مالچ دهی برای انواع گیاهان

 

مالچ دهی


مواد مختلف بسیاری مانند پوست درخت خرد شده، برگ، کود فاسد شده‌ی دام یا صدف‌های خرد شده ، می‌توانند برای پوشاندن سطح خاک استفاده شوند. 
مالچ فواید بسیاری دارد از جمله فراهم کردن مواد مغذی برای گیاهان، حفظ رطوبت در خاک و یک مانع در برابر علف‌های هرز، و هم چنین می‌تواند ریشه‌ی گیاهان آسیب پذیر را در زمستان حفظ کند. مالچ می‌تواند برای تزیین سطح خاک گلدان نیز استفاده شود.

 

مالچ


کارهای مورد نیاز


چه زمانی نیاز به مالچ دارید


در پاییز، مالچ را به صورت یک حلقه در اطراف درختان و درختچه‌های تازه کشت شده و گیاهان چند ساله بریزید. در اوایل زمستان گیاهان حساس مثل گل شاه پسند یا گل کوکب از این مالچ ضخیم بهره‌مند می‌شوند. مالچ، ریشه‌ی گیاه و بالای آن را از یخ زدگی حفظ می‌کند. بهترین زمان مالچ دهی برای تمام بستر خاک و مرزها اواخر زمستان یا اوایل بهار است که رطوبت را از آب و هوای مرطوب به دام می‌اندازد و باعث می‌شود بسترها به سرعت از گرمای تابستان خشک نشوند.


چگونه باید مالچ داد


·    قبل از مالچ دهی باید مطمئن شوید که آن ناحیه عاری از علف‌های هرز و خاک دارای رطوبت است. در صورت لزوم خاک را آب دهید چون بعدا مرطوب کردن خاک از بین یک لایه مالچ خیلی مشکل ساز است. 
·    یک چرخ دستی را با مالچ انتخابی پر کنید و یک لایه 5 سانتی‌متری اطراف گیاهان یا سراسر خاک با بیل بریزید، اما به اندازه یک شکاف کوچک اطراف ساقه هر گیاه را رها کنید. 
·    با سرعت جلو بروید تا کار تمام شود.

 

انواع مالچ


·    کود حیوانی که کاملا فاسد شده باشد را میتوان از مراکز باغها یا به صورت فلهای از مزارع و اصطبلها خریداری کرد. این کود در باغ میوه یا سبزی به علت تجزیه شدن، باعث فراهم کردن مواد مغذی برای گیاهان میشود. موقع بررسی و ریختن کود در مرزها حتما از دستکش استفاده کنید.
·    پوست درخت به نظر خوب است و با اینکه دیر تجزیه میشود خاک را بهبود می‌بخشد. در درجات مختلفی به فروش می‌رسد که از لحاظ ظاهری و سرعت تجزیه شدن در خاک با هم تفاوت دارند.  به طور کلی مواد ظریف تر، سریع تر تجزیه می‌شوند. 
·    پوست درخت کاکائو برای بستر گل‌ها عالی است. هنگام کار دستکش بپوشید و بعد از گسترش دادن پوسته‌ها، آن ها را خوب آب دهید تا به هم بپیوندند. اگر سگ دارید از این پوسته‌ها استفاده نکنید زیرا به علت بوی کاکائوی زیاد، سگ نمی‌تواند در برابر آن مقاومت کند و میخورد که باعث ناراحتی مزاجش می‌شود.
·    شن و ماسه برای اطراف گیاهان حساس، ایده‌آل هستند. مواد درشت از فاسد شدن ریشه‌ها جلوگیری می‌کنند زیرا باران مستقیم به داخل نفوذ می‌کند. 
·    خرده‌های چمن می‌توانند در تابستان اطراف گیاه استفاده شوند، اما جذاب به نظر نمی‌رسند بنابراین در پشت مرزها یا زیر درختچه‌های بزرگ استفاده کنید. اگر به چمن‌ها علف کش زده اید حداقل تا 4 مرتبه پس از چیدن نباید استفاده شوند. 
·    پوشال گندم خرد شده برای استفاده در مناطق بزرگ، عالی میباشد چون یک لایه ماندگار است و مواد آلی را به خاک می افزاید. هنگام استفاده از آن دستکش بپوشید.
·    سی دی خرد شده، خرده شیشه، سنگریزه‌های جلا داده شده و صدف‎های خرد شده برای مناطق کوچک، مالچ‎های تزیینی هستند و بهترین استفاده از آنها در پوشاندن سطح رویی خاک گلدان است.
 
بسترها و مرزها به سرعت خشک می‌شوند یا توسط علف‌های هرز پوشیده می‌شوند در نتیجه با استفاده از یک لایه مالچ سطح خاک را از این قبیل موارد حفظ کنید. راهنمای ما در مورد مالچ دهی را مطالعه کنید که یک تکنیک ضروری در باغ است.

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ