علت ریزش گل خیار


نکاتی درباره گل خیار

بوته‌های خیار گل‌های زیادی را تولید کرده و بسیاری از باغبانان همواره توصیه می‌کنند که باید مواظب بود تا گل‌های خیار بدون اینکه میوه دهند، سقوط نکنند. از لحاظ ژنتیک گیاهی، خیار و راسته این میوه گل‌های نر و ماده دارند. شکوفه‌های ماده توسط شکوفه‌های نر بوسیله گرده افشانی باردار می‌شوند. گل‌های نر پس از انجام وظیفه خود یعنی گرده افشانی سقوط کرده و می‌ریزند اما در حالی که گل‌های ماده ریخته نمی‌شوند. این همان نکته اصلی است. 




تولید گل و میوه خیار

10 تا 20 گل اولیه رشد کرده در بوته‌های خیار همواره نر هستند. همینطور تولید گل‌های نر تا 10 روز قبل از شکوفه دادن گل‌های ماده ادامه خواهد داشت. برای تولید میوه، گرده از روی گل‌های نر به گل‌های ماده منتقل می شود. زنبورها و دیگر حشرات این فرایند انتقال را انجام می دهند. آن ها با پرواز و جمع آوری شهد گل‌های نر به سمت گل‌های ماده حرکت می‌کنند. پس از این انتقال، گل‌های نر ریخته شده و گل‌های ماده میوه را تولید می‌کنند. اگر همه گل‌ها ریخته شد باید بدانید که فرایند گرده افشانی به درستی انجام نشده و میوه‌ای تولید نخواهد شد. البته استثنایی هم در این مورد موجود است. گونه‌های Gynoecious و parthenocarpic ،جز این موارد هستند. در خیارهای گونه Gynoecious اغلب گل‌ها ماده بوده و گرده افشانی از طرف گل‌های نر دیگر انجام خواهد شد. در خیارهای گونه parthenocarpic اصلا گل نر وجود نداشته و تمام گل‌ها ماده بوده و میوه این محصولات بدون تخمه و دانه است. بذرهای این نوع خیار مخصوص بوده و مناسب کشت گلخانه‌ای هستند. 


شناسایی گل‌های نر و ماده خیار

گل‌های ماده دارای قسمتی شبیه یک خیار کوچک، در زیر گل هستند. این قسمت تخمدان است که حاوی مقادیر زیادی تخمک آماده باروری می‌باشد. اما گل‌های نر دارای پرچم‌های بلند زیر گلبرگ هستند. هر کدام از آن‌ها حاوی کیسه‌های پر شده حاوی گرده هستند (که به آن anther نیز گفته می‌شود) که گل‌های ماده را بارور می‌کنند. 



ریزش گل خیار

سقوط گل‌های نر خیار کاملا طبیعی است. چون فرایند باروری خود را انجام داده اند. حتی برخی گل‌های نر که تازه رسیده اند، قبل از رسیدن گل‌های ماده یا حتی رشد اولین میوه سقوط خواهند کرد و بعدها آن گل‌های نر که کار باروری خود را انجام دهند سقوط می کنند که نشان دهنده گرده افشانی موفقیت آمیز بوده است. افتادن گل‌های ماده پس از رشد به اندازه میوه نیز کاملا طبیعی است. شرایط آب و هوایی بسیار شدید، مانند گرمای بیش از حد و یا سرما، می‌تواند باعث عدم فعالیت گرده افشانی شود. برخی از حشره کش‌های معمولی مانند کارباریل برای زنبورها بسیار سمی هستند و همچنین می توانند جمعیت میوه تولیدی گل را کاهش دهند. اگر استفاده از حشره کش ضروری باشد، سعی کنید آنها را در طول دوره های آب و هوای سرد یا زمانی که زنبورها فعال نیستند برای جلوگیری از تاثیر بر میزان تولید میوه، استفاده کنید. 


کمک به گرده افشانی خیار

برای جبران گرده افشانی یا نبود زنبورها و حشرات برای این کار و مانع شدن از افتادن گل‌های ماده، می‌توان کارهای زیادی انجام داد. مثلا با استفاده از یک قلم مو نقاشی یا گوش پاک کن گرده‌های نر را به گل ماده منتقل کنید. یا از گیاهانی مثل گشنیز، بومادران، شبدر شیرین و نعنای تند در کنار خیارها بکارید تا جمع آوری حشرات در آن منطقه بیشتر شود. این گیاهان علاوه بر کمک به گرده افشانی با جذب حشرات مفید می‌توانند جز شکارچیان طبیعی آفات گل‌ها حساب شوند. 


مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

3 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ