درست کردن تراریوم

 

تراریوم یک هدیه‌ی عالی است که ظرف چند دقیقه درست می‌شود و بسیار زیبا به نظر می‌رسد. بدون تردید گل‌های شیشه‌ای در گلخانه‌ها پیدا می‌شوند و گیاه تیلاندسیا که ما در این تراریوم استفاده می‌کنیم حتی در برخی فصول در انبار خانه هم پیدا می‌شوند. در یک زمانی پیدا کردن این گیاهان سخت تر بود اما در حال حاضر کاملا رایج هستند. ساخت و نگهداری تراریوم ساده است و برای آویزان کردن، قرار دادن کنار میز، تخت یا پنجره مناسب هستند و می‌توان از حضور آن‌ها لذت برد. 
 
 
مرحله‌ی اول: مواد مورد نیاز برای درست کردن تراریوم
 
مواد موردنیاز برای درست کردن تراریوم را می‌توان از فروشگاه‎ها خریداری کنید. 
وسایل مورد نیاز:
  • حباب شیشه ای برای تراریوم خانگی، می‌توانید آن را بخرید یا از کاسه‌های شیشه ای با حجم دلخواه استفاده کنید.
  • شن
  • زغال فعال
  • خاک گلدان با زهکشی خوب
  • خزه‌های مختلف
  • پوست درخت یا چوب خرد شده
  • سنگ، صدف و مواد معدنی
  • گیاهان کوچک مناسب برای زندگی در تراریوم
  • گیاه تیلاندسیا یا سایر گیاهان گرمسیری مناسب
  • اگرچه استفاده از گیاهانی که میزان آب موردنیازشان متفاوت است توصیه نمی‌شود اما می‌توانید چند نوع را با هم مخلوط کنید.
  • قلاب یا رشته‌ی مناسب برای آویزان کردن تراریوم
  • بطری اسپری
 
 
وسایل مورد نیاز برای درست کردن تراریوم
 
 
مرحله‌ی دوم: ریخن یک لایه شن و ماسه
 
اولین لایه در تراریوم را یک لایه‌ی نازک از ماسه یا سنگ ریزه جهت زه‌کشی می‌توان ریخت که ما در اینجا از ماسه استفاده کردیم. از فنجان کوچک و قیف برای ریختن ماسه داخل تراریوم استفاده کنید. مقدار زیادی ماسه لازم نیست و احتمالا یک فنجان کفایت کند. 
 
 
درست کردن تراریوم
 
 
مرحله‌ی سوم: ریختن لایه‌ی زغال فعال
 
لایه‌ی بعدی ریختن زغال فعال یا کربن فعال است. این مورد را می‌توانید بخرید یا از این مورد صرف نظر کنید. من چون به تازگی برای یک پروژه مقدار زیادی زغال فعال خریده‌ام پس یک چهارم فنجان از آن را داخل تراریوم ریختم.
میتوانید از جعبه‌های مقوایی برای ریختن مواد به داخل تراریوم استفاده کنید. با این مقوا و یک قلمو مواد به راحتی به داخل تراریوم هدایت می‌شوند. 
زغال فعال هرچیزی را تازه نگه می‌دارد.
 
 
درست کردن تراریوم
 
 
مرحله‌ی چهارم: اضافه کردن لایه‌ی خاک
 
سپس 5/2 تا 5 سانتی‌متر از خاک دارای زهکشی مناسب را داخل تراریوم ریخته، برای این منظور خاک گلدان را با خاک مرطوب مخلوط کنید تا یک ترکیب مناسب بدست بیاورید. 
قلموی نقاشی برای اینکار بسیار به ما کمک کرد. اگر شما یک تراریوم بزرگتر یا دارای حفره‌ی بزرگتری استفاده کنید کارتان آسان‌تر می‌شود.
 
 
درست کردن تراریوم
 
 
مرحله‌ی پنجم: ظاهر تراریوم
 
ما در این‌جا قانون اصلی تراریوم را زیره پا گذاشتیم و یک تراریوم که همزمان دارای دو گیاه گرمسیری و یک ساکولنت است را ساخیتم. به طور کلی تصور می شود که گیاهان کوچک گرمسیری برای زندگی درتراریوم نیازهای متفاوتی نسبت به ساکولنت‌ها دارند. ولی من تصمیم گرفتم که این قانون را بشکنم.
گیاه شادابی که انتخاب کردیم زیبا بود و از لحاظ استراتژیک در پشت تراتریوم، جایی که به احتمال زیاد رطوبت را حفظ می‌کند کاشته شدند. گیاه شاداب را در یک تپه خاک قرار دادیم تا زه‌کشی خوبی داشته باشد. مطمئن هستم که کارشناسان تراریوم این کار را اشتباه می‌دانند اما نیت واقعی ما ترکیب کردن این دو گیاه به طور همزمان در تراریوم بود.
قبل از پر کردن تراریوم با خاک، می توان گیاهان را به راحتی قرار داد، و سپس فضای بین ریشه‌ی گیاهان را با خاک پر کرد یا هم‌چنین می‌توانید گودال‌های کوچکی حفر کنید و گیاه را در آن بکارید. هر دو روش برای ما مناسب بودند اما برای گیاهان بزرگ‌تر باید اول گیاه را قرار داد و سپس خاک را به اطراف آن اضافه کنید. 
داخل تراریوم را با چیزهای بزرگ شلوغ نکنید و چیزهای کوچک کمی هستند که در آن ما قرار می‌دهیم بنابراین با خلاقیت خودتان کمی فضای خالی در آن باقی بگذارید. 
 
 
درست کردن تراریوم
 
 
مرحله‌ی ششم: موارد کوچک در تراریوم
 
ما از یک موچین دندانه دار استفاده کردیم تا آیتم های اضافی را در داخل تراریوم قرار دهیم. مقدار کمی خزه‌های خشک و زینتی و یک نوع ماده‌ی معدنی مثل تخم مرغ‌های کوچک اضافه کردیم.
هم‌چنین ما از تعدادی پوست خشک شده‌ی درخت استفاده کردیم. ما گیاه تیلاندسیا که برای کاشت نیاز به هیچ قاعده‌ای ندارد را کاشتیم زیرا نیاز به خاک ندارند و صرفا مواد مغذی و آب موردنیازشان را از هوا استخراج می کنند. این گیاهان برای تراریوم بسیار مناسب هستند. 
درنهایت برخی از صدف‌های رنگی را که از ساحل جمع‌ آوری کرده بودیم ( قبل از استفاده آن‌ها خوب بشویید زیرا ممکن است نمک داشته باشند و زندگی گیاهان در اکوسیستم شور کمی مشکل می‌شود.) و یک خار از کاکتوسی که قبلا داشتم نیز اضافه کردیم. 
 
 
درست کردن تراریوم
 
 
مرحله‌ی هفتم: لوازم جانبی و نگهداری تراریوم
 
برای تراریوم چند لوازم جانبی بخرید. اگر تراریوم را در حباب شیشه‌ای ساخته‌اید که هیچ چیزی برای نگهداری خود ندارد شما نیاز به قلاب خواهید داشت. به نظر من قلاب‌های آهنی برای این کار بسیار زیبا هستند. 
 
 
درست کردن تراریوم
 
 
باید به طور منظم تراریوم را یک یا دوبار در هفته بسته به شرایط آب و هوایی و موقعیت مکانی، آب دهید. می‌توانید با یک آبپاش این کار را انجام دهید. 
این تراریوم را در جایی که نور متوسطی دریافت کند آویزان کنید اما توجه داشته باشید که نور مستقیم نباید باشد و یک یا دوبار یا بیشتر در هفته آب بدهید. اگر خاک زیاد خیس به نظر رسید یا بوی باتلاق می‌داد و یا حتی قسمت‌هایی از گیاه پژمرده شد یعنی خیلی آبیاری کرده‌اید. آبیاری باید به اندازه‌ای باشد که خاک مرطوب بماند.

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ