خواص دارویی برگ‌ گواوا


گواوا یکی از میوه‌های استوایی شناخته شده است که غنی از مواد مغذی می‌باشد. میوه گواوا آبدار و شیرین بوده و طعم بسیار خوبی دارد. این میوه همچنین به منظور اهداف دارویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ثابت شده که میوه، برگ و سایر قسمت‌های گیاه گواوا برای سلامتی انسان مفید است. برگ‎های گواوا به دلیل داشتن خواص دارویی برای درمان بیماری‌های مختلف در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحقیقات علمی زیادی برای یافتن خواص دارویی برگ‎های گواوا انجام شده است. از آنجا که برگ‎های گواوا دارای ترکیبات فیتوشیمیایی فعال است مزایای بسیاری را برای سلامتی به ارمغان می‎آورد. مزایای استفاده از برگ‌های گواوا در زیر گفته شده است:

 

خواص برگ گواوا

 


1 – درمان اسهال
اسهال بیماری است که کلون به دلیل عفونت باکتریایی استافیلوکوکوس اورئوس نمی‌تواند آب را جذب کند. مطالعات نشان می‌دهند برگ‎های گواوا دارای ترکیبات ضد باکتری قوی مانند تانن‎ها و اسانس است که برای مبارزه با استافیلوکوکوس اورئوس بسیار موثر است و مانع رشد باکتری می‌شود.
نحوه استفاده از برگ‎های گواوا برای درمان اسهال به این صورت است: 6 عدد برگ گواوا را شستشو دهید سپس برگ‎ها را در آب بجوشانید و عصاره آن را به دست آورید. روزی یک بار به مدت دو روز عصاره برگ‎ها را مصرف کنید. 


2 – کاهش سطح کلسترول
کلسترول می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامتی انسان شود. برگ گواوا می‌تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد برگ گواوا دارای ترکیبات فیتوشیمیایی فعال مانند اسید گالیک، cathechin و epicathecin است که می‌تواند کلسترول استراز پانکراس را مهار کند که به طور مستقیم باعث کاهش سطح کلسترول می‌شود.


3 – جلوگیری از چاقی
چاقی امروزه یکی از بیماری‌های همه گیر شده که تا حد زیادی شیوه زندگی مردم را تغییر داده است. چاقی می‌تواند بسیاری از مشکلات سلامتی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی را ایجاد کند که علت اصلی مرگ و میر در اکثر کشورها مانند ایالات متحده می‌باشد. برگ گواوا حاوی ترکیب کورستین است که می‎تواند تشکیل سلول‌های چربی را مهار کند و همچنین دارای کاتکین (cathechin) است که تاثیرات چربی سوزی در بدن دارد.


4 – جلوگیری از دیابت نوع 2
کاتکین (Cathechin) موجود در برگ گواوا علاوه بر چربی سوزی، می‌تواند سطح قند خون را کنترل کند یا به زبان دیگر تاثیرات هیپوگلایسمی در بدن دارد. این ممکن است از توسعه دیابت به ویژده دیابت نوع 2 جلوگیری کند. در اثر دیابت نوع 2، چاقی نیز در بدن توسعه می‌یابد، در نتیجه با جلوگیری از دیابت از پیشرفت چاقی نیز جلوگیری می‌شود.


5 – کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی
کورستین (Quercetin) یک تاثیر آنتی اکسیدانی بسیار قوی در بدن دارد. این می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند. این اثر کورستین منجر به مهار LDL یا تشکیل لیپوپروتئین کم چگالی (low density lipoprotein) می‌شود. LDL به عنوان چربی بد شناخته می‎شود که می‎تواند باعث ایجاد آترواسکلروز یا پلاک در عروق خونی شود. با مصرف برگ گواوا، می‌توانید خطر ابتلا به آترواسکلروز را کاهش دهید و از بیماری قلبی جلوگیری کنید.


6 – جلوگیری از سرطان
مطالعات زیادی برای پیدا کردن اجزا و مزایای برگ گواوا انجام شده است. یکی از بهترین مزایای موجود در برگ گواوا، فعالیت ضد سرطان آن است. ثابت شده است که برگ گواوا می‎تواند خطر ابتلا به انواع سرطان مانند سرطان معده، پستان، دهان و پروستات را کاهش دهد. این مزایا توسط آنتی اکسیدان موجود در برگ گواوا مانند کورستین، لیکوپن و ویتامین C انجام می‎شود. این ترکیبات می‌توانند منجر به فعالیت آپوپتوز یا فعالیت خودکشی سلول‌های سرطانی شوند. این اطلاعات بر اساس یک مطالعه که در سال 2011 منتشر شده، به دست آمده است.


7 – جلوگیری از وبا
بر اساس مطالعات و تحقیقات، مشخص شده عصاره برگ گواوا دارای فعالیت ضد میکروبی قوی علیه ویبریو کلرا است. در بسیاری از کشورها بیماری وبا به عنوان یک بیماری همه گیر شناخته شده است و به افرادی که از این بیماری رنج می‌برند پیشنهاد داده می‌شود برگ گواوا مصرف کنند.


8 – جلوگیری از التهاب
برگ گواوا دارای خاصیت ضد التهابی بسیار قوی است که به دلیل عصاره اتانول موجود در آن می‌باشد. محققان کشف کرده اند که برگ کواوا می‌تواند فعالیت کاتالیستی پروستاگلاندین اندپوکساید که باعث التهاب می‌شود را مهار کند. محققان همچنین گزارش کرده‌اند که گلیکوزیدهای موجود در عصاره برگ گواوا اثرات قابل توجهی در مهار هیستامین (پروتئینی که باعث التهاب می‌شود) دارد.


9 – محافظت از کبد
مزایای برگ گواوا برای کبد نیز بسیار مهم است. کبد عضوی است که نقش مهمی در روند سم زدایی در بدن دارد. بر اساس مطالعات انجام شده توسط دانشمندان، مشخص شده برگ گواوا دارای فعالیت حفاظتی از کبد می‌باشد که می‌تواند باعث بهبود آسیب کبدی ناشی از پاراستامول شود. برگ گواوا همچنین دارای تاثیر قوی برای محافظت از کبد در برابر آنزیم‌های آسیب رسان به سلول‌های کبدی، می‌باشد. آنزیم‌های آسیب رسان به سلول‌های کبدی شامل آسپارتات آمینوترانسفراز، آلانین آمینوترانسفراز، آلکالن فسفاتاز و بیلی روبین هستند.


10 - جلوگیری از درماتیت

یک مطالعه نشان داد که ترکیبات اتیل استات در برگ گواوا می‌تواند بیان کیموکین در کراتینوسیت‌ها که منجر به درماتیت (التهاب پوست) و سایر بیماری‌های پوستی می‎شود، را مهار کند.


11 - مبارزه با آلرژی
برگ گواوا حاوی کورستین می‌باشد که به عنوان ضد هیستامین و ضد التهاب شناخته شده است که می‌تواند از ایجاد انواع آلرژی مانند آلرژی غذایی، آسم و واکنش‌های آلرژیک پوستی جلوگیری کند. کورستین موجود در برگ گواوا یکی از بهترین راه‌های طبیعی برای مبارزه با آلرژی است.


12 - کاهش درد
آرتریت بیماری است که به عنوان ‎یکی از اختلالات خود ایمنی ایجاد می‌شود و باعث درد مفاصل می‌گردد. کورستین موجود در برگ گواوا اثر قابل توجهی برای کاهش درد آرتریت دارد. همچنین گزارش شده که کورستین می‌تواند عفونت و درد ناشی از آن را کاهش دهد. 


13 – درمان زخم معده
برگ گواوا دارای عصاره متانول است که توسط فلاونوئید، volatiloill و ساپونین تشکیل شده و می‌تواند در درمان زخم معده موثر و مفید باشد. این عصاره متانولی برگ گواوا که توسط تانن‌ها و فلاونوئیدها تشکیل شده است، همچنین می‎تواند موجب بهبود تاثیرات ناشی از زخم معده شود.


14 – حفظ سلامت دهان و دندان
برگ‎های گوآوا برای حفظ سلامتی دهان و دندان نیز مفید می‌باشند. اعتقاد بر این است که جویدن برگ گواوا می‎تواند از دهان در برابر پلاک دندان محافظت کند. خواص ضد التهابی و ضد باکتری در برگ‌های گیاه گواوا می‌توانند از التهاب لثه جلوگیری کنند و باعث رفع بوی بد دهان نیز می‌گردند.


15 – درمان سرفه
مطالعات نشان می‌دهند برگ‌ گواوا با تسکین و آرامش بخشیدن به عضلات دستگاه تنفسی، دارای تاثیرات ضد سرفه می‌باشد.


16 – درمان تب دنگی
برگ‎های گواوا برای درمان تب دنگی نیز استفاده می‌شود. زیرا باعث افزایش ترومبوسیت یا پلاکت در سرم خون می‌گردد. به همین دلیل برگ‎های گواوا یک داروی موثر برای درمان تب دنگی به حساب می‌آیند.


17 – کاهش علائم برونشیت
برونشیت بیماری است که باعث عفونی شدن نایژه‌های سیستم تنفسی می‌شود. برگ‌های گواوا باعث باز شدن ریه و شل شدن عضله نایژه‌ها می‌شود که می‌تواند سرفه را کاهش دهد.


تاثیرات برگ گواوا برای زیبایی


18 – جلوگیری از ریزش مو
در صورتی که برگ‎های خرد شده گواوا بر پوست سر مالیده شوند، از ریزش مو جلوگیری می‌گردد و همچنین باعث رشد مجدد موها نیز می‌شود.


19 – رفع خارش‌های پوستی
خارش‌های پوست می‌تواند در نتیجه آلرژی یا عفونت باشد. اگر خارش‎های پوستی درمان نشوند ممکن است مشکل‌های جدی تر به وجود بیایند. برگ گواوا دارای خاصیت ضد التهاب و ضد باکتری است که در نتیجه می‎تواند خارش پوست را کاهش دهد. فقط برگ‌ها را بشویید و تمیز کنید، سپس آن‌ها را بر قسمت مورد نظر بمالید.


20 – جوان نگه داشتن پوست
اثر آنتی اکسیدانی قوی برگ گواوا می تواند پوست را از آسیب‎های ناشی از رادیکال‎های آزاد محافظت کند. رادیکال‎های آزاد می‎توانند به پوست آسیب برسانند، زیرا آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های پوستی، عامل اصلی در پیری پوست است. مصرف چای برگ گواوا به طور مرتب می‌تواند پوست شما را جوان و شاداب حفظ کند.


21 – درمان آکنه
داشتن آکنه روی پوست صورت ممکن است آزار دهنده باشد. برگ گواوا برای درمان آکنه نیز استفاده می‌شود. برگ گواوا حاوی ترکیبات ضد باکتری است که می‌تواند باعث رهایی بخشیدن از P. Acne (باکتری که سبب آکنه می‌شود)، گردد. 


22 – افزایش باروری مردانه
با مطالعه‎ای که بر روی موش‌ها انجام شد نشان دادند که برگ گواوا اثر بالقوه‌ای در افزایش تعداد اسپرم‌ها و بهبود باروری دارد. 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ