قلمه زدن شمعدانی

تکثیر گل شمعدانی

گل شمعدانی

نحوه تکثیر و قلمه زدن شمعدانی

گل شمعدانی (به انگلیسی Geraniums) در بهار و پاییز به راحتی توسط قلمه تکثیر می‌شود. نکته قابل توجه تکثیر این گل زیبا از طریق قلمه، این است که گیاهان تکثیر یافته دقیقا مشابه با گیاه اصلی هستند. با کاشت قلمه‌های شمعدانی، به راحتی می‌توان تعداد زیادی از این گیاه را داشته باشید. 
بهترین زمان برای قلمه زدن شمعدانی اوایل بهار و اواخر تابستان است، اما هر زمان در بهار، تابستان و اوایل پاییز نیز می‌توانید از گل شمعدانی قلمه بگیرید. قلمه‌هایی که در بهار کاشته می‌شوند، در همان تابستان گل می‌دهند، در حالی که گیاه رشد یافته از قلمه‌هایی که تابستان و پاییز گرفته می‌شوند، اندازه بزرگتری خواهند داشت و برای تابستان سال آینده گل می‌دهند.
گل شمعدانی یکی از گیاهان آپارتمانی بسیار محبوب است و حتی افراد مبتدی هم به راحتی می‌توانند از آن قلمه بگیرند و تعداد گیاهان خود را افزایش دهند.

برش قلمه از گل شمعدانی

قلمه زدن شمعدانی

یک گیاه سالم شمعدانی برای قلمه گرفتن انتخاب کنید. شاخه‌ای برای برش انتخاب کنید که سالم باشد و گل ندهد. از شاخه‌های گلدار هم می‌توان استفاده کرد ولی بهتر است این کار انجام نشود. یک شاخه سبز و جدید را از زیر گره برگ برش دهید. با استفاده از یک چاقو یا قیچی تمیز شاخه را از شمعدانی جدا کنید. از شاخه‌های سفت و قدیمی برای تکثیر شمعدانی استفاده نکنید.

آماده کردن گلدان برای کاشت قلمه شمعدانی

قبل از پر کردن گلدان با خاک، آن را بشویید تا احتمال ایجاد بیماری کاهش یابد. سپس اجازه دهید خشک شوند. گلدان را با نسبت‌های مساوی خاک گلدان و پرلیت پر کنید. مخلوط خاک گلدان و پرلیت یک بستر کاشت عالی برای گسترش ریشه‌های شمعدانی است.  برای کاشت هر یک از قلمه‌های شمعدانی از یک گلدان 7 تا 8 سانتی متری استفاده کنید. مطمئن شوید گلدان سوراخ زهکشی داشته باشد. 

گلدان مناسب برای کاشت شمعدانی

کاشت قلمه شمعدانی در گلدان

کاشت قلمه شمعدانی

شاخه‌های شمعدانی را به طول 10 تا 13 سانتی متر کوتاه کنید. برگ‌ها را جدا کرده و دو برگ سالم روی هر شاخه بگذارید. وقتی ساقه را درون خاک قرار می‌دهید، مطمئن شوید دو گره برگ با خاک پوشیده شوند. 
بعد از کاشت، خاک را مرطوب کنید و خاک اطراف ساقه را با دست فشار دهید. برای ریشه زایی قلمه شمعدانی، به هورمون ریشه زایی یا ماده خاصی نیاز ندارید. قلمه شمعدانی به راحتی ریشه می‌زند. 

قلمه‌های شمعدانی را مرطوب نگه دارید

روی گلدان‌های خود پلاستیک شفاف بکشید. یا می‌توانید گلدان‌ها را در ظرف‌های بزرگ با در شفاف قرار و در ظرف را ببندید. قلمه‌ها را دریک مکان روشن با دمای متوسط (دمای معمولی اتاق) قرار دهید. 

کاشت قلمه شمعدانی

عوض کردن گلدان شمعدانی

ریشه زایی شمعدانی

قلمه شمعدانی معمولا 3 تا 4 هفته بعد از کاشت ریشه می‌زند ولی گاهی اوقات ممکن است ریشه زایی تا دو ماه طول بکشد. بعد از ریشه زایی قلمه شمعدانی، گلدان را عوض کنید. با احتیاط گیاه شمعدانی را از گلدان کوچک خارج کنید و در گلدان بزرگتر بکارید. هرچه گلدان بزرگتر باشد، بهتر است و گیاه مقاومت بیشتری خواهد داشت. گلدان را با خاک سبک گلدان حاوی کمپوست یا خاک برگ پر کنید. اگر گیاه مقاوم باشد می‌توانید آن را در محیط خارج از خانه نیز قرار دهید. 

مراقبت از گل شمعدانی

گیاه شمعدانی به حداقل روزی 5 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد. گلدان را در مکانی قرار دهید که در طول روز هم نور مستقیم و هم سایه داشته باشد. نور کافی باعث می‌شود تا گلدهی ترویج یابد ولی اگر نور خیلی شدید باشد ممکن است باعث ایجاد سوختگی در گیاه شود. 
گل شمعدانی به رطوبت متوسطی نیاز دارد. بین هر بار آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود.
در طول فصل رشد ماهی یک بار به گل شمعدانی کود دهید. از کودهای متعادل استفاده کنید. در طول زمستان نیازی به کوددهی نیست.

مراقبت از گل شمعدانی

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ