مشکلات رایج در کاشت هویج

 

آیا در پرورش هویج بهاره مشکل دارید؟ جوانه زنی بذر هویج ممکن است به دلیل سرمای بهاره کمی طول بکشد. در اینجا 4 نکته برای بهبود جوانه زنی بذر هویج در کاشت بهاره ذکر شده است.
کاشت هویج برای برداشت پاییزی به ندرت به مشکل برمیخورد و با کمی تلاش و وجین کردن و آبیاری منظم رشد می‌کند.
یکی از مشکلات کاشت هویج در بهار، جوانه زنی بذر آن در هوای سرد و خنک است و این مشکل اکثر علاقه مندان به کاشت هویج می‌باشد.
از بین رفتن بذر یا نهال به دلیل بیماری‌هایی که در خاک وجود دارند، یکی از مشکلات دیگر کاشت هویج بهاره است. بذرها یا جوانه‌های کوچک هویج در خاک سرد و مرطوب بسیار آسیب پذیر هستند. همچنین خاک سفت نیز از جوانه زدن بذر هویج جلوگیری می‌کند.
وقتی بذرهای هویج جوانه می‌زنند و جوانه‌ها به سطح خاک می‌رسند، به دلیل کمبود آب و رطوبت ناکافی، رشد آن‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

 

Imagem


4 نکته برای بهبود جوانه زنی بذر هویج:


1 – از بذرهای مرغوب استفاده کنید: بذر هویج را از مراکز معتبر تهیه کنید. بذر هویج در صورتی که در مکان مناسبی ذخیره شود تا سه سال قابل نگه داری است.
2 – آماده سازی خاک: قبل از کاشت، خاک را به عمق 30 سانتی متر شخم بزنید، علف‌های هرز را از بین ببرید و خاک را با کمپوست یا کود حیوانی پوسیده مخلوط کنید. سپس با استفاده از چنگک سطح خاک را صاف کنید.
3 – بذر را خیلی عمیق نکارید: بذر هویج را به عمق 5 میلی متر در خاک بکارید. بذر هویج ریز است و نباید خیلی عمیق کاشته شود.
4 – رطوبت کافی: خاک را به طور مرتب مرطوب کنید و تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید. معمولا روزی یک یا دو بار مرطوب کردن خاک کافی است. همچنین از خیس شدن خاک اجتناب کنید.
زمانی که بذر هویج جوانه می‌زند و در خاک تثبیت می‌شود، به خوبی به رشد خود ادامه می‌دهد.


آموزش کاشت بذر هویج:


هویج در دو نوبت بهاره و پاییزه در زمینی که دارای خاک سبک و پوک می باشد کاشته می‌شود. قبل از کاشت بهتر است کود حیوانی پوسیده با خاک مخلوط شود. خاک‌های لوم شنی یا خاک‌های آلی فاقد کلوخ یا سنگ، برای تولید ریشه‌های صاف و راست ترجیح داده می‌شود. میزان فشردگی خاک بر رشد و طول ریشه موثر است. فشردگی خیلی کم یا خیلی زیاد برای رشد ریشه مضر است. در خاک‌های بسیار فشرده شده ریشه به صورت مخروطی و در خاک‌های نرم، نازک و بلند می‌شود. هویج را به صورت خطی یا ردیفی کشت می‌کنند که فاصله بین ردیف‌ها یا خطوط را حدود 40 سانتی‌متر و فواصل بوته‌ها را 10 تا 15 سانتی‌متر در نظر می‌گیرند و همچنین به صورت دستپاش نیز در سطوح کم کشت می‌شود. عمق کاشت بذر هویج 5 میلی‌متر است. بذر هویج زمانی که دمای خاک 7 تا 30 درجه سانتی‌گراد جوانه می‌زند ولی بهترین دما برای جوانه‌زنی بذر هویج 12 تا 24 درجه سانتی‌گراد است. بذر هویج در دمای بالای 35 درجه سانتی‌گراد جوانه نمی‌زند. جوانه‌زنی بذر هویج یک تا سه هفته طول می‌کشد. خاک باید مرطوب نگه داشته شود. وجود رطوبت کافی در فصل رشد بسیار مهم است. تحت شرایط کم آب، طعم هویج بسیار تند و شدید می‌گردد و در خاک‌های با رطوبت زیاد، ریشه‌ها کم رنگ می‌گردند. برای مصرف تازه هویج، هنگامی که قطر اغلب ریشه‌ها در محل طوقه به 2/5 تا 3/5 سانتی‌متر برسد برداشت می‌کنند.

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ