انواع مالچ و موارد استفاده از آن‌ها

 

مالچ چیست و هر نوع مالچ کجا استفاده می شود؟

مالچ چیست؟


به هر نوع ماده ای که به عنوان یک پوشش بر روی سطح خاک، گسترده و یا گذاشته می‌شود، مالچ می‌گویند. مالچ برای حفظ رطوبت خاک، سرکوب علف‌های هرز، نگه داشتن خنکی خاک و جذاب تر نشان دادن بستر باغ استفاده می‌شود. مخصوصا مالچ‌های آلی با کمک به تجزیه کردن، به باروری و حاصلخیزی خاک کمک می‌کنند. 

 

انواع مالچ


مالچ های آلی


برخی از مالچ‌های آلی عبارتند از :
پوست درخت به صورت خرد یا رنده شده
کمپوست
کود آلی
چمن چیده شده
روزنامه
برگ‌های خرد شده
کاه
مالچ‌های آلی تجزیه می‌شوند و باید جایگزین گردند. این فرآیند، حاصلخیزی خاک و همچنین محتوای آلی آن را بهبود می‌بخشد. به طور کلی مالچ هر چه خشک تر و چوبی تر باشد، آهسته تر تجزیه خواهد شد و مواد مغذی کمتری به خاک خواهد داد.
این مقاله به منشا کود کشاورزی، کمپوست و کاه می‌پردازد چون این مواد می‌توانند دارای بذرهای بادوام علف‌های هرز باشند. مالچ آخرین چیزی است که شما روی خاک پخش می‌کنید که می‌تواند منجر به جوانه زدن شود. 
موارد استفاده از مالچ‌های آلی :
▪    مالچهای پوست درخت بهترین استفاده را در اطراف درختها، درختچهها و جاهایی که گودال حفر نمیشود مثل محل عبور و مکانهای کشت، دارند. این مالچهای چوبی با خاک به خوبی مخلوط نمیشوند و این قضیه ممکن است هنگام جا به جایی آنها برای کشت گیاهان جدید،  ایجاد زحمت کند. به هر حال آنها ماندگاری بیشتری نسبت به مالچهای ریز دارند.
    کمپوست و کودهای کشاورزی کمپوست شده تا زمانی که تجزیه میشوند و فاقد علف هرز هستند در هرجایی میتوانند استفاده شوند. شما می توانید برای عایق بندی و افزایش سرعت آزاد شدن مواد مغذی از آنها به عنوان مالچ و پوشش گیاهان در طول فصل رشد ،  استفاده کنید. 
▪    چمن چیده شده مخلوطی است که به بهترین شکل با مناطق دوردست باغ و جاهایی که شما میخواهید علفهای هرز را سرکوب کنید وفق پیدا میکند.  خرده های چمن مثل بسیاری از بقایای گیاهی سبز که محتوی آب زیادی هستند بسیار سریع تجزیه میشوند،  آنها میتوانند تا حدودی لزج و با بوی ناخوشایندی باشند بنابراین درحین استفاده از آنها احتیاط کنید.  خردههای چمن هم چنین تمایل به حصر آب و عدم عبور آن دارند. 
در حالت ایده‌آل بهتر است که شما از یک ماشین چمن زنی استفاده کنید و خرده‌های چمن را بر روی چمن رها کنید تا حاصل خیزی آن خاک افزایش پیدا کند. با این حال اگر خورده های چمن را در کیسه ریختید، باز هم آن‌ها را دور نریزید مگر این که شما از علف‌کش یا دیگر آفت کش‌ها روی چمن استفاده کرده‌ باشید. محصولات مراقبت از چمن مصنوعی برای برخی از گیاهان می‌توانند بد باشند و قطعا شما از آن‌ها در باغ سبزیجاتتان نمی‌خواهید استفاده کنید. اما خرده‌های چمن‌های دستکاری نشده هم می‌توانند برای کمپوست های سربسته و هم به عنوان مالچ روباز در مناطق کشت نشده استفاده شوند.
▪    استفاده از روزنامه به عنوان مالچ به مرور در حال محبوب تر شدن است.  اکثر روزنامهها خصوصا در بخش های سیاه و سفیدشان با رنگهای ارگانیک نوشته شدهاند.  سالها است که روزنامههای خرد شده برای حفظ رطوبت ریشهی گیاهان در زمان نقل و انتقالات استفاده میشوند.  ورقهای روزنامه توانایی فوق العادهای در حفظ رطوبت دارند و مانند دیگر مالچهای آلی برای سرکوب علفهای هرز  و کنترل دمای خاک عمل میکنند.  هم چنین آنها برای تحریک رشد دوبارهی چمنهای خفه شده،  مناسب هستند.
برای استفاده به عنوان مالچ در باغ، یک لایه شامل 4 تا 8 ورق روزنامه را اطراف گیاه پخش کنید. ورق‌ها را برای حفظ موقعیت‌شان بخیسانید. در روزهای بادی بهتر است اول ورق‌ها خیس شوند سپس در مکان موردنظر قرار داده شوند. روزنامه با یک لایه‌ی 3 تا 8 سانتی‌متری از دیگر مالچ‌های گیاهی پوشانده می‌شود و بهتر است در طول فصل رشد، از رشد علف‌های هرز جلوگیری شود. 
▪    برگهای خرد شده مالچهای طبیعی هستند.  برگهای خرد شده همه جا به عنوان مالچ استفاده میشوند و مناطق دارای برگ خرد شده مزیت بیشتری نسبت به مناطق فاقد آن دارد.  همچنین کرمهای بیشتری به خاک باغتان جذب میشود.
برخی از باغداران منظره‌ی برگ‌ها را در باغ دوست ندارند و برای باغ‌های رسمی مناسب نمی‌دانند، اما اگر شما یک لایه مالچ برگ را قبل از گسترش گیاهان‌ در فصل بهار بریزید آن‌ها با منظره‌ی باغ در هم آویخته می‌شوند. برگ‌های خرد شده برای باغ‌های جنگلی عالی هستند و اگر در فصل پاییز یک لایه از آن‌ها را در باغ بپاشید در طول فصل زمستان شروع به تجزیه می‌کنند.
در مناطق بارانی برگ‌های خرد نشده می‌توانند به یکدیگر بپیوندند و آب را دفع کنند. با این حال اگر چنین اتفاقی هم افتاد شما می‌توانید با چنگک برگ‌ها را جمع کرده و نرم کنید.
▪    کاه و یونجه هم مالچهای معروفی برای باغ سبزیجات هستند. آنها مانع انتشار خاک و بیماریهای منشا شده از خاک به بالا و روی برگهای پایینتر گیاهان میشوند و راهها را کمتر گل آلود میکنند. کاه به آرامی تجزیه میشود و این فرآیند کل فصل رشد به طول میانجامد. هم چنین یک خانهی مناسب برای عنکبوتها و سایر حشرات مفید به وجود میآورد که بتوانند در آن حرکت کنند و به کنترل آفات کمک کنند و در نهایت، وقتی که زمان کشت یک محصول جدید یا زمان استراحت دادن به باغ سبزیجات میرسد جمع کردن آن و کار کردن بر روی خاک آسان است. 
مالچ‌های آلی زیادی برای توصیه وجود دارند، به خصوص این واقعیت وجود دارد که آن ها به طور منظم به بهبود خاک کمک می‌کنند. اما همانطور که در ادامه می‌بینید مالچ‌های معدنی هم جایگاه خودشان را دارند.


اطلاعات مورد نیاز برای از بین بردن علف‌های هرز باغ


مالچ‌های مصنوعی یا معدنی
کنترل علف‌های هرز که باید به طور سالیانه در برابر علف‌های هرز همیشگی باشد
نکاتی در مورد مشکلات محدود کردن علف‌های هرز
ابزارهای هرس کردن علف‌های هرز


مثال‌هایی از مالچ مصنوعی و معدنی


پلاستیک سیاه
پارچه تزیینی
سنگ / شن
مالچ‌های مصنوعی و معدنی برای حفظ رطوبت و جلوگیری از علف‌های هرز مانند یک سد عمل می‌کنند. آن‌ها اصلا باعث حاصلخیزی خاک نمی‌شوند و از سوی دیگر تجزیه نمی‌شوند و اغلب نیاز به جایگزینی با مالچ‌های آلی دارند. 


استفاده‌های مالچ مصنوعی و معدنی


اگر شما قابلیت پلاستیک‌ها و پارچه‌های تزیینی را دوست دارید اما منظره‌اش را دوست ندارید میتوانید  یک لایه‌ی نازک از مالچ پوست درخت به عنوان استتار بر روی پلاستیک یا پارچه استفاده کنید.  
با این‌که پوست درخت تجزیه می‌شود اما بذر علف های هرز بر روی پلاستیک یا پارچه باقی می‌مانند. هم چنین شما باید زمانی که پوست درخت تجزیه شد آن را جایگزین کنید.
نکته : اگر در حال ساخت یک بستر مرتفع هستید آن را به گونه‌ای بسازید که عرض پلاستیک یا پارچه  کاملا آن بستر را بدون هیچ درز و شکافی بپوشاند.
·    پلاستیک و پارچههای تزیینی انتخاب خوبی برای اطراف کشتهای اصلی و دیگر درختچهها و درختها هستند.  این گیاهان نیازی به حاصلخیزی زیاد ندارند و در بیشتر موارد شما روی این بسترها به طور منظم کار نخواهید کرد بنابراین در مورد علفهای هرزی که در طول تابستان رشد میکنند، نگران نباشید .
با این حال پلاستیک‌ها در تابستان بسیار گرم می‌شوند و غیر از خفه کردن بذر علف‌های هرز، میتوانند همه‌ی چیزهای خوب در خاک مثل ریشه‌ی گیاهان را نیز از بین ببرند مگر اینکه رطوبت کافی وجود داشته باشد. اطمینان حاصل کنید اجازه‌ی عبور آب کافی را هنگام سوراخ کردن پارچه می‌دهید. اگر شاهد ایجاد گودال پر از آب بر روی پلاستیک یا پارچه بودید یعنی این که زهکشی مناسبی انجام نداده‌اید. پارچه‌ی تزیینی دارای خلل و فرج است و نباید مشکل ساز باشد مگر اینکه سوراخ‌ها مسدود شده باشند.
·    شن و سنگ در جاهایی که نیاز به زهکشی مناسب دارد و یا بسترهای دارای گیاهان کم حرارت دوست ،  مثل باغ گیاهان مدیترانهای و باغهای بارانی، به خوبی به عنوان مالچ عمل میکنند. برداشتن و حذف سنگ، سخت خواهد بود بنابراین قبل از استفاده از شن و سنگ به عنوان مالچ، خوب به آن فکر کنید.
انتخاب این که از کدام مالچ استفاده کنید بستگی به این دارد که شما به دنبال چه عملکرد و زیبایی هستید.
هر ساله انتخاب‌های بیشتر و بیشتری وجود دارد بنابراین قبل از شروع به کار و انتخاب و مالچ دهی، باید همه‌ی گزینه‌ها را بررسی کنید که برای سال‌ها باعث خشنودی شما و کمک به باغ‌تان شود.  

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ