آفات کلم بروکلی

خصوصیات کرم های تیره رنگ با خطوط زرد که برگ های کلم بروکلی را می‌خورد

آفات کلم بروکلی

کلم بروکلی رشد سختی ندارد اما مانند دیگر محصولات فصل سرد ممکن است مستعد ابتلا به آفات باشد. آفات کلم بروکلی شامل کرم، شته ها، کرم کلم و سوسک های کوچک کک مانند، هستند. یکی از آفات شایع کلم بروکلی یک کرم تیره رنگ است که دارای خطوط زرد می باشد و برگ های کلم بروکلی را می‌خورد.

شناسایی کرم تیره دارای خطوط زرد

این کرم لارو پروانه Evergestis rimosalis می‌باشد. لارو 1.5 سانتی متر است که پشت آن آبی-خاکستری بوده و بر روی بدن آن خطوط زرد رنگ به صورت عمودی وجود دارد و در دو طرف بدن کرم، خطوط سفید رنگ موجود است. قسمت زیرین این کرم سبز رنگ است و دارای لکه های زرد می باشد. این آفت می‌تواند به یک مشکل مهم در گیاه تبدیل شود و معمولا گیاهانی که در یک ردیف کاشته شده اند به این آفت مبتلا می‌شوند.

آسیب

کرم ها تخم های خود را در قسمت زیرین برگ ها می‌گذارند. این کرم از شاخ و برگ ها تغذیه می‌کند و در برگ ها و جوانه ها سوراخ ایجاد می‌کند، همچنین برگ ها را پاره پاره می‌کند و برگ های جوان و بالغ را از بین می‌برد. سوراخ هایی که در برگ ها به وجود می‌آید، کلم بروکلی را از بین می‌برد و آن را غیر قابل خوردن می‌کند. این کرم می‌تواند از یک گیاه به گیاه دیگر حرکت کند و به هر گیاهی که در نزدیکی باشد حمله می‌کند. کرم ها می‌توانند مانند مته سر کلم را سوراخ کنند و آن را از بین ببرد.

کنترل

شما می‌توانید کلم هایی که به این کرم آلوده شده اند را بچینید تا کرم ها نتوانند به سمت گیاهان دیگر حرکت کنند. شما همچنین می‌توانید روی کلم ها را بپوشانید تا حشره ها نتوانند بر روی گیاهان تخم گذاری کنند. بعد از برداشت محصول، بلافاصله کل زمین را شخم بزنید تا کرم هایی که در زمین وجود دارند از بین بروند. می‌توانید زنبورهای انگلی را در زمین آزاد کنید تا کرم ها را از بین ببرند. همچنین می توانید گل هایی مانند قدومه را در نزدیکی زمین بکارید تا زنبورها را جذب کنند و کرم ها را نابود نمایند. چندین آفت کش هم موجود است ولی پوشش کامل کلم ها برای کنترل آفات حیاتی است.

سایر آفات

دیگر آفات کلم بروکلی نیز برگ ها را می‌خورند و آسیبی که به کلم می‌رسانند شبیه صدماتی است که کرم تیره با خطوط زرد رنگ به گیاه می رساند. لوپر کلم و کرم برگ خوار حفره های بزرگی در برگ ها و کل کلم بروکلی ایجاد می‌کنند. لوپر کلم یک کرم با رنگ سبز روشن است که در قسمت پایینی پشت خود خطوط زرد رنگ دارد که برگ ها، ساقه و ریشه بسیاری از گیاهان باغ را می‌خورد. کرم برگ خوار به رنگ سبز تیره است و معمولا ساقه، برگ و ریشه بسیاری از گیاهان باغ را می‌خورد. این کرم ها اغلب به کلم بروکلی نیز حمله می‌کنند. این آفات را با از بین بردن گیاهان آلوده، علف های هرز و باقی مانده گیاهان بعد از برداشت، می‌توان تا حد زیادی کنترل کرد.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ