همه چیز درباره مالچ‌‌های باغ


هدف استفاده از مالچ بسیار اساسی می‌باشد: به ‌عنوان یک مانع یا حصار برای دور نگه داشتن نور خورشید و جریان هوا از سطح خاک استفاده می‌شود. اما گاهی مالچ در کنار اثرات مثبت خود اثرات منفی نیز دارد. اگر از مالچ استفاده کردید تصور کنید که خاک  را در زیر یک پتو گذاشته‌اید.

اثر خورشید بر روی مالچ:
 
بدون تاثیر اشعه خورشید در فصل تابستان، خاک خنک ‌مانده و ریشه‌ی گیاه از استرس گرما و حرارت در امان است.
مالچ خاک را مرطوب نگه می‌دارد، در مکان‌های دارای نور کم به منظور کاهش حشرات استفاده می‌شود. به یاد داشته ‌باشید که تنها از یک لایه‌ی نازک مالچ آن هم به فاصله‌ی چند سانتی‌متری از ریشه‌ی گیاه استفاده کنید.
در روزهای آفتابی زمستان، آب موجود در خاک تبخیر نشده و در شب منجمد می‌شود. این خبر خوبی است. چرخه‌ی ذوب و انجماد باعث قطره قطره ‌شدن و گسترش آب می‌شود. ریشه‌های گیاهانی که در نزدیکی سطح خاک هستند به اصطلاح میترکند و به این پدیده تب‌وتاب می‌گویند. تب‌وتاب باعث از بین رفتن گیاه می‌شود.

 

مالچ

 

آب، دما و مالچ:
 
در فصل بهار زمین به آهستگی شروع به گرم شدن می‌کند. بنابراین خواسته‌ی شما یعنی خنک ماندن همیشگی خاک اتفاق نخواهد افتاد.
 ممکن است که گیاهان چند ساله دیر شکوفه بدهند یا حتی خاک آماده‌ی کشت جدید نباشد. اگر چنین چیزی بود، با چنگک مالچ را تا زمان گرم شدن خاک کنار بزنید و یا اگر تا پایان زمستان خاک را مالچ‌دهی نکرده‌اید تا سبز شدن گیاهان صبر کنید. 
تبخیر آب از خاک سردی که از وزیدن باد در امان است، مدت بیشتری طول می کشد. اگر از مالچ استفاده کردید مقدار آب مصرفی کاهش می یابد و همین باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان می‌شود.
با این حال بارش سنگین باران باعث خیس و سیراب شدن خاک می‌شود. اگر بستر خاک به گنداب تبدیل شد با چنگک مالچ را کنار بزنید تا خاک خشک شود.
اگر قطرات باران به سطح خاک برخورد نکنند، کمتر احتمال شسته شدن و به گیاه پرتاب شدن را دارند در نتیجه گیاه تمیزتر باقی ‌مانده و دیگر دچار بیماری‌های خاکی نمی‌شود.
بدون نور خورشید بعضی از بذرها نمی‌توانند جوانه بزنند و جوانه‌ها نمی‌توانند از میان مالچ عبور کنند. این برای علف‌های هرز  یک مانع محسوب می‌شود و همچنین بعضی از بذرهای خوب را هم عقیم می‌کند.

 

مالچ


سوالات متداول: 
 
در مورد مقدار و زمان مصرف مالچ سوالات زیادی وجود دارد اما پاسخ دقیقی برای آن ها وجود ندارد. این به عواملی مثل خاک، میزان بارش، نوع مالچ و نوع علف‌های هرز زمین بستگی دارد.
برخی از دستورالعمل‌ها عبارتند از:
·    برای بسیاری از خاکها عمق مالچ از 7  تا 10 سانتی متر شروع میشود. استفاده از روزنامه به عنوان یک مانع است که باعث تجزیه شدن و دور نگه داشتن علفهای هرز میشود.
·    اگر خاک خشک است، قبل استفاده از مالچ خاک را آبیاری کنید تا کندن علفهای هرز نیز سهل گردد.
·    استفاده از مالچ در هر زمانی ممکن است.  بهیاد داشته باشید اگر مالچ را در اوایل بهار استفاده کردید زمین به آهستگی شروع به گرم شدن میکند. اگر خواستید از مالچ در زمستان برای جلوگیری از پدیده تبوتاب استفاده کنید صبر کنید تا زمین یخ بزند. مالچ احتمالا یخ زدن زمین را به تاخیر میاندازد و باعث میشود که ریشهها در زمان طبیعی خود به خواب نروند و آسیب ببینند.

 

انواع مالچ


بهترین نوع مالچ؟

 
از میان گزینه‌های مربوط به مالچ و روکش‌های امنیتی مناسب‌ترین نوع را برای بستر خاک انتخاب کنید.
مالچ تیره‌رنگ جذب نور و حفظ گرمای بیشتری نسبت به مالچ روشن دارد. این موضوع یک نقطه قوت برای مناطق سردسیر و برای مناطق گرمسیر یک ضعف محسوب می‌شود.
مالچ دارای رنگ روشن( مانند سنگ‌های تزیینی سفید) نور را منعکس کرده و حرارت آن ممکن است به گیاهان اطراف آسیب بزند.
برخی از انواع مالچ ماندگار نیستند. ممکن است شن و سنگ کم‌کم روی چمن رفته و برای کودکان وسوسه‌انگیز باشند. پوسته کاکائو به راحتی جابه‌جا می‌شود. تراشه‌های پوسته درخت در باران شدید شسته و جابه‌جا می‌شوند. بطور کلی مالچی که دارای تکه‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر هستند ماندگاری بیشتری دارند. نوعی مالچ که از برگ، بخصوص برگ سوزنی کاج تشکیل شده مانند یک حصیر است و مقاوم می باشد. 
مالچ ارگانیک که شامل چمن، برگ، کود و کمپوست است باعث بهبود خاک می‌شود ولی سنگ و پلاستیک چنین ویژگی ندارند. استفاده از پلاستیک سوراخ شده باعث بدبویی و ایجاد یک پوشش لزج می‌شود. هم‌چنین شکننده نیز هست و می‌تواند به قطعات کوچکی تبدیل شده که به راحتی از باغ خارج می‌شوند. استفاده از پارچه سبک توصیه نمی‌شود زیرا علف‌های هرز و ریشه‌ها در داخل آن درهم می‌پیچند.

 

انواع مالچ


انواع مالچ:
 
پوست درخت:
از قطعات تکه‌تکه‌ شده یا رنده شده یا ورقه‌ورقه شده تشکیل می‌شود. معمولا از چوب درخت کاج و سرو استفاده می‌شود که جذاب و با دوام و دارای قطعات بزرگ است. حتی ممکن است در اطراف گل‌های مطبوع، دلپذیر به‌نظر برسد.
پوسته کاکائو:
از پوسته کاکائو و مواد مغذی تشکیل شده و ممکن است به‌شکل قالبی باشد.
کمپوست:
در پایان فصل برای بهبود خاک استفاده می‌شود. بافت بسیار خوبی دارد و علف‌های هرز را سرکوب می‌کند.
چمن خرد شده:
در پایان هر فصل استفاده می‌شود. می توان آن را گرم کرد و اگر بیش از حد ضخیم است آن را قالب بندی کرد. اگر تازه باشد مقدار مصرف از5/2 تا 5 سانتی‌متر و اگر خشک باشد مصرف از 5 تا 10 سانتی‌متر است. 
یونجه خشک:
تا عمق 15 سانتی‌متر می‌توان از آن استفاده کرد. ممکن است دارای بذر علف هرز هم باشد.
پارچه:
استفاده از آن  پای بوته‌های گل است که یک لایه‌ی نازک از مالچ جذابی است . از پارچه‌ای استفاده کنید که جنس خوبی داشته باشد تا ریشه گیاهان آن درهم نپیچد. بهتر است پارچه بافته شده نباشد.
کپک برگ:
برگ‌های کمپوست شده با عمر دو تا سه سال است و در پایان فصل برای بهبود خاک استفاده می‌شود.
برگ تازه:
اگر می‌خواهید می‌توانید آن را تکه‌تکه کنید و سپس استفاده کنید.
روزنامه:
از لایه‌هایی با ضخامت 5 تا10 ورقه استفاده کنید و با یک لایه مالچ جذاب پنهانش کنید.
کود کشاورزی:
در پایان هر فصل خاک را شخم بزنید و مواد مغذی اضافه کنید. کودهای خریداری شده از مغازه ظاهر و بویی کمتر از نوع واقعی اش دارند.
قارچ خوراکی:
کودهای استفاده شده برای قارچ را پس از برداشت محصول، کمپوست کنید. می‌تواند در پایان هر فصل برای بهبود خاک استفاده شود. ممکن است که دارای باقی‌مانده آفت کش هم باشد. بافتش برای سرکوب علف هرز مناسب می‌باشد. 
پیت ماس:
از آن لایه‌ای به ضخامت 5/2 تا 5 سانتی‌متر نزدیک گیاهان اسید دوست استفاده شود. قبل از استفاده در آب گرم غوطه‌ور شود. آن را به صورت خیس استفاده نکنید و از طرفی اجازه ندهید خشک شود. کود گیاهی کانادایی و لوییزیانایی به شدت خطرناک و اسیدی هستند. 
کاج سوزنی برگ:
بسته به منطقه، 2 تا 4 ماه ماندگاری دارد. درخت‌های سوزنی تامین کننده‌ی آن هستند.
پلاستیک:
در زیر بوته‌ی گل ها استفاده می‌شود. نوعی از آن را بگیرید که اجازه‌ی عبورآب به پایین را می‌دهد. همچنین در کنار لایه‌ای از مالچ زیبا می‌شود.
خاک‌ اره:
به‌راحتی از هم جدا می‌شود. نیتروژن خاک را تخلیه می‌کند. پس پودر خون یا سایر منابع نیتروژن را روی خاک بپاشید.
کاه:
بصورت یک لایه نازک در عمق 15 سانتی‌متر استفاده شود. یک تا دوفصل ماندگاری دارد و ممکن است نیتروژن خاک را تخلیه کند.
تراشه‌های چوب:
محصول جانبی در صنعت چوب است. دارای کیفیت‌های مختلفی است. درحالت طبیعی قابل بازیافت است ولی اگر از پالت تهیه شده باشد ممکن است مواد سمی داشته و منجر به آسیب دیدن گیاهان شود. اگر تراشه‌ها بوی ترش داشتند اسیدی شده‌اند و نباید از آن ها استفاده کرد و راه خلاص شدن از آن‌ها، چال کردن آن با کمپوست در یک گودال، برای تجزیه شدن است.

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ