خواص و ارزش غذایی پیچک کدو

 

خواص پیچک کدو

پیچک کدو (Ivy gourd) نوعی سبزی معروف در آفریقا و آسیاست. این سبزی شبیه به هندوانه است و سرعت رشد سریعی دارد. چندین روش برای استفاده از آن وجود دارد. همه‌ی قسمت‌های این گیاه مزایایی برای سلامتی دارد. می‌توان آن ‌را به خمیر تبدیل کرد و به عنوان تونیک بطور مستقیم برروی پوست استفاده کرد. خوردن برگ‌های آن به صورت خام هم دارای مزایای زیادی است. از مزایای پیچک کدو می‌توان به بهبود متابولیسم، کاهش سطح قند خون و جلوگیری از بیماری‌هایی مثل قند خون اشاره کرد. هم‌چنین برای قلب و سیستم عصبی نیز بسیار مفید است مطالعات حاکی از آن است که در درمان سنگ کلیه هم دارای اثرات مطلوبی بوده است. اگر پیچک کدو تمیز شسته شود، آب پز یا پخته شود فاقد عوارض جانبی خواهد بود.

 

Imagem

 

پیچک کدو


این سبزی به عنوان کدوی سبز مایل به قرمز نیز شناخته میشود که در نواحی غربی بنگال و شمال شرقِ آسام بسیار مشهور است. همچنین در جنوب شرقی آسیا کشت داده میشود. در برخی مناطق تمامی قسمت‌های این سبزی مصرف میشود ولی در اکثر مناطقِ دیگرِ جهان فقط شاخه‌های آن خورده می‌شوند. این سبزی بطور گسترده‌ای در چین، کمبوجیا، میانمار و آفریقا کشت می‌شود. برای کاشت این گیاه از بذر یا قلمه استفاده می‌شود. این سبزی حدود 10 سانتیمتر در روز رشد می‌کند. درست است که دارای گل‌های بسیار جذابی می‌باشد ولی مزایای سلامتی آن دارای اهمیت بیشتری است.


ارزش خوراکی پیچک کدو


میوه‌ی پیچک کدو در تهیه‌ی داروهای سنتی برای درمان انواع بیماری‌های مختلف و عفونت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ این گیاه دارای اثرات ضد هیستامینی است و از این رو برای درمان تب، برونشیت، زردی و استئوآرتریت استفاده می شود. پیچک کدو غنی از بتا کاروتن است که منجر به عملکرد مطلوب قلب می‌شود و از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. همچنین از این میوه به عنوان هندوانه‌ی کودک نیز استفاده میشود زیرا بسیار خوشمزه و دارای مواد مغذی و معدنی و ویتامین‌ها است. حدود 100 گرم از این میوه، 4/1 میلی‌گرم آهن، 40 میلی‌گرم کلسیم، 07/7 میلی‌گرم ویتامین B1 و B2 و 6/1 میلی‌گرم فیبر غذایی دارد. بیشتر این میوه درست مثل هندوانه از آب تشکیل شده است.


خواص پیچک کدو برای سلامتی


موارد ذکر شده در زیر از بهترین مزایای پیچک کدو برای سلامتی هستند.

 

Imagem



تنظیم قند خون

پیچک کدو در داروهای درمان دیابت استفاده می‌شود. ساقه و برگ‌های این گیاه پخته و سپس خورده می‌شوند یا به سوپ اضافه می‌گردند. همچنین برگِ خامِ این سبزی نتایج موفقیت آمیزی در افزایش تحمل گلوکز را نشان داده است. با خوردن این سبزی در رژیم غذایی به صورت چند بار در هفته می‌توانید تاثیرات شگفت‌انگیز آن را در کنترل قند خونِ خود مشاهده کنید.


جلوگیری از چاقی


تحقیقات نشان می‌دهد که این سبزی دارای اثرات ضدچاقی است. کاری که آن انجام می‌دهد این است که مانع سلول‌ها در ذخیره‌ی چربی می‌شود. این گیاه حتی میزان متابولیسم را افزایش می دهد و منجر به کاهش سطح قند خون نیز می‌شود. به همین دلیل در بسیاری از دستور العمل‌های غذایی هند استفاده می‌گردد.

جلوگیری از ایجاد خستگی


آهن یک عنصر ضروری برای عملکرد بهیه‌ی بدن می‌باشد غذاهای غنی از آهن از ایجاد احساس خستگی جلوگیری می‌کنند. آنمی در اغلب موارد ناشی از فقر آهن در بدن است. پیچک کدو حدود 4/1 میلی‌گرم آهن در خود دارد (در 100 گرم)، بنابراین یک منبع با ارزشِ آهن است. این سبزی شما را پرانرژی، سالم و متناسب خواهد کرد. کمبود آهن منجر به بیماری‌های مختلفی می‌شود که با مصرف این سبزی می‌توان مشکل را برطرف کرد.


تقویت سیستم ایمنی


پیچک کدو نیز مانند هندوانه دارای ویتامین محلول در آب B2 است. این ویتامین نقش مهمی در حفظ سطح انرژی دارد. این سبزی، دارای مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها است که می توانند سیستم عصبی را قوی‌تر کند و همچنین به بدن کمک می‌کند تا با صرع، اسکلروز و آلزایمر مبارزه کند و وقتی هم زمان با ویتامین B6 استفاده شود می‌تواند در درمان علایم سندرم تونل‌کارپ نیز موثر باشد.


افزایش متابولیسم


تیامین یک ماده مغذی است که کربوهیدرات‌ها را به گلوکز تبدیل می‌کند و سطوح انرژی بدن را بالا نگه می‌دارد در نهایت منجر به تنظیم متابولیسم می‌شود. تیامین به محض مصرفِ پیچک کدو، وارد پلاسمای خون می‌شود و انرژی بیشتری تولید می‌کند. این ماده‌ی مغذی به تولید گلبول‌های قرمز نیز کمک می‌کند.


بهبود هضم


پیچک کدو چون دارای فیبر است به هضم غذا کمک می‌کند. این سبزی منجر به اضافه شدن مواد خوراکی زبر به مدفوع و حذف مواد صاف از آن میشود. همچنین سایر اختلالات دستگاه گوارش مانند یبوست و زخم را درمان می کند.


جلوگیری از سنگ کلیه


سنگ‌های کلیه کریستا‌ل‌هایی از کلسیم و سایر مواد معدنی هستند که در دستگاه ادراری ذخیره می‌شوند. استفاده‌ی بیش از حد از نمک در غذا هم منجر به ایجاد سنگ کلیه می‌شود. کلسیم موجود در این سبزی سالم است و می‌تواند با سایر سبزیجات مانند اسفناج برای درمان سنگ‌های کلیه ترکیب شود.


درمان بیماری‌ها


مشاهده شده که این سبزی بیماری‌های مختلفی را درمان می‌کند. خواص ضد اکسیدانت آن مسئول از بین بردن رادیکال‌های آزادی است که مسئول پیری و سایر بیماری‌های دیجِنِریت هستند. این سبزی برای درمان تب، آسم، زردی، خونریزی و حل مشکل روده استفاده می‌شود. برای مشاهده‌ی تاثیرات این سبزی باید به مدت چند هفته آن را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید.


حفاظت در مقابل آلرژی


این سبزی دارای مقادیر زیادی از ساپونین، آلکالوئید، استروئید، فلاونوئیدها و گلیکوزید است. این مواد مغذی بدن را از شرایط آنافیلاکتیک و سایر آلرژی نیز محافظت می‌کند.


درمان عفونت


ریشه‌ها، میوه‌ها و برگ گیاه به صورت یک خمیر برای درمان زخم‌ها و چرک‌ها ساخته می‌شود. درست که داروهای زیادی در بازار موجود هستند اما بی‌شک پیچک کدو یکی از موثرترین آن‌ها خواهد بود. همچنین به عنوان یک آنتی‌بیوتیک در برابر عفونت‌های باکتریایی کار می‌کند.


جلوگیری از سرطان


خواص آنتی‌‌اکسیدانی این گیاه و مقادیر بالای بتاکاروتنِ آن می‌توانند به جلوگیری از سرطان کمک کنند. این مواد مغذی باعث سرکوب سلول‌های سرطانی و جلوگیری از تکثیر آن‌ها می‌شوند. برای کاهش شانس ابتلا به سرطان بهتر است که این گیاه را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید.


بهبود سلامت قلب


پیچک کدو منبع غنی پتاسیم است. این ماده‌ی معدنی با تنظیم جریان خون به سلامت قلب کمک می‌کند و همچنین از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.


استفاده از پیچک کدو


همه‌ی قسمت‌های پیچک کدو دارای مزایای سلامتی است. مصرف ریشه توسط کودکان منجر به جلوگیری از شب ادراری می‌شود. این گیاه به درمان زخم‌های دهان کمک می‌کند. برگ‌ها را می‌توان به طور مستقیم بر روی زخم برای کاهش تورم استفاده کرد. آب برگ‌ها را می‌توان به تونیک تبدیل و مصرف کرد. این آب، دیابت و یرقان را درمان می‌کند و همچنین قند خون را تنظیم می‌کند. خمیر تهیه شده از این گیاه را می‌توان بر روی مناطق آسیب دیده یا دچار اگزما استفاده کرد. درنهایت هم می‌توان از میوه‌ی این گیاه نیز استفاده نمود.


عوارض جانبی و آلرژی‌های ناشی از پیچک کدو


در حالی که این گیاه برای اکثر قسمت‌های مختلف بدنِ ما سودمند است، در چند مورد ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشد. از برگ‌ها، میوه‌ها و ساقه‌ها برای تولید دارو استفاده می‌شود اما گاهی نیز برای برخی افراد بر سطح پوست، زخم ایجاد می‌کند، درواقع اثرات آلرژیک آن بر روی پوست نمایان می‌شود. زمان واکنش بر حسب زمان مصرف غذا متفاوت است. آلرژی به راحتی با کمک پزشکان درمان می شود. در صورت وجود واکنش‌هایی روی پوست، بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

محصولات مرتبط

بذر پیچک کدو

9,800تومان

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ