روش نگهداری بذر گیاهان

ابتدا باید دانست بذر گیاه موجود زنده‌ای است که برای ادامه زندگی خود به هوا نیاز دارد، پس باید بذری را که با زحمت بسیار تهیه شده را طوری نگهداری کرد که خواص خود را از دست ندهد و خراب نشود. برای نگهداری و جلوگیری از خراب شدن آن ها، باید بذرهای گیاهان را در یک مکان خشک و هواگیر قرار داد. درجه حرارت مناسب برای نگهداری بذرها به طور متوسط 10 درجه سانتی گراد است.
برای رسیدن هوا به بذرهای گیاهان بهتر است آن ها را در یک کیسه پارچه ای قرار داده و در مکانی که خشک و هواگیر است آویزان کرد. به طور کلی بذرها خاصیت خود را دو تا سه سال حفظ می کنند ولی بعضی از بذرها هستند که خیلی زود خاصیت خود را از دست می دهند. مانند بذر سیکلامن خورشیدی (Clivia) که باید هرچه زودتر آن را کاشت و یا آن را در لابه لای شن قرار داد. 
بذر سالم و خوب بذری است که در مقابل فشار دو انگشت مقاومت کرده و خرد نشود و اگر آن را در آب بریزند به ته ظرف برود و روی آب نماند، زیرا بذر پوک و فاسد روی آب می ماند. البته بسیاری از بذرها وقتی خشک می‌شوند روی آب می‌مانند و باید پس از آب‌گیری و تکان دادن بذر مشخص کرد که بذر سالم است یا خیر. در موارد زیادی مشاهده شده که بذرهایی که حتی پس از جذب رطوبت روی آب می‌مانند جوانه‌زنی خوبی دارند و کاملا سالم هستند. همچنین یک بذر خوب و سالم باید پر مغز باشد تا نهال قوی از آن تولید شود.
جوانه‌زنی بذر

محصولات مرتبط

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ