شروع کاشت کلم بروکلی در خانه برای محصول پاییزی

کاشت کلم بروکلی

کلم بروکلی در آب و هوای سرد پاییزی به خوبی رشد می کند، زمانی که دمای هوا دیگر بالاتر از 24 درجه سانتی گراد نمی‌شود. در مناطق با آب و هوای معتدل که در زمستان یخ زدگی اتفاق نمی افتد، گیاهان کلم بروکلی قادر به تولید در زمستان نیز هستند. شروع کاشت بذرها در خانه این امکان را به شما می دهد که حتی وقتی که دمای هوای خارج از خانه هنوز هم گرم است، بتوانید این کار را انجام دهید. بذرهای کلم بروکلی را در اواخر تابستان در خانه بکارید (6 تا 7 هفته قبل از زمان کاشت نهال ها در خارج از خانه).

چگونگی کاشت بذر کلم بروکلی در خانه برای به دست آوردن محصول پاییزی 

1 – یک گلدان با قطر 5 تا 8 سانتی متری را با مواد ضدعفونی کننده بشویید و اجازه دهید در معرض هوا خشک شود. از یک گلدان که در کف آن سوراخ زهکشی دارد استفاده کنید، مواظب باشید گلدان شکستگی نداشته باشد.

2 – از یک مخلوط خاک استریل برای پر کردن گلدان استفاده کنید یا خودتان خاک را آماده نمایید، دو قسمت پرلیت و خاک استریل را با یک قسمت پیت ماس مخلوط کنید. قبل از کاشت بذرها خاک را به طور کامل مرطوب نمایید و در صورتی که در سینی زیر گلدان آب جمع شده بود آن را تخلیه کنید تا آب دوباره از طریق سوراخ های زهکشی به درون گلدان جذب نشود.

3 – در هر گلدان دو بذر بکارید. به آرامی بذرها را در خاک فشار دهید و آن ها را با 6 میلی متر خاک بپوشانید. نم نم آب بر روی سطح خاک بپاشید و آن را مرطوب کنید. 

4 – جوانه زنی معمولا پنج تا هفت روز طول می‌کشد. گلدان ها را با پلاستیک بپوشانید تا رطوبت خاک حفظ شود. بعد از این که بذرها جوانه زدند، نهال ها به آب بیشتری نیاز ندارد. دمای مناسب برای جوانه زنی بذرهای کلم بروکلی 23 تا 24 درجه سانتی گراد است. بعد از جوانه زنی پلاستیک را حذف کنید.

5 – نهال ها را به جایی که 6 تا 8 نور مستقیم خورشید دریافت می‌کند منتقل کنید، در صورتی که از نور مصنوعی استفاده می‌کنید، روزی 14 تا 16 ساعت نور برای آن ها فراهم نمایید. چراغ های رشد را باید بالای گیاهان و با فاصله 15 سانتی متری از گیاهان قرار دهید. 

6 – زمانی که احساس کردید خاک در حال خشک شدن است آن را مرطوب کنید، به اندازه ای آب بدهید که آب از پایین گلدان خارج شود. در زمان آبیاری مواظب باشید برگ های گیاه خیس نشوند و آبی که از گلدان خارج شده و در سینی زیر گلدان جمع می‌شود را نیز تخلیه کنید. مواظب باشید بیش از حد به گیاه آب ندهید زیرا آبیاری بیش از حد باعث مرگ گیاه می‌شود.

7 – زمانی که نهال ها دو مجموعه برگ تشکیل دادند آن ها را به گلدان های جداگانه منتقل کنید.

8 – به نهال ها هر دو هفته یک بار کود دهید و از یک کود همه منظوره استفاده کنید. به عنوان مثال ¼ قاشق چایی خوری کود NPK 16-8-24 را در یک گالن آب حل کنید و به جای آب به نهال های کلم بروکلی بدهید.

وسایلی که شما نیاز دارید:

گلدان

مایع ضدعفونی کننده برای استریل کردن گلدان ها

سینی

خاک استریل

پیت ماس

پرلیت

پوشش پلاستیکی

چراغ رشد (اختیاری)

کود NPK 16-8-24

نکته

نهال های کلم بروکلی زمانی که 15 سانتی متر هستند آماده انتقال به خارج از خانه هستند. زمانی که دمای هوا 18 تا 23 درجه سانتی گراد است نهال ها را به خارج از خانه منتقل کنید. نهال های کلم بروکلی را در یک خاک با زهکشی خوب و در آفتاب کامل بکارید.

فاصله بین نهال های کلم بروکلی را 45 تا 60 سانتی متر و فاصله بین ردیف های کاشت را 90 سانتی متر در نظر بگیرید. بهتر است نهال های کلم بروکلی را همراه با خاک موجود در گلدان به زمین منتقل کنید، یک گودال به اندازه گلدان در خاک حفر کنید و نهال را همراه با خاک موجود در گلدان در زمین قرار دهید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ