قلمه زدن گیاهان تصویری


چگونگی پرورش گیاهان و درختان با روش قلمه‌زنی

سه روش: برش قلمه - کاشتن قلمه در خاک - خیساندن قلمه در آب

هر گیاهی برای رشد، به بذرمخصوص خود نیاز دارد. اگر گیاهی وجود دارد که به آن علاقه دارید می‌توانید با داشتن یک شاخه آن را پرورش دهید. چرخه رشد با استفاد از روش قلمه‌زنی چند هفته طول میکشد ولی اگر روش صحیح آن را فرا بگیرید بسیار آسان خواهد بود. در قدم اول شما باید یک شاخه جوان را را برش دهید سپس با استفاده از یک بطری آب یا مقداری خاک یک سیستم ریشه به وجود بیاورید. هنگامی که ریشه‌ها شکل گرفتند تنها کاری که باید انجام دهید این است که قلمه را درخاک بکارید و منتظر بمانید تا گیاه جدید شما رشد کند. 


مرحله اول- برش قلمه


1.باید بدانید آیا گیاهی که قصد پرورش آن را دارید با روش قلمه‌زنی رشد میکند؟همه گیاهان با روش قلمه زنی قادر به تکثیر نیستند. محبوبترین گیاهان قابل تکثیر با قلمه‌زنی عبارتند از رزماری، نعناع، ریحان، گوجه فرنگی، گل رز، پیچک انگلیسی، گیاه همیشه سبز چینی، بسیاری از درختچه‌ها، درختان و انواع بری ها مانند بلوبری.  


 

2. قطع یک شاخه از گیاه موجود. یک شاخه سالم و بدون بیماری را از بالای گیاه انتخاب کنید. از قیچی‌های باغبانی استفاده کنید و شاخه را از قسمت پایه قطع کنید. هر برش باید حدود 10تا 15سانتی‌مترطول داشته باشد. 

- به دنبال شاخه جوان و نازک باشید بهترین گزینه شاخه‌ای است که تازه رشد کرده‌ است زیرا هنگام نشاء بهتر رشد می‌کند. 



 

3. شاخه‌های بزرگ و تعدادی از برگ‌ها را قطع کنید. شاخه‌های بزرگ و برگ‌ها رشد ریشه‌های جدید را مهار می‌کنند و از بین بردن آن‌ها ضروری است. با استفاده از قیچی هرس شاخه‌های اضافی و تعدادی از برگ‌ها را جدا کنید. 

اگر برگ‌های باقی مانده در شاخه شروع به مردن می‌کنند درحالی که ریشه‌ها سالم هستند به این معنی است که گیاه جدید شما در حال مرگ است.



 

4. قسمت پایین شاخه‌ را به صورت یک زاویه 30 درجه برش بزنید. این به شما کمک خواهد کرد به یاد بیاورید که کدام سمت پایین است و به شما کمک می‌کند که از جهت صحیح شاخه را در خاک بکارید. انجام این ‌کاراختیاری است و شما می توانید این کار را انجام ندهید.



 

5. تصمیم بگیرید که آیا قلمه را برای رشد در آب قرار میدهید و یا خاک. ريشه گياهان بزرگ‌تر با شاخه‌هاي ضخيم چوبي برای قلمه‌زنی بهتر هستند و درخاک رشد بيشتري دارند. روشی که برای شرایط شما بهتر است را انتخاب کنید.

شما می توانید از خاک برای کاشت قلمه‌ها استفاده کنید.



مرحله دوم.کاشتن قلمه در خاک

 

1.پوست قسمت پایین قلمه را بتراشید. با استفاده از قیچی باغبانی از جهت پایین به بالا پوسته را بتراشید. اطمینان حاصل کنید که تراشیدگی بیش از حد عمیق نباشد و به شاخه آسیب نرسد. انجام این کار به ریشه‌زایی گیاه جدید کمک خواهد کرد. 



 

2.اگر مایل بودید میتوانید قسمتی که تراشیده‌اید را با ماده محرک ریشه زایی آغشته کنید. یک ژل یا هورمون ریشه زایی تهیه کنید. آغشته کردن پایین قلمه به هورمون ممکن است سرعت رشد را افزایش دهد. 



 

3. برش خود را به یک گلدان متوسط انتقال دهید. ترکیبی از ماسه و پرلیت یک بستر کاشت عالی برای رشد قلمه است. شما همچنین می توانید خاک گلدان مخلوط با پرلیت یا ورمیکولیت استفاده کنید. یک عدد مداد را درداخل خاک بچرخانید تا یک سوراخ برای قلمه خود ایجاد کنید سپس نیمه پایینی قلمه را به داخل خاک انتقال دهید. 

- یک محیط قابل کشت را فراهم کنید.

- از یک گلدان که دارای حفره‌های زهکشی در پایین آن است استفاده کنید.




4.سطح خاک را با آب مرطوب کنید. خاک را به طورکامل مرطوب کنید. قلمه جدید شما در ابتدا و قبل از ریشه‌زایی به مقدار زیادی آب نیاز دارد. 

نباید روی خاک گلدان آب جمع شود. اگرچنین چیزی باشد به این معنی است که از خاک مناسب استفاده نمی کنید یا گلدان شما دارای سوراخ‌های زهکشی نیست.



 

5. یک کیسه پلاستیکی را روی گلدان قرار دهید. یک کیسه پلاستیکی را روی گلدان قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که کیسه پلاستیکی گیاه را لمس نکند. این عمل رطوبت را در اطراف قلمه افزایش می‌دهد و باعث تسریع در رشد قلمه می‌شود. 



 

6. 2 تا 3 هفته تا شکل‌گیری ریشه منتظر بمانید. قلمه را در یک منطقه روشن اما دور از نور مستقیم خورشید نگه‌ دارید. در 2 تا 3 هفته ریشه‌ها باید در پایین قلمه تشکیل شده باشند. می‌توانید انگشت خود را در خاک فرو کنید تا ببینید آیا ریشه در حال رشد است یا نه. اگر رشدی صورت نگرفته تمام مراحل را باید از ابتدا انجام دهید.


 

 

7. قلمه را هنگامی که ریشه ها شکل گرفتند در خاک باغ یا باغچه بکارید. هنگامی که ریشه‌ها از پایین قلمه رشد کردند آماده است که به مکان دائمی برای رشد منتقل شود. با استفاده از یک بیل باغبانی کوچک و حفاری در اطراف قلمه اطمینان حاصل کنید که هیچ یک از ریشه‌های جدید را از بین نبرده باشید. 




مرحله سوم.خیساندن قلمه در آب

 

1. در صورت تمایل قلمه را درهورمون ریشه زایی قرار دهید. هورمون ریشه زایی می‌تواند رشد یک گیاه جدید را سرعت ببخشد. می‌توانید ژل یا پودر هورمون ریشه زایی را نیز امتحان کنید. 

- پودرهورمون ریشه زایی را استنشاق نکنید.




2. قلمه را به مدت 2 هفته در بطری آب نگه‌دارید. برش را دریک بطری یا لیوان آب قرار دهید. در طول 1یا 2 هفته ریشه‌های جدید باید از قلمه شما رشد کنند. 



 

3. بعدازاینکه ریشه شروع به رشد کرد قلمه را به خاک منتقل کنید. گیاه خود را از آب خارج کنید و قلمه را به خاک دارای زهکشی خوب مانند خاک‌های حاوی پرلیت یا ورمیکولیت منتقل کنید. برش را در یک مکان تاریک تا 2-3 روز نگه ‌دارید به طوری گیاه انرژی خود را در فتوسنتز صرف نکند.



 

4. گیاه را در یک منطقه آفتابی قرار دهید و در صورت لزوم آبیاری کنید. اگر گیاه در یک فضای داخلی است باید هر2-3 روز یکبار به آن آب دهید. اگر شما آن را در خارج از خانه نگه می‌دارید اطمینان حاصل کنید که آن را در یک منطقه که نور آفتاب مناسب وجود دارد قرار دهید. 




مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ