تفاوت مالچ، پوست درخت و کمپوست چیست؟

 

مالچ اصطلاحی است که به هر ماده‌ی آلی که برای پوشش بستر باغ استفاده می‌شود اطلاق می‌گردد. این پوشش می‌تواند مالچ کمپوست، مالچ پوست درخت، تراشه‌ی چوب، برگ خرد شده، برگ‌ها‌ی سوزنی ، خرده چمن‌ها، کاه و غیره باشد.

 

انواع مالچ ارگانیک


دلایل استفاده‌ی طراحان فضای سبز از مالچ :


1)    مالچ در طول فصل رشد مانع از رشد علفهای هرز میشود و به حفظ رطوبت و دمای خاک کمک میکند.
2)    مالچ در طول زمستان باعث حفظ گیاهان چندساله، گلهای رز و سایر گیاهان حساس میشود.
3)    مالچ ها با بافت و رنگشان زیبایی باغ را افزایش میدهند.
مالچ کمپوست از مواد آلی ساخته شده است. 3 تا 8 سانتی‌متر از کمپوست در باغ سبزیجات، بستر درختچه و گل استفاده کنید. هم چنین می‌توانید در پایان فصل رشد، کمپوست را به بستر گیاهان سالانه اضافه کنید تا باعث بهبود خاک برای رشد سال آینده شود.
مالچ پوست درخت متشکل از پوست درخت خرد شده به قطعات ریز، متوسط و درشت است که برای پوشش بستر خاک استفاده می‌شود. 5 تا 8 سانتی‌متر از آن را اطراف درخت و درختچه استفاده کنید. و این مالچ را تا چند سانتی‌متر دورتر از تنه‌ی درخت بریزید تا باعث حفظ ریشه و جلوگیری از خطرات جوندگان شود. این مالچ به کندی تجزیه می‌شود و ممکن است مورچه‌های نجار را جذب کند.
مالچ خاک اره بقایای به جا مانده ازچوب تراشی است. 5 تا 8 سانتی متر از خاک اره را در باغ میوه‌های کوچک و سبزیجات، بستر گل‌ها و گذرگاها استفاده کنید. آماده باشید که اگر گیاهان بیمار به نظر رسیدند یک کود با نیتروژن بالا به آن اضافه کنید. خاک اره گران نیست و در بسیاری از گلخانه‌ها یا مغازه‌های خاک فروشی در دسترس است.
مالچ برگ‌های خرد شده متشکل از برگ‌های افتاده‌ای است که با ماشین چمن زنی خرد شده‌اند. حدود 5 تا 8 سانتی‌متر از آن را اطراف بستر گل‌ها، سبزیجات و درختچه‌ها استفاده کنید. از برگ‌هایی که بیمار هستند یا مشکلات آفتی دارند و یا برگ گردوی سیاه استفاده نکنید زیرا می‌توانند سمی باشند.  برگ‌ها به راحتی در  هر جایی مثل حیاط در دسترس هستند ، و می‌توانند به آسانی تکه تکه شوند و این باعث شده که یکی از ارزان ترین مالچ‌ها باشد.
مالچ برگ‌های سوزنی متشکل از برگ‌هایی است که از درخت کاج افتاده و به رنگ قهوه ای گرایش پیدا کرده‌اند. این برگ‌ها ده سال برای تجزیه شدن زمان می‌برند. این برگ‌های سوزنی را در حیاط جمع کنید و 8 تا 10 سانتی‌متر یا حتی بیش‌تر را به بستر درختچه‌ها یا گل‌ها اعمال کنید. برگ‌های سوزنی خرد شده به خوبی کار می‌کنند. این برگ‌های سوزنی سبک و پوچ هستند و می‌توان به عنوان مالچ زمستانی در رز و بستر گیاهان چند ساله استفاده کرد. برگ های سوزنی به راحتی در دسترس هستند و این باعث ارزان قیمت بودن این مالچ است.
مالچ چمن‌ چیده شده یک راه اسان برای مالچ دهی بستر خاک است. بعد از چیدن چمن های حیاطتان، خرده‌های آن را به مدت یک یا دو روز پخش کنید تا خشک شود ( برای جلوگیری از ایجاد چمن بد بوی مرطوب)  و سپس بر روی بستر باغ بپاشید. 5 تا 8 سانتی‌متر اطراف سبزیجات، توت‌ها و گل‌ها بریزید. از خرده چمن‌هایی که قبلا آفت کش به آن‌ها زده شده استفاده نکنید. این مالچ نیز خیلی ارزان و در دسترس است. 
مالچ کاه می‌تواند 15 تا 20 سانتی‌متر اطراف توت فرنگی و دیگر میوه‌های کوچک در باغ سبزیجات ریخته شود. کاه می‌تواند خطر آتش سوزی داشته باشد و یا یک منبع بذر علف‌های هرز در باغ باشد. خرد کردن کاه باعث جذابیت بیش‌تری در بستر باغ می‌شود. این مورد نیز ارزان قیمت و در دسترس است خصوصا اگر احشام داشته باشید.


به طور کلی :


·    مالچ هر زمانی از سال میتواند استفاده شود هرچند بهترین زمان اواسط بهار است که خاک گرم شده است. اگر زودتر استفاده کنید دمای خاک پایین میماند و رشد گیاه به تاخیر میافتد.
·    به طور معمول بهتر است که مالچ 5  تا 10 سانتیمتر روی خاک تمیز و فاقد علف هرز،  عمق داشته باشد،  پوشاندن علفهای هرز موجود با مالچ،  باعث از کنترل خارج شدن آنها میشود.  اگر مشکل علف هرز دارید میتوانید قبل از مالچ دهی،  موانعی مثل روزنامه،  پارچه یا پلاستیک سیاه نصب کنید. 
·    هرگز مالچ را روی خاک خشک نریزید و خاک را قبل از مالچ دهی عمیقآ آب دهید. 
·    در زمان انتخاب مالچ دربارهی دسترسی، قیمت، ظاهر و آسانی نگهداری و تعمیر آن فکر کنید.
مزایای مالچ دهی با این مواد آلی، سرکوب علف‌های هرز و آفات باغ ، حفظ رطوبت در خاک، جلوگیری از ایجاد گرد و خاک در مناطق بادی، پوشاندن بستر با بافت و رنگ، بهبود سطح خاک از طریق تجزیه‌ کردن، و هم چنین یک لایه‌ی محافظ گیاهان در برابر آب و هوا است.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ