اسیدی کردن خاک با استفاده از سولفات آلمینیوم برای گیاه بلوبری

بلوبری

وقتی که برگ های بلوبری شروع به زرد شدن می‌کنند، زمان تست خاک می‌باشد. اندازه گیری PH خاک میزان اسیدی یا قلیایی بودن را نشان می‌دهد. از محدوده 0 تا 7 خاک اسیدی است، PH 7 خنثی و PH بالاتر از 7 قلیایی می‌باشد. زمانی که PH خاک در محدوده مناسبی نباشد گیاه نمی‌تواند مواد مغذی موجود در خاک را دریافت کند. بلوبری یک گیاه اسید دوست است و  در صورتی که خاک قلیایی باشد می‌توان PH را با استفاده از سولفات آلمینیوم پایین آورد.

چگونگی اضافه کردن سولفات آلمینیوم به خاک

1 – باغ خود را با استفاده از یک نوار متر اندازه گیری کنید، در این صورت می‌توانید دقیق ترین نتیجه را دریافت نمایید.

2 – یک مشت از خاک مرطوب بردارید و آن را به شکل توپ درآورید. سپس آن را فشار دهید، اگر تحت فشار ملایم توپ خاک از هم باز شد به این معناست که خاک شما دارای مقدار بالایی شن است، اگر خاک با فشار بیشتری از هم باز شد خاک لومی است. اگر خاک در اثر فشار از هم باز نشد، خاک رسی می‎باشد.

3 – مقدار سولفات آلمینیوم را برای کاهش PH باید محاسبه کرد، میزان سولفات آلمینیوم به مساحت زمین و نوع خاک (رسی، شنی، لومی) بستگی دارد. در خاک های لومی برای پایین آوردن نیم واحد PH، در هر 9 متر مربع 300 گرم سولفات آلمینیوم نیاز است. در خاک های رسی 150 گرم و در خاک های شنی 100 گرم سولفات آلمینیوم در هر 9 متر مربع نیاز است تا PH خاک نیم واحد کاهش پیدا کند. 

4 - سولفات آلمینیوم را به طور مساوی در خاک گسترش دهید. مواظب باشید پودر سولفات آلمینیوم روی گیاه نریزد و آن را با کمی فاصه از ساقه گیاه بر روی خاک بریزید. 

5 – در اوایل بهار، زمانی که شما در حال آماده سازی خاک برای کاشت بلوبری هستید، سولفات آلمینیوم را با 15 سانتی متر از قسمت بالایی خاک مخلوط کنید. بر خلاف دیگر مواد اسیدی کننده خاک که ماه ها طول می‌کشد تا PH خاک را پایین آورند، سولفات آلمینیوم خاک را بلافاصله اسیدی می‌کند.

6 – برای گیاهانی که در خاک تثبیت شده اند، ¼ فنجان سولفات آلمینیوم را با یک گالن آب مخلوط کنید و آن را به خاک اضافه نمایید.

7 – مخلوط پودر و آب را هفته ای یک بار از اوایل بهار تا زمان شکوفه دهی و دوباره در پاییز، در منطقه ریشه به خاک اضافه کنید.

وسایلی که نیاز دارید:

پودر سولفات آلمینیوم

متر مخصوص اندازه گیری

ظرف آب

بیل

هشدار

در صورتی که سولفات آلمینیوم بیش از حد به خاک اضافه شود، باعث ایجاد مسمومیت در گیاه و حتی مرگ گیاه می‌شود. اگر خاک شما به بیش از 250 گرم سولفات آلمینیوم در یک متر مربع نیاز دارد، باید در چند مرحله سولفات آلمینیوم را به خاک اضافه کرد و نباید آن را در یک مرحله به خاک اضافه نمود. در هر 9 متر مربع، بیش از 2.5 کیلو سولفات آلمینیوم توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است به گیاه آسیب وارد شود.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ