جلوگیری از رشد جلبک در سیستم پرورش آکواپونیک

 

Imagem


آکواپونیک (Aquaponics) یک روش کشاورزی تخصصی است که گیاهان و ماهی‌ها را به منظور ایجاد یک سیستم رشد همزیستی، با یکدیگر پرورش می‌دهند. مانند سایر سیستم‌های هیدروپونیک، گیاهان برای زنده ماندن در سیستم پرورشی آکواپونیک، به مواد مغذی در آب نیاز دارند. یکی از نقاط ضعف این سیستم، رشد جلبک‌ها می‌باشد. با انجام چند کار ساده می‌توان از رشد جلبک‌ها در سیستم آکواپونیک جلوگیری کرد و یا آن‌ها را کاهش داد.


اساس راه اندازی سیستم آکواپونیک
اجزای اصلی یک سیستم آکواپونیک، یک مخزن برای ماهی‌ها و یک محیط برای رشد گیاهان است. در برخی موارد یک محیط رشد ماسه‌ای به طور جداگانه در سیستم قرار می‌گیرد. آب به طور معمول از مخزن ماهی به محیط رشد پمپ می‌شود و دوباره به مخزن ماهی پمپ می‌گردد. وقتی آب از یک مخزن به مخزن دیگر می‌رود و یا پمپ می‌شود، اکسیژن به طور طبیعی به آب اضافه می‌گردد. این سیستم به نور طبیعی یا مصنوعی برای گیاه و ماهی نیاز دارد.


مشکل جلبک در سیستم رشد آکواپونیک
جلبک‌ها در هر جایی از سیستم آکواپونیک می‌توانند رشد کنند، مثل داخل یا روی محیط رشد. جلبک‌ها باعث ایجاد دو مشکل اساسی در سیستم آکواپونیک می‌شوند. مشکل اول، مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را مصرف می‌کنند و مشکل دوم، ممکن است باعث مسدود شدن شلنگ‌ها و پمپ‌های سیستم شوند و گردش آب را متوقف کنند.


حذف نور برای جلوگیری از رشد جلبک‌ها
یکی از راه‌های جلوگیری از رشد جلبک‌ها، حذف نور است که می‌تواند مشکل ساز باشد. زیرا گیاهان و ماهی‌ها برای زنده ماندن به نور نیاز دارند. با این حال می‌توانید نور را از قسمت زیادی از سیستم حذف کنید تا جلبک‌ها در آن نقاط رشد نکنند. از محیط‌های رشد و لوله‌های شفاف استفاده نکنید. هنگام تهیه محیط رشد و لوله‌های مورد نیاز، رنگ‌های کدر را انتخاب کنید. اگر محیط رشد شما شفاف است، آن را از قسمت پشتی با رنگ سیاه رنگ کنید یا با پلاستیک سیاه بپوشانید.


حذف مواد مغذی
راه دیگر برای حذف جلبک‌ها، جلوگیری از رسیدن مواد مغذی به آن‌ها است. جلبک‌ها در بالای محیط رشد، روی ماسه‌ها یا پرلیت‌ها و یا دیگر موادی که در محیط رشد به کار رفته‌اند، گسترش پیدا می‌کنند. جریان آب را به گونه‌ای تنظیم کنید که هرگز از بالای ماسه یا پرلیت عبور نکند. سطح آب به اندازه‌ای باشد که به ریشه گیاهان برسد ولی سطح ماسه یا پرلیت خشک باشد. در این صورت جلبک‌ها نمی‌توانند روی محیط رشد، گسترش یابند.

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ