میزان تحمل کلم بروکلی در برابر گرما

گیاهان کلم بروکلی در برابر چه درجه حرارتی می‌توانند مقاومت کنند؟

کلم بروکلی

کلم بروکلی یک محصول فصل سرد است که به دما حساس می باشد. این گیاه به صورت یکساله رشد می‌کند و در اوایل بهار یا اواخر پاییز کاشته می‌شود (زمانی که آب و هوا برای دیگر میوه ها و سبزیجات خیلی سرد است). کلم بروکلی باید قبل از این که به گل برود، برداشت شود. با این که کلم بروکلی رشد آسانی دارد، اما در مورد دما و نوسانات درجه حرارت بسیار حساس است.

جوانه زنی بذر کلم بروکلی

بذر کلم بروکلی در شرایط ایده آل 4 تا 7 روز جوانه می‌زند. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر کلم بروکلی 21 تا 26 درجه سانتی گراد می‌باشد. در حالی که بذر کلم بروکلی در دماهای پایین تر حتی 4 درجه سانتی گراد نیز جوانه می‌زند اما مدت جوانه زنی ممکن است خیلی طول بکشد که بستگی به نوع واریته آن دارد. در صورتی که دما خیلی پایین باشد می‌توان سینی نشا را بر روی یک سیستم حرارتی قرار داد تا سرعت جوانه زنی بذرها افزایش پیدا کند.

صدمات سرما

با این وجود که گیاهان کلم بروکلی در دمای پایین و خنک رشد خوبی دارند و در دمای 2 درجه سانتی گراد هم زنده می‌مانند، در صورتی که آن ها در دمای 4 درجه سانتی گراد به مدت یک هفته یا بیشتر قرار بگیرند، گیاه رشد خوبی نخواهد داشت و دچار مشکل می شود. در طول روزهای خیلی سرد و خیلی گرم سرهای کلم بروکلی خیلی زود به گل می‌روند، در این صورت سایز سرهای کلم بروکلی خیلی کوچک می شوند.

به گل رفتن کلم بروکلی

زمانی که دمای هوا از 24 درجه سانتی گراد بیشتر می شود گل های کلم بروکلی بالغ شده و باز می‌شوند. در این زمان گفته می شود که کلم بروکلی به گل رفته است. از نظر باغبانان در این زمان برداشت کلم بروکلی دچار مشکل می‌شود. زمانی که دمای خاک افزایش پیدا می‌کند یک لایه ضخیم مالچ در اطراف گیاهان اضافه کنید تا خاک را مرطوب نگه دارد، همچنین اضافه کردن مالچ باعث می‌شود دمای خاک پایین تر بیاید. زمانی که ساقه سرهای کلم بروکلی به اندازه 15 تا 20 سانتی متر رسید آن ها را باید برداشت کرد. 

واریته های مقاوم در برابر گرما

چندین نوع کلم بروکلی وجود دارد که در برابر حرارت مقاوم هستند و به باغبانان اجازه می‌دهد تا کلم بروکلی را در دماهای بالاتر پرورش دهند. در میان کلم های بروکلی هیبرید که می‌توانند گرما را تحمل کنند می‌توان چندین گونه را نام برد که عبارتند از : دیپلمات (Diplomat)، زمرد عظیم (Emerald Pride)، فیستا (Fiesta)، سبز جادویی (Green Magic) و پادشاه سبز (Green King). این واریته ها گرما را نسبت به کلم بروکلی معمولی بیشتر تحمل می‌کنند ولی زمانی که هوا خیلی گرم می‌شود این کلم های بروکلی نیز به گل می‌روند.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ