انواع آفات توماتیلو و از بین برد آن‌ها

 

توماتیلو( Physalis ixocarpa  یا  Physalis philadelphica) که به گوجه‌ی پوسته‌دار هم معروف است، بخاطر داشتن میوه‌های سبز یا بنفش رسیده که در پوسته‌های قهوه‌ای هستند، ارزشمند است. توماتیلو یکی از هم‌خانواده‌های گوجه فرنگی است که شرایط کشت مشابه گوجه فرنگی و بسیاری دیگر از محصولات خانواده‌ی تاجریزی را دارد. هم‌چنین آن‌ها تعداد کمی آفات مشابه مثل کرم گوجه فرنگی و سوسک خط دار سیب زمینی دارند. 

 

یک لارو کرم گوجه فرنگی به تنهایی می‌تواند چندین گوجه فرنگی را ازبین ببرد


شناسایی کرم گوجه فرنگی


کرم بالغ گوجه فرنگی (Helicoverpa zea) که به کرم ذرت هم معروف است یک پروانه‌ی قهوه‌ای مایل به زرد می‌باشد که دارای بال‌های خال دار یا نشان‌دار است و طول‌ بال‌ها کمی بزرگتر از5 سانتی‌متر می‌باشد. لارو از یک کرم نسبتا سفید با سر سیاه و کرک‌هایی که بیشتر زرد مایل به سبز هستند شروع می‌شود تا به یک کرم با رنگ نسبتا سیاه و خطوط سفید نازک و کرک‌هایی که بیرون از نقاط سیاه رشد می‌کنند می‌رسد. تخم کرم روی هر دو سطح برگ در قسمت بالایی گیاه گذاشته می‌شود که سفید رنگ است اما قبل از تبدیل به لارو، تیره رنگ می‌شود. لارو وارد میوه می‌شود و شروع به تغذیه از آن می‌کند و یک حفره‌ی داخلی آبکی که از ضایعاتش پر شده را ایجاد می‌کند و باعث می‌شود میوه زودتر از موعد مقرر برسد.


کنترل کرم گوجه فرنگی


نظارت منظم برای تخم‌ها و لاروهایی که هنوز وارد میوه نشده‌اند مهم است چون کنترل فقط زمانی موثر است که قبل از ورود لارو به میوه‌ی توماتیلو، جایی که محافظت می‌شوند، باشد. تعداد زیادی از انگل‌ها و کرم‌های سودمند ، باعث کنترل این آفت می‌شوند. اگر تخم این کرم میوه به رنگ سیاه گرایش پیدا کند یعنی آن ها آلوده به انگل شده‌اند و زمانی که بیشتر تخم‌ها سیاه هستند کنترل شیمیایی ضرورتی ندارد. برای کنترل شیمیایی، یک اسپری از اسپینوزاد(حشره‌کش مبتنی بر ساکاروپلی اسپورا اسپینوزا) یا باسیلوس تورنجیس روی تخم‌ها در زمان سوراخ شدنشان، اعمال می‌شود.


شناسایی سوسک سه خطه ی سیب زمینی


زمانی که هر دونوع بالغ و لارو این آفت (لما تریلینتا) تعدادش زیاد باشند می‌توانند آسیب قابل توجهی به شاخ و برگ توماتیلو بزنند. این آفت جونده به طور نامنظم حاشیه و قسمت مرکزی برگ و حتی گاهی اوقات کل برگ به جز رگه‌ی میانی آن را سوراخ می‌کند. بزرگسالان، سوسک‌های 6 میلی متری به رنگ زرد-نارنجی با 3خط سیاه هستند. آن‌ها تخم های زرد- نارنجی را در دسته‌هایی بر روی رگه‌ا ی که عموما در سطح زیرین برگ قرار دارند می‌گذارند. لاروها تمایل به تغذیه‌ی گروهی دارند و با پاها و سر سیاه‌شان حرکت لوله ای انجام می‌دهند و خودشان را با مدفوع‌شان مخفی می‌کنند.


کنترل سوسک سیب زمینی


علف‌های هرز نزدیک، که می‌تواند پناهگاه این آفات باشند را بچینید چرخش محصولات بین فصول رشد و پوشاندن توماتیلو با کاور خطی و یا دیگر شبکه‌های توری می‌توانند حضور این سوسک ها را به حداقل برسانند. 


مینوز


مینوز سبزی (Liriomyza trifolii) لارو یک مگس کوچک سیاه و زرد است. انواع بالغش یک تخم بر روی سطح برگ می‌گذارند که به یک کرم حشره‌ی زرد رنگ دارای قلاب سیاه رنگی که با آن از سطح برگ تغذیه می‌کند تبدیل می‌شود و یک تونل مارپیچ که پر از فضولات است ایجاد می‌کند. لارو هفت روز پس از تغذیه از برگ خارج می‌شود و روی زمین می‌افتد تا تبدیل به شفیره شود و پس از یک تا دوهفته بالغ می‌شود. برگ‌های زخمی و آسیب دیده زودتر از زمان مقرر می‌افتند و یک توماتیلوی فوق العاده آلوده بدون برگ مشاهده می‌شود. بهترین روش کنترل آفات با حفظ شکارچیان طبیعی و پرهیز از حشره‌کش‌های وسیع الطیف امکان پذیر است.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ