چه زمانی بکاریم؟

سوالی که برای بسیاری از کشاورزان, گلخانه داران و حتی افرادی که در خانه اقدام به کشت سبزیجات و صیفی جات می کنند پیش می آید این است. چه زمانی بکاریم؟

در این مقاله سعی شده تا تقویم فصلی ارایه شود تا تقریبا زمان کاشت تمامی ارقام سبزی و صیفی جات مشخصص گردد. خیلی بی ربط نیست اگر در مورد تاریخچه تقویم فصلی کشاورزی بگوییم. شاید اولین تقویم فصلی مکتوب برای کشاورزی که نشان گر زمان کاشت محصولات زراعی و باغی می شد متعلق به اقوام مایا ها است. اقوام مایا یکی از قدیمی ترین اقوام کره زمین محسوب می شوند و تجربه زیادی در کشاورزی و زراعت داشتند. آن ها برای این که به محصولاتشان آسیبی نرسد به این نتیجه رسیده بودند که هر کدام از گیاهان چه زمانی باید کاشته شود. به این صورت تقویم فصلی کشاورزی برای اولین بار شکل گرفت. همین طور معتقد بودند که زمان کاشت در آسیب های احتمالی آفات به گیاه نقش دارد که امروزه یکی از مواردی که در کشاورزی ارگانیک مورد استفاده قرار می گیرد همین تقویم فصلی مایا ها است. شاید در نگاه اول خیلی عاقلانه به نظر نرسد اما واقعیت این است که نه تنها موثر است بلکه بیش از اندازه در کشت فضای باز مهم می باشد. تجربه شخصی من در مورد کاشت خیار و کدو در فضای باز است. اگر بوته های کدو و خیار خیلی دیر کاشته شود حتما مورد تهاجم مورچه قرار می گیرد و حتی تا ۵۰ درصد بوته می توانند به کلی خشک شوند. دلیل این مورد شاید به خاطر رشد جمعیت و فعالیت بالای مورچه ها در فصل گرما است. البته بسیاری از کشاورزان به خاطر سرمای بهاره کاشت را به تعویق می اندازند ولی زمان کاشت باید الگوی مشخصی داشته باشد و سپس با توجه به وضعیت آب و هوایی هر منطقه تصمیم به زمان کاشت گرفت.

برخی گیاهان سرما دوستند و برخی نیاز شدیدی به گزما دارند. تعدادی در هوای معتدل به عمل می آیند و عده ای دیگر در هر زمانی قابل کاشت می باشند. بعضی از اونواع بک گونه با دیگر انواع آن تفاوت دارد, مثلا گل کلم نسبت به دیگر انواع کلم تحمل بیشتری به سرما دارد. در زیر یک تقویم فصلی کشاورزی را مشاهده می کنید. دقت نمایید این تقویم برای منطقه آب و هوایی معتدل با سرمای بهاره کوتاه ارایه شده است. ما با توجه به منطقه جغرافیایی خود زمان کاشت محصولات را تغییر دهید اما از این الگو برای شکل گیری بهتر رمان کاشت استفاده کنید.

چه زمانی بکاریم؟

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ