کلم کیل چیست؟

کلم کیل

کلم کیل

 

به نظر می‌رسد کلم کیل غذای فوق العاده قرن است. این سبزی سرشار از مواد مغذی می‌‌باشد که به ویژه برای سلامتی بدن بسیار مفید است. اما اگر هنوز آن را امتحان نکرده‌اید، جای تعجب ندارد که ندانید کلم کیل چیست!
افراد زیادی نام کلم کیل را شنیده‌اند ولی آن را امتحان نکرده‌اند. کلم کیل یکی از اعضای خانواده کلم، یک کلم برگ سبز است که مانند سایر کلم‌ها مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل و دیگر کلم‌ها، به دلیل داشتن مقدار زیادی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و ... محبوبیت زیادی پیدا کرده است.
در گذشته کشاورزان آمریکایی کلم کیل را پرورش می‌دادند ولی سال‌های بسیار زیادی است که کلم کیل به یکی از سبزیجات بسیار محبوب در اروپا، آسیا، آمریکای جنوبی و آفریقا تبدیل شده است. متخصصین بهداشت و سلامت، کلم کیل را به عنوان یک منبع خارق العاده از مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها معرفی کرده‌اند. امروزه، اکثر کلم کیل‌های کاشته شده در ایالات متحده، از مزارع کالیفرنیا به دست می‌آیند. گرجستان، نیوجرسی و تگزاس نیز خیلی عقب نیستند.

انواع کلم کیل

انواع کلم کیل

انواع مختلفی از کلم کیل موجود است و روش‌های متعددی برای استفاده از این سبزی برگ‌دار خوشمزه وجود دارد. کلم کیل در طیف وسیعی از رنگ‌ها از سبز پررنگ و بنفش گرفته تا حتی سفید و صورتی وجود دارد. کلم کیل در ساقه‌های بلند شبیه به کاهو رومی رشد می‌کند. رایج ترین انواع کلم کیل شامل کلم کیل‌های فرفری، بنفش و Dinosaur یا Lacinato kale هستند.
کلم کیل فرفری دارای برگ‌های تیره و پر و ضخیم است و سبز رنگ می‌باشد. لبه برگ‌ها تا حدودی تند است و زمانی که خام خورده می‌شود ممکن است کمی مزه تلخی داشته باشد. در صورتی که کلم کیل را خام مصرف می‌کنید، بهتر است برگ‌ها را زمانی که جوان هستند برداشت کنید تا طعم تلخ نداشته باشند.
کلم کیل بنفش یا Redbor، دارای ساقه‌های بنفش پررنگ و برگ‌های با طراوت و خوش فرم می‌باشد. برگ‌ها نیز بنفش رنگ هستند و سایه‌ای از رنگ قرمز در آن‌ها مشاهده می‌شود. کلم کیل بنفش را به صورت خام بخورید. طعم بسیار خوبی دارد و ترد می‌باشد. زمانی که پخته می‌شود، نرم تر و شیرین تر است.
کلم کیل Dinosaur همچنین با نام کلم کیل توسکانو نیز شناخته می‌شود. قرن‌هاست که جزء اصلی ترین غذاهای ایتالیایی محسوب می‌شود. این گیاه در ایتالیا با نام کلم سیاه معروف است. برگ‌های آن سبز-آبی و باریک است و نسبت به کلم کیل‌های فرفری ظریف تر و کمی تلخ تر می‌باشد.

مقایسه کلم کیل و اسفناج

کلم کیل عضوی از خانواده کلم است در حالی که اسفناج عضوی از خانواده چغندر می‌باشد و هر دو طعم خیلی خوبی دارند. اگرچه هر دوی این سبزی‌ها مواد مغذی زیادی دارند و برای سلامتی شما بسیار مفید هستند ولی زمانی که مزایای کلم کیل با اسفناج مقایسه می‌شود، مشخص می‌گردد که کلم کیل حاوی مقادیر بیشتری از ویتامین‌های B6 و K نسبت به اسفناج است. کلم کیل ماندگاری بیشتری نسبت به اسفناج در یخچال دارد.

مقایسه کلم کیل و اسفناج

خواص کلم کیل

خواص کلم کیل

100 گرم کلم کیل فقط 49 کالری دارد. کلم کیل حاوی مواد مغذی زیادی است و نیاز روزانه یک فرد به اکثر ویتامین‌ها مانند A، K و C را به صورت 100 درصد فراهم می‌کند. اما مزایای کلم کیل همینجا تمام نمی‌شود!
کلم کیل منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها. آنتی اکسیدان‌ها بدن ما را از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند که با سرطان، بیماری‌های عروق خونی و سایر موارد بهداشتی مرتبط است. فلاونول‌های kaempferol  و quercetin  از جمله آنتی اکسیدان‌های برتر موجود در کلم کیل، دو کاروتنوئید هستند که ممکن است بدن ما را از بیماری‌هایی مانند آب مروارید، گلوکوم و بیماری انسداد مزمن ریویCOPD) ) محافظت کنند.
کلم کیل با کاهش کلسترول به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. طبق یافته‌های محققان، اضافه کردن کلم کیل به رژیم غذایی شما به طور منظم، می‌تواند باعث افزایش HDL یا کلسترول "خوب" شما شود و همزمان سطح LDL  یا کلسترول بد شما را کاهش دهد.
کلم کیل حاوی انواع ترکیبات ضد سرطان است. نشان داده شده که کلم کیل حاوی طیف وسیعی از ترکیباتی است که به نظر می‌رسد بدن ما را از تشکیل سلول‌های سرطانی محافظت می‌کند. Sulforaphane و indole-3-carbinol دو ماده ضد سرطان (مهار کننده سرطان) هستند که در کلم کیل وجود دارند.
کلم کیل از سلامت قلب و عروق حمایت می کند. به دلیل داشتن مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی ضد التهابی، به ما کمک می‌کند تا از گرفتگی شریان‌ها و ایجاد پلاک در سیستم گردش خون جلوگیری شود. کلم کیل به دلیل داشتن قدرت کاهش دهنده کلسترول، یک غذای بسیار عالی برای سلامت قلب است.
کلم کیل گیاهی مناسب برای کاهش وزن است. از آنجا که کلم کیل کالری کمی دارد، خوردن آن به شما کمک می‌کند تا احساس سیری کنید. علاوه بر این، فیبر موجود در برگ‌های کلم کیل عوامل مؤثر در تقویت کاهش وزن هستند.

چگونگی استفاده از کلم کیل

اکنون که می‌دانید کلم کیل چقدر برای سلامتی شما مفید است، ممکن است طرز استفاده از آن ندانید. کلم کیل را می‌توان در سالادها به صورت خام استفاده کرد. اما وقتی به صورت سرخ شده یا بخارپز استفاده می‌شود نیز بسیار عالی است. از کلم کیل می‌توان در تزیین بشقاب غذا به جای موارد پر کالری مانند چیپس و سیب زمینی استفاده کرد. کلم کیل را به صورت برش‌های نازک درآوردید و آن در کنار غذاها سرو کنید. همچنین می‌توانید آن را برش دهید و با فلفل دلمه‌ای و زیتون سرخ کنید. این ترکیب طعم بسیار خوبی دارد. 
اگرچه کلم کیل از معدود سبزیجاتی است که بعد از پخته شدن سالم تر است ولی وقتی با اجزای سالاد ترکیب می‌شود، طعم بسیار خوبی به سالاد می‌بخشد. 
برگ‌های کلم کیل را می‌توان بخارپز کرد. کلم کیل با بخارپز شدن رنگ زیبای خود را حفظ می‌کند. از کلم کل بخار پز شده در کنار ظرف غذا استفاده کنید. 
کلم کیل در انواع سوپ و سس نیز استفاده می‌شود. مثلا در سس ماکارانی طعم بسیار خوبی دارد. 
آیا می‌توان کلم کیل را فریز کرد؟
اگر نمی‌خواهید بلافاصله از کلم کیل استفاده کنید می‌توانید آن را فریز کنید. با فریز کردن این سبزی، از پژمرده و زرد شدن آن جلوگیری می‌شود. بافت کلم کیل بعد از فریز شدن کمی تغییر می‌کند، بنابراین برای سالاد دیگر مناسب نیست و از آن در انواع غذا می‌توانید استفاده کنید. برگ‌ها را خورد کنید و آن‌ها را در پلاستیک قرار دهید و در فریزر بگذارید.

استفاده از کلم کیل

 

 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ