روش‌های ارگانیک برای از بین بردن حلزون‌ها و راب

10 روش عالی برای کنترل راب و حلزون به صورت ارگانیک

Imagem

چگونه حلزون باغچه را از بین ببریم؟

تردیدی نیست که راب ها و حلزون‌ها بدترین دشمن باغبان در بسیاری از مناطق جهان هستند. این موجودات باریک و لاغر قادرند چندین برابر وزن بدن خود از گیاهان مورد علاقه شما فقط در یک وعده غذایی بخورند.
به نظر می رسد وقتی هوا معتدل و مرطوب است از هیچ جا ظاهر نمی‌شود. آن‌ها شبانه از زیر پوشش‌های گیاهی، زیر سنگ، زیر لبه گلدان‌های گیاهان و هزار مکان مخفی دیگر، ظاهر می شوند.
بنابراین جای تعجب نیست که بسیاری از روش‌های مختلف برای تلاش در کنترل این آفات در طول سال ها تکامل یافته‌ است.
پنجاه سال پیش، زمانی که چنین موجوداتی ظاهر می‌شدند بیشتر باغبان‌ها برای از بین بردن آن‌ها از نمک استفاده می‌کردند. در اطراف نهال‌های تازه کاشته شده نمک پاشیده می‌شد.
نمک به سرعت حل می‌شد و باعث خسارت احتمالی خاک و سایر حیوانات وحشی می‌گردید. اگر در نزدیکی ساحل زندگی می‌کنید می‌توانید از جلبک دریایی در اطراف باغ استفاده کنید. افراد زیادی ادعا می‌کنند استفاده از جلبک دریایی یک مانع موثر در کنترل راب و حلزون است.
خاکستر چوب ممکن است برای مدتی بازدارنده این آفات باشد. به نظر می‌رسد مانند بسیاری از راه کارهای طبیعی، در بعضی از باغ‌ها موثر است و در برخی دیگر کاملاً ناکارآمد می‌باشد. برخی از خزنده‌ها با پخش کردن شن و ماسه زبر درشت در اطراف گیاهان از بین می‌روند. حلزون‌ها و راب‌ها به طرز ناگهانی از این سنگ ریزه‌ها عبور می‌کنند. راه رفتن روی این سنگ‌ها برای حلزون‌ها مانند راه رفتن بر روی زغال سنگ داغ می‌باشد.
مطمئناً روش ایده آل برای کنترل حلزون و راب به صورت طبیعی، تشویق شکارچیان طبیعی برای سکونت در باغ شماست: قورباغه ، پرنده، جوجه تیغی و موارد مشابه. این تنها در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که سایر روش‌های کنترل شما برای شکارچیان طبیعی بی ضرر باشد.
از قرص‌های حاوی متالدهید برای کنترل راب استفاده نکنید. این کار برای حیات وحش مضر است. بعید است که پرندگان، دوزیستان و پستانداران گلوله‌ها را بخورند، اما اجساد حلزون و راب را می‌خورند و این جایی است که خسارت واقعی ایجاد می‌شود. بنابراین از 10 روش بهتر و طبیعی برای کنترل حلزون‌ها استفاده نمایید. در ادامه مطلب این 10 روش توضیح داده شده‌اند.

1 – استفاده از قهوه برای کنترل حلزون و راب

Imagem

پخش کردن تفاله قهوه روی زمین باعث محافظت از گیاهان در برابر حلزون و راب می‌شود و آن‌ها را از گیاهان شما دور می‌کنند. برای استفاده از تفاله قهوه باید مقدار زیادی از تفاله تهیه شود که مطمئنا با یک دستگاه اسپرسو ساز هیچ فایده‌ای برای شما ندارد و کافی نیست. اما برای کسانی که از کافه تریا استفاده می کنند، ایده آل است.

2 - تله آبجو

راب ها عاشق آبجو هستند. ظرفی مانند سطل یا گلدان در زمین فرو کنید و لبه‌های ظرف را با خاک بپوشانید. سپس آن را با آبجو پر کنید. این کار برای راب‌ها یک تله عالی است. راب ها به سمت آبجو جذب می‌شوند و درون ظرف می‌افتند و غرق می‌شوند. 

Imagem

3 - پوسته تخم مرغ و صدف

Imagem

استفاده از پوسته تخم مرغ تا زمانی در کنترل حلزون و راب موثر است که روی زمین (در اطراف گیاهان) پخش باشند. اگر در یک شهر دریایی زندگی می‌کنید، در نزدیکی ساحل می‌توانید صدف‌ها را جمع آوری کنید و در اطراف گیاهان پخش نمایید.
در صورتی که قصد دارید از پوسته تخم مرغ استفاده ‌کنید، باید تعداد زیادی تخم مرغ بخورید تا پوسته‌های آن را در اطراف گیاه پخش کنید.

4 - خاک دیاتومه

این مورد در بسیاری از مناطق جهان بسیار جالب و محبوب است. خاک دیاتومه از بقایای فسیلی جلبک‌های تک سلولی به نام دیاتوم ایجاد شده است.
خاک دیاتومه برای از بین بردن انواع آفات مانند سوسک، حلزون، راب و انگل‌های داخلی استفاده می‌شود. از استنشاق این پودر باید اجتناب کرد.
حلزون از خاک دیاتومه نمی‌توانند عبور کنند. بعد از بارش باران باید این پودر جایگزین شود. بعضی‌ها می‌گویند پرلیت هم همین اثر را دارد.

Imagem

5 - نوار مس

Imagem

حلزون‌ها و راب‌ها نمی‌توانند از مس عبور کنند، بنابراین نوار مس به عنوان مانع عمل می‌کند. می‌توانید از حلقه‌ای از مس در اطراف هر گیاه به صورت جداگانه استفاده کنید. این روش برای محافظت از گیاهان گلدانی به عنوان بهترین روش عمل می‌کند.
یک حلقه مسی دور گلدان زیر لبه آن قرار دهید. این کار از ورود حلزون به درون گلدان جلوگیری می‌کند. صفحه‌های مسی هم وجود دارند که می‌توانید گلدان را روی این صفحه قرار دهید.
این کار تا زمانی که گیاه رشد می‌کند موثر است. در صورتی که برگ‌های گیاهان گلدانی با دیگر گیاهان در تماس هستند، حلزون‌ها می‌توانند از این برگ‌ها به عنوان پل استفاده کنند. در نتیجه گلدان را در نزدیکی دیگر گیاهان قرار ندهید.

6 – گیاهان دفع کننده و جذب کننده راب

سیر، بابونه، تره و پیازچه. بعضی از گیاهان حلزون‌ها و راب‌ها را دفع می‌کنند. همچنین می‌توان از عصاره این گیاهان نیز استفاده نمود. بسیاری از باغبان سیر را به عنوان یک کنترل کننده طبیعی آفات می‌دانند. بعضی‌ها می‌گویند تره و پیازچه هم موثر هستند.
مطمئنا می‌توانید گیاهی بکارید که برای حلزون‌ها و راب‌ها جذابیت بیشتری دارند. چمن بابونه برای این آفات بسیار جذاب هستند. راب‌ها به سمت این گیاهان می‌روند. زمانی که به سمت گیاه رفتند، شما می‌توانید آن‌ها را در یک ظرف بریزید و از باغ خود دور کنید.

Imagem

7 – گلوله‌های پشمی قابل بازیافت

Imagem

ضایعات پشمی، فرآورده جانبی فرایند تولید پشم است. این ضایعات به صورت گلوله‌هایی هستند که می‌توانید به عنوان مانع در اطراف گیاهان پخش کنید.
این گلوله‌ها متورم می‌شوند و بویی دارند که برای حلزون‌ها و راب ها ناخوشایند است. این گلوله‌ها می‌توانند به عنوان یک ماده غذایی برای گیاه عمل کنند و در خاک تجزیه شوند.

8 - نماتدها

کنترل بیولوژیکی حلزون‌ها و راب‌ها در باغ‌های کوچک اگر اول فصل انجام شود، تاثیر بیشتری دارد. شما باید نماتدها (کرم‌های میکروسکوپی) را در آب حل کنید. این‌ها به درون بدن حلزون و راب نفوذ می‌کنند و آن‌ها را می‌کشند. این یک کار ارگانیک و موثر است. شما می‌توانید نماتدها را از فروشگاه‌های لوازم باغبانی خریداری کنید. 

Imagem

9 – سبوس گندم و سبوس ذرت

Imagem

سبوس گندم و ذرت توسط حلزون و راب خورده می‌شود و باعث مرگ آن‌ها می‌گردد. این یک راه کاملا ارگانیک است و در صورتی که حیوانات دیگر اجساد حلزون‌ها را بخورند، برای آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌شود.
سبوس را در اطراف گیاهان پخش کنید. بعد از بارش باران دوباره باید این کار را تکرار نمایید.

10 – قرص‌های ارگانیک کشنده حلزون‌ها و راب‌ها

قرص‌های ارگانیک کشنده این آفات بر پایه آهن فسفات هستند (به جای متالدهید). این یک راه ساده و آسان و موثر برای از بین بردن حلزون و راب است و برای طبیعت نیز مشکلی ایجاد نمی‌شود.
این قرص‌ها برای حیوانات دیگر کاملا سمی نسیتند و می‌توانند انگل‌های درونی خاک را نیز از بین ببرند. برخی از گزارش‌ها نشان داده‌اند این قرص‌ها موجب مسموم شدن سگ‌ها می‌شوند. اما در عین حال، راه مطمئن تری نسبت به قرص‌های متالدهید هستند.

Imagem

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ