گیاه میوه اژدها

دراگون فروت یا میوه اژدها که همچنین با نام پیتایا نیز شناخته می‌شود یک گیاه بسیار جذاب با میوه های خوشمزه و شیرین می‌باشد. این کاکتوس رشد نسبتا آسانی دارد و در مکان های گرمسیری یا نیمه گرمسیری به خوبی رشد می‌کند و به حداقل نگه داری نیاز دارد. همچنین در مناطقی که مستعد یخ زدگی است می‌توان آن را در گلدان کاشت و در خانه یا گلخانه نگه داری کرد.
گیاه میوه اژدها
میوه اژدها یک نوع کاکتوس است که بومی آمریکای مرکزی می‌باشد. بر روی ساقه گیاه معمولا برآمدگی هایی وجود دارد. گل دهی معمولا در طول ماه های گرم است و معمولا بیش از یک بار در سال اتفاق می‌افتد. در مناطق گرمسیری گیاه میوه اژدها می‌تواند 4 تا 8 بار در سال گل دهد. درحالی که در مناطقی که دمای هوا در زمستان 3- تا 10 درجه سانتی گراد است، گیاه دو یا سه بار گل می‌دهد. جوانه گل ها 22 تا 35 سانتی متر طول دارد، گل ها وقتی به بلوغ می‌رسند در شب باز می‌شوند. در ایالت کالیفرنیا گل فقط یک شب باز می‌ماند و بعد از آن پژمرده شده و می‌افتد سپس میوه دهی آغاز می‌شود.
میوه دهی
میوه ها معمولا 45 تا 150 روز بعد از گل دهی رسیده می‌شوند. پوست میوه ها دارای فلس است و گوشت میوه بسیار خوشمزه می‌باشد و به رنگ سفید، قرمز، صورتی و ... است. درون میوه دانه های کوچکی شبیه به دانه های کیوی وجود دارد. هر کدام از میوه ها می‌توانند تا وزن 800 گرم بزرگ شوند. انواع مختلف میوه اژدها رنگ های متفاوتی دارند، میوه هایی که گوشت آن ها به رنگ صورتی و قرمز است از میوه هایی که گوشت سفید دارند شیرین تر هستند.
آب و هوای مناسب برای میوه اژدها
مانند بسیاری از کاکتوس ها، گیاه میوه اژدها آب و هوای گرم را ترجیح می‌دهد و در دمای زیر 3- درجه سانتی گراد زنده نمی‌ماند. این گیاه در مناطقی که دمای هوا در زمستان 3- تا 10 درجه سانتی گراد است به خوبی رشد می‌کند. این گیاه در آفتاب کامل عملکرد بهتری دارد ولی در مناطق خیلی گرم باید در مکان با سایه جزیی کاشته شود، زیرا ممکن است گیاه دچار آفتاب سوختگی شود. گیاه میوه اژدها در خاک های با زهکشی خوب و دارای مقدار زیادی مواد ارگانیک به خوبی رشد می‌کند و می‌تواند خاک های شور را تحمل کند.
کاشت
میوه اژدها در مناطقی که آب و هوای مطلوبی برای این گیاه دارند به خوبی رشد می‌کند. گیاه به فضای زیادی نیاز دارد به گونه ای که برای هر گیاه 2.5 متر فضا نیاز است. درخت میوه اژدها برای رشد به یک داربست قوی نیاز دارد. گیاه می‌تواند به ارتفاع 6 تا 9 متر رشد کند، می‌توان با هرس کردن اندازه آن را کوچک تر نگه داشت. گیاه میوه اژدها قابل کاشت در گلدان نیز می‌باشد. می‌توان کاشت قلمه میوه اژدها را در یک گلدان 22 لیتری شروع کرد و در نهایت آن را به یک گلدان 68 لیتری منتقل کرد. گلدان باید سوراخ زهکشی داشته باشد. بهتر است مقداری سنگ در ته گلدان ریخته شود تا خاک مرطوب بماند. خاک باید مرطوب نگه داشته شود ولی نباید آن را خیس کرد. گیاه رشد سریعی دارد و به هرس منظم نیازمند است.

گیاه میوه اژدها

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ