آفات درختچه های میوه و کنترل آن ها

درختچه های میوه

درختچه های میوه مانند بلوبری، زغال اخته، تمشک و ... میوه های خوراکی بسیار خوشمزه ای تولید می‌کنند. آن ها علاوه بر تولید میوه های خوشمزه، چشم اندازه بسیار زیبایی نیز در باغ به وجود می‌آورند. متاسفانه گاهی اوقات حشرات باعث ایجاد مشکلاتی در درختچه های میوه می‌شوند که ممکن است به گیاه و میوه ها آسیب برسانند. این مساله بسیار مهم است که حشرات را به گونه ای از بین برد که به گیاه آسیبی وارد نشود.

تمشک

حشره شاخه خوار از آفات مهم تمشک است. حشره بالغ بر روی قسمت بالایی شاخه های جدید بوته تمشک تخم گذاری می‌کند. زمانی که تخم گذاری انجام شد، لارو حشره بر روی شاخه ها لانه می‌کند. این حشره از رشد گیاه ممانعت می‌کند و باعث از بین رفتن رشد جدید در گیاه می‌شود. نشانه هایی از مشکلات حشره شاخه خوار شامل شاخه های برآمده یا پژمرده می‌باشد که نشان می‌دهد این حشره در آن قسمت از گیاه ساکن شده است. برای جلوگیری از گسترش حشره، شاخه های آسیب دیده باید قطع و سوزانده شوند. حشرات دیگری نیز وجود دارند که از گل و میوه بوته تمشک تغذیه می‌کنند. این حشرات به راحتی کنترل نمی‌شوند و برای جلوگیری از دست رفتن محصول، استفاده از حشره کش ممکن است لازم شود.

بلوبری

بوته های بلوبری توسط بیش از 300 گونه آفت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. آفات شامل انواع مختلف کرم ها، انواع حشرات، مورچه ها، کنه ها، سوسک ها می‌باشند. در برخی از موارد ممکن است کل محصول بلوبری بر اثر تهاجم آفات از بین برود. برای جلوگیری از آسیب حشرات و از بین رفتن میوه ها، باید به خوبی از بوته بلوبری محافظت کرد. حذف علف های هرز، شاخ و برگ های مرده و آسیب دیده باعث می‌شود که حشرات به گیاه جذب نشوند. برنامه های آبیاری و کوددهی باید به طور منظم باشند. شخم زدن زمین نیز مانع از تولید مثل حشرات می‌شود. در موارد آلودگی شدید حشره کش نیاز است.

شاه توت

حشرات زیادی به بوته شاه توت حمله می‌کنند. آن ها از تمامی قسمت های گیاه از جمله شاخه ها، برگ ها، شکوفه و میوه تغذیه می‌کنند. آفات شایع شامل حشرات خاکی، حشرات شاخه خوار، کنه های عنکبوتی و شته ها می‌باشند. تمیز نگه داشتن باغ، حذف علف های هرز و محافظت از بوته شاه توت اولین گام در دفع این حشرات است. در موارد آلودگی شدید، استفاده از آفت کش مورد نیاز است.

حشره کش ها برای کنترل آفات

در زمان انتخاب یک حشره کش، شما باید موردی را انتخاب کنید که حداقل آسیب را به گیاه، انسان، حیوانات و محیط زیست برساند. اسپری صابون های حشره کش، ملایم هستند و برای کشتن حشرات نرمتن موثر می‌باشند. روغن های باغبانی باعث خفه شدن حشرات بالغ، لارو و تخم حشرات می‌شوند. این روغن ها به سرعت تبخیر می‌شوند. روغن چریش برای از بین بردن حشرات بسیار مناسب است. این روغن تاثیر بالایی دارد و حتی بدترین تهاجم را از بین می‌برد. روغن چریش عملکردهای متعددی دارد، باعث توقف غذا خوردن حشرات می‌شود، از تخم گذاری و یا جفت گیری بر روی درختچه های میوه نیز جلوگیری می‌کند.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ