استفاده از سولفات آمونیوم برای اسیدی کردن خاک

استفاده از سولفات آمونیوم برای اسیدی کردن خاک

شما ممکن است شنیده باشید که با استفاده از گوگرد می‌توان PH خاک را پایین آورد، به طور کلی درست است ولی این که چه شکلی از گوگرد و چه مقدار از آن باید استفاده شود کمی چالش برانگیز است. سولفات آمونیوم یک گزینه شیمیایی امن و آسان برای کاهش PH خاک می‌باشد که هم خاک شما را برای کاشت آماده می‌کند و هم PH خاک را در حد طبیعی نگه می‌دارد. قبل از استفاده از سولفات آمونیوم باید PH خاک را تست کرد.

تست خاک

قبل از اضافه کردن سولفات آمونیوم به خاک، یک تست کامل از خاک انجام دهید. یک کیت تست PH تهیه کنید و با استفاده از آن PH خاک را تعیین نمایید. در صورتی که قبل از تست خاک به آن سولفات آمونیوم اضافه کنید، ممکن است خاک اسیدی باشد و با اضافه کردن سولفات آمونیوم اسیدیته خاک بیشتر شده و برای سلامت گیاهان مضر باشد. اضافه کردن سولفات آمونیوم برای خاک های خنثی یا قلیایی مناسب است، به خصوص زمانی که شما بخواهید گیاهان اسید دوست مانند بلوبری پرورش دهید.

اطلاعات سولفات آمونیوم

سولفات آمونیوم از قرن 19 به عنوان یک کود باغبانی و برای اصلاح خاک تولید می‌شده است. امروزه اشکال مختلفی از سولفات آمونیوم تولید می‌شود که معمولا به صورت دانه های کریستالی سفید رنگ یا بژ هستند و در آب محلول می‌باشند و اغلب در کودهای تجاری همراه با ترکیبات دیگر به فروش می‌رسد. کریستال سولفات آمونیوم را می توان در خاک مخلوط کرد و یا آن را روی سطح خاک ریخت و سپس آبیاری انجام داد. با توجه به نتیجه آزمون مقدار توصیه شده از سولفات آمونیوم که در دستورالعمل آن گفته شده است به خاک اضافه نمایید.

عملکرد سولفات آمونیوم

در حضور آب و اکسیژن در خاک، آمونیوم و سولفات توسط میکروب های خاک به طور طبیعی تجزیه می‌شوند. در طول این فرآیند، اسیدها همراه با نیتروژن و ترکیبات گوگرد در خاک آزاد می‌شوند. نیتروژن و گوگرد عنصری از مواد مغذی هستند که بسیار مورد نیاز گیاهان می‌باشند. با توجه به نتایج به دست آمده، سولفات آمونیوم مانند یک کود عمل می‌کند. سولفات آمونیوم نسبت به گوگرد و سولفات آلمینیوم منبع ضعیف تری از ترکیبات اسیدی است. بنابراین با استفاده از سولفات آمونیوم خطر افزایش بیش از حد اسیدیته خاک کاهش پیدا می‌کند. 

هشدارها

از آنجا که سولفات آمونیوم به تدریج PH خاک را کاهش می‌دهد، رساندن خاک به اسیدیته مورد نظر ممکن است خیلی طول بکشد، به خصوص اگر خاک به طور قابل توجهی قلیایی باشد. برای حفظ PH مطلوب خاک طی یک دوره طولانی از زمان و یا برای محصولات خاص، آزمایش مکرر خاک توصیه می‌شود. سولفات آمونیوم با برچسب 21-0-0 به این معنی است که دارای نیتروژن بالایی است و فسفر و پتاسیم ندارد. استفاده بیش از حد از نیتروژن برای خاک مضر است، زیرا زهکشی خاک را مختل می‌کند و برای محیط زیست نیز خطر دارد.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ