برنج خوب چه برنجی است؟

 

خواص و کیفیت برنج


برنج یک محصول منحصر به فرد و بسیار قابل توجه است، به گونه‌ای که تغذیه بیش از نیمی از مردم جهان به صورت روزانه با برنج تامین می‌شود. دانستن خواص برنج و اهمیت آن برای ارائه محصولات با کیفیت بالا، ضروری است. مزایای سلامتی برنج شامل فراهم کردن انرژی سریع و فوری برای بدن، تنظیم و بهبود حرکات روده، تثبیت سطح قند خون و کاهش سرعت روند پیری است. همچنین منبع ضروری ویتامین B1 در بدن نیز با مصرف برنج تامین می‌شود. مزایای دیگر شامل توانایی آن در تقویت سلامت پوست، افزایش متابولیسم، کمک به هضم، کاهش فشار خون بالا، بهبود سیستم ایمنی و حفاظت در برابر بیماری‌های قلبی و سرطان می‌باشد. برنج یک غذای اساسی در بسیاری از کشورهای جهان است و یک محصول غلات بسیار مهم به حساب می‌آید. به همین دلیل انتخاب یک برنج با کیفیت بسیار مهم می‌باشد.

 

انواع برنج

 


معمولا خریدار برنج را با توجه به هزینه‌ای که در نظر دارد تهیه می‌کند، بنابراین به خوب یا بد بودن کیفیت برنج توجه چندانی نمی‌شود. در اکثر کشورها، استانداردهای کیفیت برنج تعیین شده است. اغلب این استانداردهای کیفیت،  تمرکز بیشتری بر ویژگی‌های فیزیکی نسبت به ویژگی‎های شیمیایی دارد.
انواع مختلفی از برنج با کیفیت‌های متفاوت برای مصرف کنندگان وجود دارد. فاکتورهای کیفیت مربوط به طول دانه، چسبندگی، بافت، عطر و طعم برنج می‌باشد. محتوای تغذیه‎ای ممکن است بین انواع برنج متفاوت باشد.
برنج آسیایی (Oryza sativa) شامل دو نوع دانه بلند و دانه کوتاه است. دیگر برنج‎های آسیایی شامل برنج‌های چسبنده و برنج معطر می‌باشد. برنج آفریقایی (Oryza glaberrima) نیز شامل انواع دانه کوتاه و دانه بلند است. تمام ارقام برنج را می‎توان بعد از برداشت به عنوان برنج سفید یا برنج قهوه‎ای دسته بندی کرد که عطر و طعم، بافت و ارزش غذایی نیز در این دسته بندی موثر است. برداشت دقیق و عملیات بعد از برداشت ممکن است کیفیت برنج را حفظ و یا بهبود بخشد. جدا کردن برنج از پوسته، همیشه منجر به شکسته شدن برخی دانه‎ها می‌شود. هرچه میزان دانه‎های شکسته بیشتر باشد قیمت برنج کمتر می‌شود، زیرا کیفیت برنج کاهش می‌یابد.
ترکیب ژنتیکی دانه یکی از عوامل مهم بر کیفیت برنج است. تولیدکنندگان مدرن در حال تلاشند تا ویژگی‎های ژنتیکی که کیفیت محصول مطلوب را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بهبود بخشند. یکی دیگر از عوامل مهمی که بر کیفیت برنج تاثیر می‎گذارد، محیطی است که برنج در آن پرورش داده می‌شود. میزان بارش باران و درجه حرارت از عوامل مهم در کیفیت برنج هستند. 


به طور کلی ویژگی‎های کیفی برنج به سه حوزه گسترده تقسیم می‎شود: 
1 – ویژگی‎های فیزیکی شامل رطوبت، شکل، اندازه، سفیدی، شفافیت، چسبندگی، برنج شکسته، دانه‎های سبز و دانه‎های زرد است.
2 – آنالیز ویژگی‎های شیمیایی برنج شامل محتوای آمیلوز، محتوای پروتئینی، قوام برنج، حجم برنج بعد از پخت، جذب آب و زمان پخت و پز می‌باشد.
3 – ارزیابی ارگانولپتیکی برنج پخته شامل رنگ، عطر، سفتی، چسبندگی و استحکام است.


اندازه دانه برنج


انواع برنج‎های دانه بلند معمولا در آب و هوای گرم رشد می‎کنند. در حالی که برنج‎های دانه کوتاه در مناطق معتدل و گرمسیری پرورش داده می‌شود. برنج دانه بلند به برنجی اطلاق می‌شود که اندازه آن 7 تا 7/7 میلی متر است و معمولا بعد از پخته شدن، دانه‎های برنج به یکدیگر نمی‎چسبند. برنج دانه کوتاه به برنج‎هایی با اندازه 2/5 تا 4/5 میلی‎متر گفته می‌شود، برخی از انواع برنج‎های دانه کوتاه بعد از پخته شدن به یکدیگر می‌چسبند. برنج‎هایی با اندازه متوسط طولی بین 5/5 تا 8/5 میلی‎متر دارند. طول دانه یک ویژگی کنترل شده ژنتیکی است و تحت تاثیر شیوه‎های پرورش قرار نمی‌گیرد.
برنج را می‎توان در مناطق زیادی کشت کرد. طبق گفته محققان بهترین محصول برنج در مناطق گرم و مرطوب به دست می‌آید. اگرچه برنج برای رشد به مقدار زیادی آب نیاز دارد ولی در مکان‎های بسیار مرطوب و اشباع شده از آب رشد خوبی ندارد.  

 

سایز انواع برنج

 


نحوه شناسایی برنج پلاستیکی یا برنج قلابی


یکی از مشکلاتی که امروزه با آن مواجه هستیم چگونگی شناسایی برنج پلاستیکی یا جعلی است. امروزه برنج‌های قلابی وارد بازار شده‌اند که با پلاستیک ساخته می‌شوند. این برنج تقلبی عمدتا در چین ساخته می‌شود. مردم بسیاری با این برنج‎های تقلبی دچار مشکل شده‎اند. این مشکل همچنین در هند، سنگاپور، اندونزی، سریلانکا و ... نیز وجود دارد. تشخیص برنج پلاستیکی کار دشواری است، حتی ممکن است باعث ایجاد بیماری و به خطر انداختن سلامتی شود. تشخیص برنج پلاستیکی زمانی که خام است دشوار می‌باشد ولی زمانی که برنج در حال جوشیدن در آب است به راحتی قابل تشخیص می‌باشد.
اساساً برنج پلاستیکی با بسیاری از مواد شیمیایی مانند مواد ارگانیک مصنوعی یا نیمه مصنوعی ساخته می‌شود. این مواد شیمیایی برای انسان بسیار مضر هستند. این برنج‌های پلاستیکی نباید مصرف شوند، زیرا وقتی وارد بدن می‌شوند دیگر نمی‌توان کاری انجام داد و راه حلی برای این مشکل وجود ندارد.
تولید برنج‎های پلاستیکی روز به روز در هند بیشتر می‌شوند. در این متن به شما گفته خواهد شد چگونه برنج پلاستیکی را تشخیص دهید. شما می‌توانید بدون هیچ زحمتی برنج پلاستیکی را شناسایی کنید.
در اینجا برخی ترفندها و نکات برای شناسایی برنج پلاستیکی به اشتراک گذاشته می‌شود. شما برای تشخیص به هیچ ماده شیمیایی نیاز ندارید. تشخیص برنج پلاستیکی بسیار مهم است. اگر شما برنج پلاستیکی مصرف کنید ممکن است باعث ایجاد بیماری‌های ناشناخته در بدن شما شود. بنابراین در این موضوع و انتخاب نوع برنج مصرفی باید خیلی مراقب باشید.

 

برنج پلاستیکی

 


1 - یک لیوان آب بیاورید و مقداری برنج در آن بریزید. مقداری آن را تکان دهید. حالا شما می‌توانید تشخیص دهید برنج تقلبی است یا نه، زیرا برنج‌های پلاستیکی و تقلبی به سمت بالا شناور می‌شوند. برنج پلاستیکی به دلیل این که با مواد پلاستیکی تولید می‌گردد، به سمت بالا شناور می‌شود. این روش بسیار ساده و آسان است.
2 – یک راه ساده دیگر برای تشخیص برنج پلاستیکی این است که مقداری برنج را از کیسه بیرون آورید، سپس با استفاده از کبریت آن را بسوزانید. اگر پلاستیکی باشد، بوی پلاستیک از آن بیرون می‌آید.
3 – همچنین زمانی که  برنج در آب جوش آمد نیز می‎توانید پلاستیکی بودن آن را تشخیص دهید. بعد از به جوش آمدن آب، مقداری برنج پخته شده را در یک بطری قرار دهید و آن را به مدت 2 تا 3 روز رها کنید. اگر برنج پلاستیکی باشد، تغییری در برنج ایجاد نمی‌شود و کپک نخواهد زد. زیرا دما تاثیری در پلاستیک ندارد.
4 – برنج پلاستیکی را در زمان جوشیدن نیز می‎توان تشخیص داد. فقط در طول زمان جوش برنج را مشاهده کنید. اگر برنج پلاستیکی باشد، شروع به تشکیل یک لایه ضخیم در بالای ظرف می‌کند.
5 – یک راه حل ساده دیگر برای تشخیص برنج پلاستیکی این است که مقداری برنج را در یک ظرف حاوی روغن داغ بریزید. اگر برنج پلاستیکی باشد، در کف ظرف حاوی روغن داغ مشخص خواهد شد.
این ترفندها بسیار ساده و آسان هستند و بدون نیاز به مواد خاصی می‌توان برنج پلاستیکی و تقلبی را تشخیص داد. لطفا از این مسائل آگاه باشید. مواد شیمیایی به کار رفته در برنج‎های پلاستیکی مشکلات زیادی برای سلامتی به وجود می‌آورند. برنج پلاستیکی نخورید و در این مورد دقت زیادی داشته باشید. 

 

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ