کاشت و پرورش توماتیلو

توماتیلو مانند گوجه‌فرنگی سبز رنگی است که ‌در روکشی‌ از پوسته‌ی کاغذی میباشد و هیچ دستورالعمل تهیه‌ی سالسایی بدون طعم ملایم این گیاه تابستانی کامل نیست.گیاه رشد خود را از روزهای گرم ‌و ‌خشک تابستان آغاز می‌کند و تا فصل پاییز و افت دما رشد خود را ادامه می‌دهد. نوع پرورش توماتیلو در باغ‌ شبیه پرورش گوجه فرنگی است و محصول در هوای آزاد بین 75 تا 100 روز بدست می‌آید.

 

توماتیلو گوجه‌ی پوسته‌دار نیز نامیده می‌شود

 

چگونگی کاشت توماتیلو


1. در هر 2 مترمربع به مقدار 450 گرم تا 900گرم ازکود بریزید.کود‌ را به عمق 15 سانتی‌متر در  خاک مخلوط کنید.  روش دیگر، استفاده ازکودی است که ‌برای گوجه‌فرنگی فرموله شده است.
2.  نهال توماتیلو را به ‌منظور ریشه ‌زدن در اویل تابستان در باغی که دمای خاک آن حداقل به 16درجه سانتی‌گراد می‌رسد بکارید. فاصله نهال‌ها در هر ردیف باید حداقل 90 سانتی‌متر باشد. برای کاشت، می‌توانید یا جوانه‌ی گیاه‌ یا بذر آن‌را تهیه کنید. 
3. مانند گوجه‌فرنگی درختی کنار هر ‌بوته داربست قرار دهید زیرا محصول توماتیلو سنگین ‌و توپر می‌شود و احتمال افتادن آن‌روی زمین وجود دارد. داربست، بوته ‌را حمایت می‌کند و دیگر نیازی به هرس بوته ندارید.
4. زمانی‌که‌دمای خاک به 21 درجه سانتی‌گراد رسید یک لایه به‌گستره‌ی 5 تا 7  سانتی‌متر از مالچ بر روی بستر خاک بریزید.مالچ باعث حفظ رطوبت، کنترل دما و همچنین به حداقل رساندن رشد علف‌های هرز می‌شود.
5. میزان آبیاری مورد نیاز توماتیلو یک ‌مرتبه درهفته است. البته در روزهای گرم و‌خشک، نیاز به آبیاری دو مرتبه در هفته‌ دارد. ‌هر هفته مقداری آب به گیاه بدهید‌که ‌‌همیشه 15 سانتی‌متر بالایی خاک مرطوب بماند.
6. علف‌های هرزی که‌در مالچ بوجود آمده‌اند را به محض مشاهده بچینید. توماتیلو گیاه ضعیفی دربرابر علف‌های هرز است و کندن علف‌های هرز بصورت هفتگی ضروری است.
7. برداشت توماتیلو هنگامی است که میوه سبز وسفت است و پوسته‌ی کاغذی آن تقریبا بسته شده. با یک چاقو ‌یا قیچی باغبانی میوه را از ساقه جدا کنید.کشیدن میوه‌ها از گیاه ممکن است به میوه صدمه زده و فرم میوه از بین برود و دیگر نتوان ازآن استفاده کرد.  

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ