فواید و ارزش غذایی سیب زمینی بنفش

 

سیب زمینی بنفش

اگر شما جز افرادی هستید که عاشق سیب زمینی هستید اما به علت افزایش وزن از خوردن آن خودداری می‌کنید باید به سیب زمینی بنفش روی بیاورید. البته که نحوه پخت و همینطور انتخاب نوع سیب زمینی برای خوردن نیز یک عامل مهم در رژیم غذایی است. مثلا سیب زمینی سرخ کرده شش برابر سیب زمینی آب پز باعث افزایش وزن شده و همچنین به علت پخت در دمای بالا قابلیت از دست دادن مواد مغذی خود را دارد. اگر فکر می‌کنید که تنها غذاهای چرب خوشمزه هستند بهتر است سیب زمینی بنفش را برای خوردن انتخاب کنید زیرا طعمی عالی و بی‌نظیر دارد. 

سیب زمینی بنفش حاوی مقدار بالایی آنتی اکسیدان است که پوست و گوشت داخلی آن کاملا بنفش رنگ بوده و هر بشقاب غذا را جذاب و فریبنده می‌کند. اما فقط رنگ خاص این سیب زمینی نیست که آن را به یک ماده غذایی جذاب تبدیل کرده است، سیب زمینی بنفش یک غذای کامل برای افراد ورزشکار و یک ماده ضد فشار خون محسوب می‌شود. 

 

خواص و مزایای سیب زمینی بنفش

1. جایگزین سالم غذاهای رنگی

سیب زمینی، هویج یا سایر سبزیجات زمینی ریشه دار به عنوان رنگ طبیعی در صنایع غذایی می‌توانند به جای رنگ‌های مصنوعی و شیمیایی پر ضرر و سرطانزا استفاده شوند. 

انجمن شیمی آمریکا طبق تحقیقاتی که داشته است، نشان داد که سیب زمینی بنفش شیرین حاوی ماده مفید آنتوسیانین است که این ماده در رنگ‌های مصنوعی غذایی یا کم پیدا می‌شود یا به این اندازه نیست. آنتوسیانین موجود در سیب زمینی بنفش، به عنوان یک ماده رنگی برای مواد غذایی و نوشیدنی بسیار مفید و کارآمد است، مثل آب میوه‌ها، آب‌های ویتامین دار، بستنی و ماست. اما آنچه آن را منحصر به فرد می‌کند فقط رنگ آن نیست! رنگ بنفش این سیب زمینی شیرین بسیار با ثبات است و به راحتی تجزیه نمی‌شود و همینطور در اثر اضافه کردن مقدار کم یک رنگ مطلوب و پایدار بدست می‌دهد که طعم خاصی نیز ندارد. 

اگرچه استخراج رنگ بنفش از این سیب زمینی کمی سخت بنظر می‌رسد اما قطعا جایگزین مناسبی برای رنگ‌های طبیعی سنتی می‌باشد. مثلا از نوعی حشره رنگ قرمز شرابی استخراج می‌شود که این گزینه می‌تواند جایگزین خوبی به جای آن باشد. حشره‌ای که این رنگ از آن استخراج می‌شود کچینال نام دارد که از نوعی کاکتوس بومی آمریکا و مکزیک تغذیه می‌کند و برای تولید یک انس رنگ قرمز از آن به حدود 2500 حشره نیاز است که بتوان از رنگ استخراجی آن در صنایع غذایی و نوشیدنی و لبنی استفاده کرد. 

 

2. کمک به کاهش یا تنظیم فشار خون

طبق مطالعاتی که انجمن شیمی آمریکا داشته است، سیب زمینی بنفش در کاهش فشار خون بسیار مؤثر است. دلیل این امر وجود ماده‌ فیتوشیمیایی به نام کلرژنیک اسید است که در غلظت‌های بالا کمک به کاهش فشار خون در رگ‌ها و مویرگ‌ها می‌کند. نتایج این تحقیق نشان داد که سیب زمینی‌های بنفش پخته شده توانست فشار خون افراد را بین 3 تا 4 درصد کاهش دهد بدون اینکه فرد با مصرف این سیب زمینی افزایش وزن پیدا کند، که دلیل آن وجود مواد آنتی اکسیدان و فیتونوترینت در این ماده مغذی است که برای سلامت انسان بسیار مفید است. 

مواد مغذی این ماده بسیار شبیه مواد مغذی سبزیجات پر مصرف مثل کلم، اسفناج یا بروکلی است. همینطور فراموش نکنید که سیب زمینی شیرین حاوی مقادیر زیادی کلسیم و پتاسیم نیز می‌باشد. مصرف سبزیجات بنفش باعث می‌شود که فشار خون تنظیم شده و بدن شما کاملا سلامت باشد. 

 

3. جلوگیری از لخته شدن خون

ترومبوز نام رسمی بیماری لخته شدن خون است که یکی از علل مرگ و میر در جهان می‌باشد. اما مصرف سیب زمینی بنفش از ایجاد این بیماری جلوگیری می‌کند. همانطور که قبلا اشاره شد سیب زمینی بنفش حاوی کلرژنیک اسید است که برای تخریب لخته‌های خون و مهار فعالیت آنزیمی پروتئین‌ها و پپتیدها لازم است. اخیرا طبق تحقیقات مجله سم شناسی مولکولی و بیوشیمیایی، کلرژنیک اسید باعث جلوگیری از لخته شدن خون در موش‌ها می‌شود و اثرات ضد لخته شدن را نیز دارد و عامل مهمی در جلوگیری از لخته شدن خون و یا پیشگیری از آن است. 

 

4. یک منبع غنی آنتی اکسیدان

سیب زمینی بنفش سرشار از آنتی اکسیدان و ریز مغذی‌ها است که خواص شگفت انگیزی مثل اثرات ضد التهابی نیز دارد. آنتوسیانین موجود در این ماده غذایی با ارزش عامل اصلی رنگ بنفش درخشان سیب زمینی است که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و قابلیت ضد عفونی کنندگی دارد و بسیار برای بدن با ارزش و مفید است. رنگدانه‌های آنتوسیانین به عنوان یک دارو در طب سنتی از آن یاد شده و قابلیت استفاده از آن در تمام سنین وجود دارد و برای اختلال عملکرد کبد، بیماری‌های چشم و عفونت بسیار مفید است. 

 

5. تامین کننده فیبر

بر طبق آمار و گزارشات سازمان غذا و دارو، اکثر مردم از فیبر کافی استفاده نمی‌کنند. اما وجود سیب زمینی بنفش در رژیم غذایی شما می‌تواند به این امر کمک کند و فیبر بدن را تامین کند. یکی از بزرگترین دلایل مصرف فیبر، کمک آن به سیستم گوارشی است. فیبر باعث می‌شود تا سیستم گوارش به درستی عمل کند و کاملا هماهنگ باشد و از یبوست جلوگیری کرده و دفع را منظم می‌کند. 

فیبرها به دو دسته محلول در آب و نامحلول در آب تقسیم می‌شوند. سیب زمینی معمولی، آرد گندم، سبوس گندم، آجیل، لوبیا و سبزیجاتی مانند گل کلم و لوبیا سبز دارای فیبر نامحلول هستند و برای بدن ضروری می‌باشند. اما وجود فیبر محلول و نامحلول در یک ماده غذایی ارزش آن را بالاتر برده و به سلامتی بیشتر کمک می‌کند. سیب زمینی بنفش حاوی فیبر محلول و نامحلول است که می‌تواند کل میزان فیبر بدن را تامین کند که میزان فیبر نامحلول آن بیشتر است. 

 

6. یک ماده غذایی با ارزش برای ورزشکاران

یکی از عللی که سیب زمینی بنفش را برای ورزشکاران توصیه می‌کنند این است که این ماده حاوی مقادیر زیادی فیبر نامحلول است و این فیبر به ورزشکاران استقامتی کمک می‌کند تا میزان سطوح انرژی بالا را بیشتر حفظ کنند و از آن استفاده کنند. در واقع فیبر نامحلول در سیب زمینی بنفش به ورزشکاران استقامتی کمک می‌کند تا انرژی بیشتری را نگه داشته و مصرف کنند. 

برخی از ورزشکاران استقامتی مثل دونده‌ها میدانی همواره پاستا را به عنوان ماده غذایی که باعث می‌شود انرژی ذخیره کنند را معرفی می‌کردند. اما سیب زمینی بنفش با داشتن فیبر بالا و ساختارهای کربوهیدرات‌های پیچیده قابل است تا انرژی بیشتری را در کل روز و شب ذخیره و عرضه کند. سیب زمینی بنفش نه تنها ساده‌تر آماده می‌شود بلکه راحت‌تر نیز هضم می‌شود که این موضوع نگرانی اکثر ورزشکاران را کمتر کرد. یعنی دسترسی به ماده غذایی که علاوه بر تامین انرژی راحت‌تر نیز هضم شود. علاوه بر این سیب زمینی بنفش حاوی مقدار قابل توجهی پتاسیم و کربوهیدرات است که مصرف آن برای همه ورزشکاران دارای کمبود پتاسیم لازم است. 

 

ارزش غذایی سیب زمینی بنفش

نصف فنجان سیب زمینی بنفش شامل مواد مغذی تشکیل دهنده زیر است :

• 52 کالری

• 12 گرم کربوهیدرات

• 1.4 گرم پروتئین

• 0.1 گرم چربی

• 1.3 گرم فیبر

• 6.5 میلی گرم ویتامین سی (11 درصد کل)

• 341 میلی گرم پتاسیم (10 درصد کل)

• 0.1 میلی گرم ویتامین B6 (6 درصد کل)

• 45.7 میلی گرم فسفر (5 درصد کل)

• 0.1 میلی گرم مس (5 درصد کل)

• 0.1 میلی گرم منگنز (5 درصد کل)

• 0.1 میلی گرم تیامین (4 درصد کل)

• 0.9 میلی گرم نیاسین (4 درصد کل)

• 16.5 میلی گرم منیزیم (4 درصد کل)

 

نحوه پخت سیب زمینی بنفش

سیب زمینی بنفش به همه نوع پخته می‌شود اما اگر بیش از اندازه پخته شود کاملا له و خمیری می‌شود. این سیب زمینی به علت داشتن عطر و طعم کمتر نسبت به سیب زمینی معمولی در هنگام پخت به نیاز به ادویه دارد. چون برخلاف سیب زمینی شیرین به خودی خود طعم خاصی ندارد. به یاد داشته باشید که جوشاندن یا پختن بهترین روش در مقابل سرخ کردن در روغن زیاد است که همه مواد مغذی را از بین می‌برد. بعد از پختن یا جوشاندن کمی روغن زیتون یا نارگیل روی آن بریزید تا علاوه بر پیدا کردن طعم خوب کاملا سالم نیز شود. 

 

ارائه یک دستور پخت برای سیب زمینی بنفش

غذاهای مختلفی برای پخت سیب زمینی بنفش وجود دارد. به عنوان مثال دستورالعمل زیر را دنبال کنید :

• سیب زمینی بنفش با سیر و رزماری 

مواد لازم : 10 عدد سیب زمینی بنفش کوچک، دو شاخه رزماری تازه، نمک دریا، فلفل و زردچوبه هرکدام یک قاشق چای خوری، یک چهارم فنجان تره فرنگی خورد شده، دو حبه سیر خورد شده، سه قاشق غذاخوری روغن نارگیل

نحوه تهیه : ابتدا فر را روی 375 درجه فارنهایت یا 190 درجه سانتی گراد تنظیم کرده و سیب زمینی‌ها را شسته و نگینی متوسط خورد کرده و کنار می‌گذاریم. سپس در یک کاسه بزرگ سیب زمینی‌ها ، پیاز و سیر با زردچوبه و روغن نارگیل کاملا مخلوط می‌کنیم. سپس رزماری را خورد کرده و با نمک و فلفل به کاسه اضافه کنید و دوباره مخلوط کنید. مواد مخلوط شده را روی یک فویل آلومینیومی روی سینی فر پهن کرده و به مدت 35 تا 40 دقیقه درون فر قرار داده تا زمانی که سیب زمینی نرم و قهوه‌ای شود. پس از پخت می‌توانید آن را به عنوان پیش غذا یا کنار بشقابی و دورچین استفاده کنید.

 

 

تاریخچه سیب زمینی بنفش

استفاده از سیب زمینی بنفش نخستین بار در سال 1817 در بازار لس هالز به فروش رسید. در اوایل این سیب زمینی رنگ قرمز مایل به بنفش هم داشته است و گونه دیگر آن نیز رنگ قرمز سرخ هم دارد. سیب زمینی بنفش مثل بادمجان، گوجه فرنگی و فلفل از خانواده Solanaceae یا سبزیجات nightshade است. 

همچنین طبق اطلاعات منتشر شده در سال 1863 سیب زمینی با پنج رنگ سفید، زرد، صورتی، قرمز و بنفش در بازار اروپا موجود بوده است. حتی الکساندر دوما نویسنده معروف اشاره کرده که در این میان سیب زمینی بنفش از طعم خاص و بهتری برخوردار است و طرفداران بیشتری دارد. 

سیب زمینی بنفش دارای نام‌های خاصی مثل purple majesty, purple Viking, purple Peruvian نیز می‌باشد و معمولا در تمام طول سال نیز در دسترس است. سیب زمینی بنفش با سایز کوچک در اندازه توپ گلف در کشورهای آمریکای جنوبی مثل پرو و بولیوی کاملا مشهور است و حتی تا اندازه‌های بزرگتر نیز در دسترس است. همچنین دارای عطر و طعم خاصی هستند و به عنوان کنار بشقابی بسیار پرطرفدار می‌باشند. 

همه انواع سیب زمینی مثل بنفش، آبی، زرد، سفید و شیرین دارای میزان بالایی از کربوهیدرات، فیبر و مواد معدنی و ویتامین هستند. اما بیشترین میزان مواد معدنی در گونه‌های رنگی یافت می‌شود. 

 

مضرات سیب زمینی بنفش

تا کنون هیچ ضرر یا ریسکی برای خوردن سیب زمینی بنفش گزارش نشده است. اما اگر در حین خوردن احساس ناخوشایندی به شما دست داد، خوردن را متوقف کنید.

 

جمع بندی

سیب زمینی بنفش اگر به درستی آماده شود برای سلامتی شما بسیار عالی است و مناسب پخت غذاهای رنگی شماست. این ماده مغذی مواد شیمیایی مضر در بدن را از بین برده و بعلت داشتن آنتی اکسیدان بالا ضد التهاب است. علاوه بر این سیب زمینی بنفش دارای اثرات ضد لخته خون است و با داشتن فیبر بالا به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند و برای ورزشکاران دارای استقامت و مقاومت بدنی بالا بسیار مفید است. 

 

محصولات مرتبط

سیب زمینی بنفش

12,000تومان

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ