پرورش میوه اژدها در خانه

میوه اژدها یا دراگون فروت (Hylocereus undatus) که همچنین با نام پیتایا نیز شناخته می‌شود، یکی از کاکتوس های با رشد سریع است و در مناطقی که دمای هوا در زمستان 1- تا 10 درجه سانتی گراد است قادر به رشد می‌باشد. میوه اژدها بسیار منحصر به فرد است و بیضی شکل می‌باشد. پوست میوه اژدها معمولا به رنگ قرمز، صورتی و زرد می‌باشد. هرچند درخت میوه اژدها می‌تواند به ارتفاع 9 متر رشد کند، ولی در برابر هرس مقاوم است و می‌توان آن را کوچک نگه داشت. در مناطق سرد، می‌توان درخت میوه اژدها را در داخل خانه در یک گلدان در نزدیکی یک پنجره جنوبی که مقدار زیادی نور خورشید دریافت می‌کند نگه داشت.
چگونگی نگه داری دراگون فروت در یک پنجره جنوبی
1 – گلدان درخت میوه اژدها را 60 سانتی متر دورتر از پنجره جنوبی که در طول روز نور کامل خورشید دریافت می‌کند قرار دهید. پنجره نباید توسط درختان یا سایر موارد دارای سایه باشد، زیرا سایه بیش از حد باعث ضعیف شدن تولید میوه می‌شود. گلدان میوه اژدها نباید خیلی نزدیک به پنجره قرار داده شود زیرا باعث ایجاد آفتاب سوختگی در گیاه می‌شود (به خصوص در طول سه تا چهار ماه اول زندگی گیاه میوه اژدها). دانشگاه فلوریدا در طول روز 30 درصد سایه و پس از آن خورشید کامل برای گیاه میوه اژدها توصیه می‌کند.
2 – در تابستان زمانی که گیاه میوه اژدها شکوفه داد، یک بار به طور کامل به خاک آب دهید به گونه ای که خاک از آب اشباع شود، سپس اجازه دهید خاک به طور کامل خشک شود و آبیاری بعدی را مانند قبل انجام دهید. دوره خشکی برای القا گل دهی نیاز است. هرچند میوه اژدها یک کاکتوس است ولی به آبیاری منظم نیاز دارد و باید خاک را مرطوب نگه داشت. درخت میوه اژدها باید در یک گلدان دارای سوراخ زهکشی و یک خاک با زهکشی خوب کاشته شود.
3 – دمای داخل خانه را بالای 10 درجه سانتی گراد نگه دارید. دمای ایده آل برای نگه داری درخت میوه اژدها 18 تا 21 درجه سانتی گراد می‌باشد. اجازه ندهید دما بالاتر از 38 درجه سانتی گراد شود، دمای بیش از حد گرم یا بیش از حد سرد می‌تواند گیاه میوه اژدها را بکشد.
4 – به گیاه میوه اژدها یک ماه پس از کاشت کود دهید. در سال اول کاشت، هر دو ماه یک بار برای هر گیاه 100 گرم کود NPK 6-6-6 یا کود NPK 8-3-9 یا 8-4-2 استفاده کنید. در سال دوم و سوم، هر دو ماه یک بار برای هر گیاه 160 گرم کود استفاده نمایید. در سال چهارم و بعد از آن، هر سال 3 یا 4 بار برای هر گیاه میوه اژدها 200 تا 300 گرم کود استفاده کنید.
5 – در زمان هرس گیاه، قیچی هرس را با الکل 70 درصد ضدعفونی کنید. ابزار هرس را همیشه قبل از استفاده تمیز کنید تا از گسترش بیماری جلوگیری شود. در اوایل پاییز بعد از پایان گل دهی، هر ساقه را به اندازه 2.5 تا 5 سانتی متر هرس کنید. تمامی ساقه های بیمار، آسیب دیده و شلوغ را 1.5 سانتی متر بالاتر از پایه قطع کنید. هرس باعث کنترل رشد و تشویق گل دهی در فصل بعدی می‌شود.

میوه اژدها

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ