اسیدی کردن خاک با استفاده از پیت ماس

اسیدی کردن خاک با پیت ماس

حتی در خاک های غنی و تیره که مقدار کمی آب در خود نگه می‌دارد، گیاهان ضعیفی تولید می‌شود. وقتی که سطح اسیدیته یا قلیایی بودن خاک بیش از حد بالا یا پایین باشد، مواد مغذی موجود در خاک تجزیه نمی‌شوند و به فرمی تبدیل نمی‌شوند که توسط ریشه های گیاه جذب شوند، یا مواد مغذی بیش از حد تجزیه شده و به صورت مواد سمی در اختیار گیاه قرار می‌گیرند. PH خاک از 1 تا 14 درجه بندی می‌شود، زمانی که PH خاک 7 باشد یعنی خنثی است، PH زیر 7 اسیدی و PH بالای 7 قلیایی می‌باشد. 

چگونگی اسیدی کردن خاک با استفاده از پیت ماس

1 – از نقاط مختلف باغ خود چند نمونه به اندازه یک فنجان خاک از روی زمین بردارید، نمونه ها را از عمق 15 تا 20 سانتی متری خاک جمع آوری نمایید و آن ها را در یک سطل با هم مخلوط کنید.

2 – با استفاده از کیت تست PH، خاک را تست کنید و یا نمونه های خود را برای تعیین PH به یک آزمایشگاه بفرستید. 

3 – بر اساس نتیجه ای که به دست می‌آورید و برنامه ای که برای کاشت دارید، یک لایه 5 تا 8 سانتی متری پیت ماس در منطقه کاشت بریزید.

4 – پیت ماس را حداقل با 15 سانتی متر از قسمت بالایی خاک مخلوط کنید. در این سطح، اثر اسیدی پیت ماس، PH را در طول اولین فصل رشد کاهش می‌دهد و برای این که PH خاک با استفاده از پیت ماس به میزان مناسب برسد حدودا دو سال طول می‌کشد.

5 – به صورت دوره های معین دوباره به خاک پیت ماس اضافه کنید. زمانی که PH شروع به افزایش می‌کند پیت ماس اضافه نمایید تا زمانی که درصد مواد ارگانیک موجود در خاک به بیش از 20 درصد برسد.

وسایلی که نیاز دارید:

سطل

کیت تست PH خاک

بیل

فنجان

نکات

سولفات آلمینیوم یکی از موادی است که PH خاک را کاهش می‌دهد و از مواد ارگانیک نمی‌باشد ولی PH خاک را به سرعت کاهش می‌دهد.

هشدار

پیت ماس زمانی که در خاک خیس می‌شود وزن زیادی پیدا می‌کند و در نتیجه باعث خیس شدن خاک می‌شود. پیت ماس بیشتر برای خاک های شنی موثر است، زیرا باعث افزایش توانایی خاک در حفظ آب می‌شود.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ