خواص و ارزش غذایی بیتر ملون

 
خواص بیترملون
 
1. اختلالات تنفسی
غلاف های تازه‌ی این میوه یک درمان عالی برای درمان مشکلات تنفسی مانند آسم، سرماخوردگی، سرفه و غیره است و خوردن جوانه‌های برگ بیترملون همرا با عسل در صبحانه به عنوان یک درمان مفید به کار می‌رود.
2. تقویت کننده‌ی کبد
نوشیدن روزی یک لیوان آب بیترملون باعث بهبود مشکلات کبدی می‌شود. برای دیدن نتایج باید یک هفته به طور پیوسته نوشیده شود.
3. سیستم ایمنی
برگ‌ها یا میوه‌ی بیترملون را بجوشانید و برای مقابله با عفونت‌ها هر روز از آن بخورید و در نهایت منجر به تقویت سیستم ایمنی شما می‌شود.
4. آکنه
مصرف بیترملون به خلاصی از اکنه، لکه‌های پوستی و عفونت های پوستی عمیق کمک می‌کند. بیترملون در درمان اختلالاتی مانند جوش، خارش،پسوریازیس، عفونت قارچی و سایر بیماری های قارچی مفید است. 
5. دیابت
آب بیترملون به غلبه بر دیابت نوع 2 کمک می‌کند. این میوه در طب چینی و هندی به مدت طولانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. دیابت نوع 2 ناشی از عدم توانایی یک سلول برای جذب قند موجود در خون، ناشی از انسولین ناکافی یا مقاومت به انسولین است. در هر دو مورد، سلول ها در جذب قند به دلیل ناکارآمدی تولید انسولین، ناتوان هستند.
جذب قند به علت فعال شدن پروتئین کیناز در سلول ها رخ می دهد. بیترملون این پروتئین کینازها را فعال می‌کند و منجر به جذب قند و در نهایت کمک به کنترل دیابت می‌شود. آب میوه‌های نارسی که برای کنترل دیابت مناسب هستند شامل : خیار، سیب سبز، بیترملون، کرفس، ½ از فلفل زرد می‌باشند. بیترملون حاوی مواد شیمیایی خاصی است که شبیه به انسولین هستند و به کاهش قند خون کمک می‌کنند.
6. یبوست
بیترملون دارای فیبر است که به هضم کمک می‌کند و با هضم غذا و خروج مواد زائد به درمان سوء هاضمه و مشکلات یبوست کمک می‌شود. 
7. کلیه و مثانه
بیترملون به حفظ سلامت کبد و مثانه کمک می کند خصوصا اینکه در درمان سنگ‌های کلیه بسیار مفید است.
8. بیماری قلبی
بیترملون برای بسیاری از بیماری‌های قلبی مفید است. در واقع بیترملون سطح کلسترول بد که دیواره‌های شریانی را مسدود می‌کنند، کاهش می‌دهد و به این ترتیب احتمال حمله‌ی قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین کاهش قند خون توسط بیترملون هم ثابت شده که به نوبه‌ی خود به سلامت قلب کمک می‌کند.
9. سرطان
بیترملون از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. 
10. کاهش وزن
بیترملون حاوی آنتی اکسیدان‌های مختلفی است که به بدن کمک می‌کند و سوخت و ساز بدن و سیستم های گوارش را بهبود می بخشد در نتیجه به کم کردن سریعِ وزن کمک می‌کند. کنترل کالری و اجزای تشکیل دهنده این گیاه دو عامل مهم دیگر هستند که به کاهش وزن کمک می‌کنند. چون که سبزیجات کم کالری هستند پس کنترل کالری خود به خود اتفاق میافتد و شما می‌توانید مقدار زیادی از آن‌ها را استفاده کنید. اجزای تشکیل دهنده این گیاه آب است. ما می‌دانیم که آب یک محدود کننده گرسنگی برای همه افراد است. غلاف این سبزی شامل 80 تا 85 درصد آب می‌باشد.
11. انرژی‌زای طبیعی
مصرف منظم بیترملون باعث افزایش سطح استقامت و انرژی فرد و بهبود الگوهای خواب می شود.
12. تصفیه‌ی خون
خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی آب بیترملون به درمان مشکلات پوستی، اختلالات خون، سم زدایی از خون و تمیز کردن آن کمک می‌کند و علاوه بر این‌ها سیستم گردش خون در بدن را بهبود می‌بخشد و به نوبه‌ی خود به مشکلاتی مانند خارش ناشی از توکسامین، بثورات، آکنه، پسوریازیس و جوش کمک می‌کند و حتی مانع از رشد سلول‌های سرطانی در بدن می‌شود. 
 
مزایای بیترملون برای پوست
 
تغذیه‌ی مناسب برای داشتن یک پوست سالم ضروری است. بیترملون به عنوان یک مصفای طبیعی خون باعث بهبود ظاهر پوست شما می‌شود و مزایای نام برده در ذیل را برای شما به ارمغان می‌آورد.
13. جلوگیری از مشکلات پوستی
مصرف منظم بیترملون به داشتن پوست درخشان و بدون لکه های قرمز کمک می‌کند. همچنین به خاطر خواص خالص سازی که دارد از آکنه‌ها جلوگیری می‌کند.
14. عفونت پوست
بیترملون برای درمان بیماری‌ها و عفونت‌های پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس مفید است و مصرف منظم آب بیترملون به درمان پسوریازیس و سایر عفونت‌های قارچی و عفونت پای ورزشکاران کمک می‌کند.
15. ضد پیری
بیترملون حاوی ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان قوی است در واقع با از بین بردن رادیکال‌های آزاد و کند کردن روند پیری از چین و چروک جلوگیری می‌کند. این میوه از آسیب اشعه‌ی ماورابنفش نیز جلوگیری می‌کند.
16. دارای خصوصیت التیام دهنده
بیترملون با کنترل جریان گردش خون باعث بهبود سریع‌تر زخم‌ها و جلوگیری از عفونت بیشتر می‌شود.
 
 
خواص بیتر ملون
 
مزایای بیترملون برای مو
 
بیترملون برای مو بسیار عالی است. درواقع علاوه بر اینکه برای پوست و سلامت شما مفید است در درمان مشکلات مو و افزایش طول عمر آن موثر است. سایر مزایای این میوه برای مو در ذیل بیان شده است.
17. درخشان کردن مو
برای درخشش طبیعی مو می‌توانید یک فنجان آب بیترملون را با ماست مخلوط کرده و به موهای خود بمالید و پس از مدتی بشویید این کار باعث براق و زیبا شدن موی شما می‌شود.
18. درمان شوره‌ی سر
شوره‌ی سر یکی از مشکلات رایجی است که به دلیل مصرف مواد ناسالم و وجود آلودگی ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از شوره‌ی سر آب بیترملون را با زیره‌ی سبز مخلوط کرده و بااستفاده‌ی منظم در عرض یک ماه مشکل شما حل می‌شود.
19. درمان موخوره
اگر موهای شما دچار موخوره شده می‌توانید آب بیترملون را به انتهای مو بمالید و سپس به آرامی شانه کنید. این کار را دوبار در هفته انجام دهید تا موخوره‌ی شما درمان شود.
20. خارش پوست سر
برای درمان خشکی پوست سر باید یک تکه از بیترملون را روی سر مالیده و به آرامی ماساژ دهید و سپس با آب بشویید. شما می‌توانید آب بیترملون را با آواکادو یا موز مخلوط کرده و روی پوست سر خود بمالید. این کار را حداقل یک بار در هفته انجام دهید تا خارش پوست سر کامل درمان شود.
21. ریزش مو
آب بیترملون به درمان طبیعی ریزش مو کمک می‌کند. آب آن را با شکر مخلوط کرده و تا زمانی که ریزش موها خوب شود از آن روی موهای خود بمالید.
22. موهای خشن و وز
اگر موهای خشن و وز دارید یک فنجان از آب بیترملون را روی موهای خود ریخته و 5 تا 10 دقیقه صبر کنید تا کاملا موها خیس شوند و سپس بشویید. این کار باعث می‌شود تا بافت موها نرم و براق شود.
23. جلوگیری از سفیدی زودرس
بیترملون از سفیدی زودرس موها جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید با زدن آب بیترملون به موهای خاکستری خود هر ده روز یک بار باعث کاهش رشد آن‌ها شوید.
24. موهای چرب
مصرف غذاهای چرب باعث چرب شدن موهای شما می‌شود. اگر موهای شما چرب است باید در ابتدا مصرف غذاهای چرب را کاهش دهید و سپس آب بیترملون و سرکه‌ی سیب را مخلوط کرده و روی موها اعمال کنید تا چربی اضافه‌ی آن را از بین ببرد.
 
هشدار
 
اگرچه آب بیترملون یک نوشیدنی سالم است اما روزانه باید مقدار کمی از آن نوشیده شود چون مقدار زیاد آن باعث حالت تهوع و دردشکمی می‌شود زنان باردار باید در مصرف آب بیترملون دقت کنند زیرا مصرف زیاد آن باعث تحریک رحم و در نتیجه زایمان زودرس می‌شود. با اینکه در درمان دیابت موثر است اما قبل از مصرف باید با پزشک معالج مشورت کرد زیرا دوز موردنیاز داروهای تزریقی هایپوگلایسمی نیز با مصرف این میوه تغییر می‌کند.
 
ارزش غذایی بیترملون
 
مزایای بیترملون برای سلامتی و پوست ومو مربوط به ترکیبات مغذی آن است. این میوه ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین C، کلسیم، پتاسیم، روی، آهن، مس و فسفر دارد جدول زیر ترکیبات بیترملون را نشان می‌دهد. 
 

ارزش غذیی در 100 گرم بیترملون

ماده غذایی

ارزش غذایی

درصد

انرژی

17 Kcal

<1%

کربوهیدرات‌

3.70 g

3%

پروتئین

1.00 g

2%

چربی

0.17 g

0.5%

کلسترول

0 mg

0%

فیبر

2.80 g

7%

ویتامین ها

فولات

72 µg

18%

نیاسین

0.400 mg

2.5%

پانتوتنیک اسید

0.212 mg

4%

پیریدوکسین

0.043 mg

3%

ریبوفلاوین

0.040 mg

3%

تیامین

0.040 mg

3.5%

ویتامین A

471 IU

16%

ویتامین C

84 mg

140%

الکترولیت

سدیم

5 mg

<1%

پتاسیم

296 mg

6%

مواد معدنی

کلسیم

19 mg

2%

مس

0.034 mg

4%

آهن

0.43 mg

5%

منیزیم

17 mg

4%

منگنز

0.089 mg

4%

روی

0.80 mg

7%

Phyto-nutrients

کاروتن-ß

190 µg

کاروتن-α

185 µg

لوتئین-زئوکسانتین

170 µg

 

  • کالری: بیترملون بسیار کم کالری است به طوری که هر 100 گرم آن 17 کالری دارد.
  • ویتامین C: بیترملون یک منبع عالی از ویتامین C است به طوری که هر 100 گرم آن 84 میلی گرم از این ویتامین را دارد که در واقع برابر با 140% توصیه شده از مصرف روزانه‌ی(RDI) این ویتامین است.
  • فولات‌ها: غلاف تازه‌ی آن غنی از فولات‌ها است و 100 گرم از آن حدود 74 میکروگرم فولات دارد که برابر با 18% از RDI است.
  • ویتامین B: این میوه منبع خوبی از انواع ویتامین‌های B مثل نیاسین یا B3، اسید پانتوتنیک یا ویتامینB5، و پیروکسیدین و ویتامین B6 است. 
 
برخی نکات مهم
 
1. همیشه بیترملون را به طور کامل زیر آب بشویید.
2. برای داشتن بهترین نتایج از بیترملون تازه استفاده کنید.
3. بیترملون‌های تازه، روشن و سبز رنگ را انتخاب کنبد.
4. بیش از 2 بیترملون در روز استفاده نکنید.
5. برگ‌های بیترملون باید در مکان خشک و تاریک و خنک نگهداری شوند. با قرار دادن در یخچال به مدت یک هفته تازه می‌مانند.
6. برای کاهش میزان تلخی، آن را در نمک بخوابانید.
7. زنان باردار باید در مصرف این میوه دقت کنند زیرا ترکیبات ملین آن منجر به انقباض رحم، خونریزی واژینال و در نهایت سقط جنین می‌شود. پس قبل از مصرف بهتر است با پزشک معالج مشورت شود.

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ