مزایا و استفاده‌های کاستارد اپل

 
32 مورد از مزایا و استفاده‌های کاستارد اپل
 
کاستارد اپل در هند با نام سیتافال (Seetaphal ) شناخته می‌شود که میوه ای نیمه گرمسیری و از زیر مجموعه‌ی خانواده‌ی Annonacea است. این میوه بر روی یک درخت کوچکی رشد می‌کند که در سراسر جهان به نام‌های مختلفی شناخته می‌شود. قطر این میوه حدوده 8 سانتی‌متر است و دارای مزه‌ی شیرین و خوشمزه‌ای می‌باشد. ظاهر میوه به صورت نامتقارن، گرد، قلب شکل و کروی می‌تواند باشد. گوشت میوه به صورت خامه‌ای و دارای دانه است. پوست میوه نازک و سخت و بیشتر به رنگ سیاه یا سبز است. این میوه بومی غرب هند، آمریکای مرکزی، پرو و مکزیک است. 
 
 
کاستارد اپل
 
 
انواع کاستارد اپل : 
 
 
1. پینک ماموت (PINKS MAMMOTH): پینک ماموت یک نوع کاستارد اپل بزرگ با طعم بسیار عالی است. این میوه پس از اینکه آقای پینک آن را به استرالیا برد نامگذاری شد. عطر و طعم شیرین این میوه باعث محبوب‌تر شدنش در سراسر جهان شده است. اندازه‌ی این میوه کاملا بزرگ می‌باشد و وزنی حدود 3 کیلوگرم می‌تواند داشته باشد. این میوه بخاطر نداشتن دانه نیز معروف است. 
2. AFRICAN PRIDE: یک درخت به بلندی ده متر است که میوه‌ی کاستارد اپل کوچک به وجود می‌آورد. میوه‌ی این درخت قلبی شکل و دارای پوست نسبتا ضخیمی است. دانه‌های این میوه بیشتر از کاستارد اپل پینک ماموت است. به علت زودرس بودن این میوه مشهورترین کاستارد اپل می‌باشد. وزن این میوه حدود 500 تا 800 گرم بوده و برای تهیه سالاد قابل استفاده است.
3. لیت گولد (LATE GOLD):  این میوه یک کاستارد اپل طلایی با پوست نرم است. این نوع کاستارد اپل بسیار کمیاب و بیشتر در رودخانه‌های شمالی در دسترس است. 
4. گریفنِر (GEFFNER): این نوع کاستارد اپل اسراییلی است که طعم فوق العاده‌ای دارد.
5. هیلاری وایت (HILARY WHITE): این میوه پوست نسبتا صاف و اندازه‌ی تقریبا متوسطی دارد. مزه‌ی آن شبیه سایر گونه‌های کاستارد اپل است.
 
 
مزایای کاستارد اپل برای سلامتی:
 
 
1. افزایش وزن
کاستارد اپل یک میان وعده‌ی عالی برای کسانی است که می‌خواهند افزایش وزن پیدا کنند. این میوه‌ی پرکالری بوده و قندهای موجود در آن، باعث افزایش میزان متابولیسم بدن می شود بنابراین اشتها را افزایش می‌دهد و با خوردن غذای بیشتر منجر به افزایش وزن می‌شود. 
2. بهبود سیستم ایمنی
کاستارد اپل یک منبع عالی از آنتی اکسیدان طبیعی به خصوص ویتامین C می‌باشد. این ویتامین همچنین برای خواص ضد التهابی و ایمنی بدن شناخته شده است. برای مقابله با بیماری‌های عفونی کافی است فقط یک وعده‌ی کوچک از این میوه را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید. در واقع این میوه باعث از بین بردن اثر رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود و به نوبه‌ی خود از ایجاد بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کند. 
3. افزایش سطح انرژی بدن
کاستارد اپل یک منبع عالی از انرژی است که مانع از خستگی و ضعف عضلانی می‌شود. 
4. ضد سرطان طبیعی
پوست کاستارد اپل که دارای خواص تانن است در ساخت مکمل‌های غذایی استفاده می‌شود که این مکمل‌ها در درمان انواع سرطان‌ها و تومورها کمک می‌کند. این میوه حاوی ترکیبات استوژنین و آلکالوئیدها است که خطر ابتلا به سرطان و نارسایی کلیه را کاهش می دهد و علیه سلول‌های سرطانی بدون تاثیر روی سلول‌های سالم، عمل می‌کند. آنتی اکسیدان ها مانند آسیمیسین و بولاتاکین نیز خواص ضد سرطان دارند. این آنتی اکسیدان ها اثرات رادیکال های آزاد را کاهش می‌دهند و از سرطان جلوگیری می کنند. همچنین دارای میزان قابل توجهی فیبر است که از سطح کلون حفاظت می‌کند و با پاک کردن مواد سمی از روده خطر ابتلا به سرطان کبد و روده را کاهش می‌دهد. این میوه همچنین از سرطان سینه هم جلوگیری می‌کند. 
5. سلامت مغز
کاستارد اپل یک منبع عالی از ویتامین ب کمپلکس است که منجر به کنترل سطح شیمیایی نورون‌های مغز می‌شود و باعث کاهش استرس، تنش، تحریک پذیری و افسردگی می‌شود. همچنین از بیماری پارکینسون هم جلوگیری می‌کند. 100 گرم کاستارد اپل دارای 6/0 گرم ویتامین ب6 است که حدود 20 درصد از نیاز روزانه را تامین می‌کند. 
6. افزایش مقاومت دندان‌ها
پوست کاستارد اپل برای سلامت دندان و لثه بسیار مفید است. 
7. بهبود آنمی
سطح بالای آهن موجود در کاستارد اپل باعث بهبود کم خونی می‌شود. این میوه در درمان استفراغ، نقرس و کمبود ویتامین B6 بسیار عالی است.
8. بهبود بینایی
کاستارد اپل حاوی ریبوفلاوین و ویتامین C است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و به بینایی کمک می‌کنند. 
9. کاهش ابتلا به آرتروز
مقدار بالای منیزیم در کاستارد اپل برابر با نیاز بدن برای تعادل آب در بدن است و باعث از بین بردن اسیدها در مفاصل، کاهش علائم روماتیسم و آرتروز می‌شود. مصرف منظم آن نیز به کاهش ضعف عضلانی کمک می‌کند. کاستارد اپل دارای مقدار کمی کلسیم است که این مقدار برای سلامت استخوان‌ها ضروری است.
10. کمک به سلامت قلبی-عروقی
میزان مناسبِ سدیم و پتاسیم در کاستارد اپل نوسانات فشار خون را کنترل و تنظیم می‌کند. سطج بالای منیزیم در کاستارد اپل باعث جلوگیری از گرفتگی عضلات صاف قلب می‌شود و مانع سکته‌ی قلبی می‌شود. نیاسین و فیبر موجود در کاستارد اپل باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب در بدن می شود و همچنین مانع جذب کلسترول در روده می‌شود. کاستارد اپل نیز مانع از جذب رادیکال‌های آزاد و در نتیجه سلامت قلب می‌شود. 
11. جلوگیری از ابتلا به دیابت
فیبر موجود در کاستارد اپل باعث کاهش جذب قند می‌شود و درنتیجه احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهد. 
12. تقویت سیستم گوارشی
این میوه‌ی خوشمزه برای درمان سوء هاضمه بسیار موثر است. روده را از توکسین‌ها پاک می‌کند و به این صورت به عملکرد مناسب روده کمک می‌کند. همچنین مانع از بیماری های مرتبط با معده مانند سوزش سر دل، زخم، گاستریت و اسیدیته می شود. کاستارد اپل نابالغ برای درمان اسهال و اسهال خونی به صورت خشک و خرد شده به کار می‌رود. یک کاستارد اپل متوسط دارای 6 گرم فیبر است که تقریبا 90 درصد از مقدار توصیه شده را به خود اختصاص می دهد. فیبر باعث افزایش حجم مدفوع شده و سبب رفع یبوست می‌شود. 
13. تقویت پوست و مو
کاستارد اپل دارای مقدار زیادی ویتامین A و C است که برای حفظ سلامتی پوست، چشم ها و موها بسیار مفید است.
14. جلوگیری از زایمان زودرس
کاستارد اپل یک منبع عالی از مس است. این ماده‌ی معدنی به تولید هموگلوبین توسط بدن کمک می‌کند. زنان باردار برای تکامل جنین خود نیاز به 1000 میکروگرم مس در هر روز دارند و سطح پایین مس در بدن منجر به نارسایی و تولد زودرس جنین می‌شود در نتیجه مصرف کاستارد اپل در دوران بارداری بسیار کمک کننده است. 
15. کمک به رشد مغزی جنین
مصرف منظم کاستارد اپل برای جنین بسیار مفید است و به توسعه‌ی مغزی آن کمک می‌کند.
16. منبع منحصر به فرد آهن
کاستارد اپل یک منبع غنی از آهن است که احتمال زایمان زودرس را کاهش می‌دهد. این میزان آهن درد زایمان را کاهش می‌دهد و همچنین میزان شیر را در زنان شیرده افزایش می‌دهد.
17. کاهش عفونت
کاستارد اپل مقدار بالایی آنتی اکسیدان دارد که مانع بروز عفونت می‌شود.
18. جلوگیری از ویار زنان باردار
این میوه همچنین باعث کاهش ویار در زنان باردار می‌شود و تهوع، بی حسی، گرسنگی غذا و نوسانات خلقی را کنترل می‌کند. برخی معتقدند که کاستارد اپل یک جایگزین مناسب برای شیر است بنابراین برای زنان بارداری که به محصولات لبنی حساسیت دارند یک گزینه‌ی مناسبی است.
 
مزایای کاستارد اپل برای پوست
 
19. رفع افتادگی پوست
کاستارد اپل نه تنها یک میوه‌ی خوشمزه است بلکه برای پوست هم بسیار عالی است. زیرا  حاوی مواد مغذی مانند ویتامین C، ویتامین A، ویتامین B و آنتی اکسیدان‌ها است که برای جوان سازی پوست ضروری می‌باشد. 
20. درمان طبیعی عوراض پوستی
کاستارد اپل  برای درمان زخم، آبسه و جوش استفاده می شود. ویتامین C موجود در کاستارد اپل  باعث بهبود زخم‌ها و تشکیل غضروف، تاندون‎ها و رباط‌ها می شود. مصرف منظم آب کاستارد اپل  باعث رشد سلول های جدید در لایه های پوست می شود و در درمان خراش‌ها و بریدگی‌ها کمک می‌کند. ریختن شیره‌ی کاستارد اپل منجر به درمان التهاب، اگزما و پسوریازیس می‌شود. 
21. جوان سازی پوست
مصرف منظم کاستارد اپل باعث تغلیظ و تحریک کلاژن پوست می‌شود در نتیجه چین و چروک و خطوط ظریف را کاهش می‌دهد. این میوه ذخیره‌ی کلاژن را افزایش داده و درنتیجه با بهبود الاسیسیته‌ی پوست از افتادگی آن جلوگیری می‌کند. کاستارد اپل همچنین هیدراتاسیون داخل و خارج سلول را کاهش می‌دهد. ویتامین C موجود در آن با از بین بردن رادیکال‌های آزاد، ایجاد پوستی سالم، بی نظیر و درخشان می‌کند. عملکرد دیگر این میوه بهبود سلامت غشای سلول‌ها است. آنتی اکسیدان‌های موجود در کاستارد اپل با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد به روند بازسازی پوست کمک بیشتری کرده و علائم پیری مانند لکه‌های پوستی را به تاخیر می‌اندازد. این آنتی اکسیدان‌ها با پرتوهای خورشید مبارزه می‌کنند و به این صورت از پوست محافظت می‌کنند. مصرف کاستارد اپل به بازسازی سلول‌های پوستی کمک می‌کند . در نتیجه باعث پوستی جوان می‌شود.
22. جلوگیری از سرطان پوست
ترکیبات استئوژنین موجود در کاستارد اپل به از بین بردن ضایعات پوستی قبل از سرطان کمک می‌کند و از سرطان پوست جلوگیری می‌نماید.
23. کاهش مشکلات رنگی شدن پوست
کاستارد اپل گرانول‌های ملانین، لکه‌های قهوه‌ای و رنگدانه‌ها را کاهش می‌دهد و همچنین به از بین بردن لکه‌های حاصل از رادیکال‌های آزاد نیز کمک می‌کند. 
24. کاهش مشکلات روده
سطح بالای آهن موجود در کاستارد اپل باعث افزایش گردش خون و کاهش مشکلات روده‌ای می‌شود.
25. ازبین بردن جوش‌های پوست
با خوردن کاستارد اپل تولید چربی پوست کاهش میابد و در نتیجه آکنه و جوش کاهش پیدا می‌کند. کاستارد اپل را با آب لیمو مخلوط کنید و سه بار در هفته برای کنترل چربی بخورید. خواص ضد التهابی کاستارد اپل با آکنه مبارزه می‌کند و منافذ پوست را پاکسازی می‌کند.
26. ضد مواد سمی
کاستار اپل مملو از فیبر و آنتی اکسیدان محلول است که آن را تبدیل به یک ملین عالی کرده است. با مصرف دائمی کاستارد اپل از سموم و مواد زاید خلاص می‌شوید . در نتیجه یک پوست سالم و درخشان به دست می‌آورید. با نوشیدن آب کاستارد اپل پوست محکم شده و ظاهری جوان بدست می‌آورد.
 
مزایای کاستارد اپل برای مو
 
کاستارد اپل حاوی مواد مغذی حیاتی مانند آهن، منیزیم، ویتامین A و فسفر است که به روش‌های مختلفی برای مو می‌تواند مفید باشد.
27. از بین بردن شپش
پودر کاستارد اپل برای خلاصی از شپش‌ها به شما کمک می‌کند. برای از بین بردن شپش‌ها پودر آن را با آب یا روغن نارگیل مخلوط کنید و روی پوست سر بمالید. بعد از 10 دقيقه آنرا شستشو دهيد. 
28. افزایش کلاژن مو
ویتامین C موجود در کاستارد اپل باعث افزایش کلاژن مو می‌شود. کلاژن پروتئین اصلی مو و پوست سر محسوب می‌شود.
29. ایجاد موی نرم و درخشان
روغن دانه‌ی کاستارد اپل برای صاف کردن موهای مواج و خشک بسیار مناسب است. این روغن پوست  سر را مرطوب و هیدراته می‌کند در نتیجه باعث می‌شود موها درخشان، پرحجم و براق شوند. سطح بالایی از ویتامین A در روغن دانه‌ی کاستارد اپل وجود دارد که بدون کاهش وزن مو آن را هیدراته می‌کند.
30. مانع از سفیدی زودرس
سطح بالای مس در کاستارد اپل موجب تشکیل ملانین می‌شود در نتیجه از سفیدی زودرس موها جلوگیری می‌کند و باعث حفظ رنگ طبیعی مو می‌شود. 
31. پادزهر طبیعی برای عفونت پوست سر
ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های کاستارد اپل تولید چربی در پوست سر را تنظیم می کنند و باعث کاهش شوره‌ی سر و پوسته پوسته شدن می‌شود. 
32. تقویت رشد مو
این میوه با کاهش التهاب پوست سر، ریزش مو را کاهش می‌دهد. همچنین جذب مواد مغذی را تسهیل می کند و مو را تغذیه می‌کند. مقدار بالای آهن در کاستارد اپل منجر به گردش خون در پوست سر می‌شود و این به نوبه‌ی خود فولیکول‌های مو را تحریک و رشد مو را تقویت می‌کند. 
 
ارزش غذایی کاستارد اپل در هر 100 گرم
کالری : 94
چربی کل : 0/3 گرم (0 درصد)
چربی اشباع : 0 گرم (0 درصد)
چربی اشباع نشده : 0 گرم (0 درصد)
چربی غلیظ : 0/1 گرم (0 درصد)
کلسترول : 0 میلی گرم (0 درصد)
سدیم : 9 میلی گرم (0 درصد)
پتاسیم : 247 میلی گرم (7 درصد)
کربوهیدرات کل: 24 گرم (8 درصد)
فیبر : 4/4 گرم (17 درصد)
پر.تئین: 2/1 گرم (4 درصد)
ویتامین C (سی) : 60 درصد
کلسیم : 2 درصد
ویتامین B-6 (ب-6) : 10 درصد
منیزیم : 5 درصد
آهن : 3 درصد

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ