تکثیر بنفشه آفریقایی با برگ

کاشت برگ بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی

آموزش تصویری تکثیر بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی به راحتی از طریق برگ تکثیر می شود. حتی افراد کم تجربه هم می‌توانند به سرعت گیاهان جدید تولید کرده و مجموعه خود را گسترش دهند. بنفشه آفریقایی یکی از گیاهان آپارتمانی زیبا و محبوب است که نگه داری آسانی دارد و حتی در خانه‌هایی که نور کافی ندارند به راحتی رشد می‌کند.

مرحله اول: جدا کردن برگ از گیاه

کاشت برگ بنفشه آفریقایی

یک گیاه سالم انتخاب کنید. یک برگ تازه از آن بردارید. بهتر است از یک برگ بالغ استفاده کنید، اما قدیمی و زمخت نباشد. با استفاده از چاقوی تیز یا تیغ، قسمت بالای برگ را برش دهید. این مرحله ضروری نیست، اما باعث تولید سریع ریشه و گیاهچه از برگ هنگام ریشه زدن می‌شود و از رشد خود برگ جلوگیری می‌کند.

مرحله دوم: برش ساقه

دمبرگ برگ را برش دهید. عکس را مشاهده کنید. دمبرگ (یعنی ساقه برگ) را با زاویه 45 درجه از سمت بالا به پایین ببرید. طول ساقه برگ باید تقریباً 1.5 سانتی متر باشد. با برش زاویه‌ای، این امر باعث تولید بیشتر ریشه و گیاهچه می‌شود و به احتمال زیاد رشد جدید در گیاه، در مقابل برگ ریشه دار ظاهر می‌شود، نه اینکه در پشت یا زیر آن پنهان شود.

کاشت برگ بنفشه آفریقایی

مرحله سوم: ریشه زایی برگ بنفشه آفریقایی

کاشت برگ بنفشه آفریقایی

یک گلدان کوچک را با خاک سبک پر کنید. خاک باید بسیار سبک و متخلخل باشد. مخلوط پیت ماس، ورمیکولیت و پرلیت مناسب است. برخی از تولید کنندگان فقط از مخلوط پرلیت و ورمیکولیت برای کاشت برگ بنفشه آفریقایی استفاده می‌کنند. خاک باید مرطوب باشد ولی خیلی خیس نشود زیرا باعث پوسیده شدن برگ می‌شود. با استفاده از یک میله یا مداد، سوراخی در خاک ایجاد کنید. ساقه را در خاک قرار دهید، به گونه‌ای که قسمت پایینی برگ هم در خاک قرار بگیرد. در صورتی که از گلدان‌های بزرگ استفاده می‌کنید، می‌توانید چند برگ در آن قرار دهید. گلدان را در یک ظرف شفاف یا پلاستیک شفاف قرار دهید. سپس آن را در یک مکان روشن (نور غیر مستقیم) با دمای متوسط (20 تا 25 درجه سانتی گراد) قرار دهید. نور مستقیم و گرمای زیاد، باعث پوسیدگی و یا سوختگی برگ می‌شود.

مرحله چهارم: رشد جدید در گیاه

حدودا 12 هفته بعد، یک یا چند گیاهچه از انتهای بریده شده دمبرگ برگ ریشه‌دار، شروع به رشد می‌کنند و بالای خاک ظاهر می‌شوند. گیاهی که در تصویر مشاهده می‌کنید، اکنون آماده جدا شدن و کاشت هستند، اما ما معمولاً 4-5 ماه صبر می کنیم، زیرا زمان بیشتر باعث می‌شود گیاهچه‌های بیشتری از طریق قلمه رشد کنند. همچنین گیاهچه‌ها نیز کمی بزرگتر می‌شوند و کار با آن‌ها راحت تر است و احتمال زنده ماندن آن‌ها بعد از انتقال به گلدان جدید بیشتر می‌باشد.

تکثیر بنفشه آفریقایی

مرحله پنجم: جدا کردن گیاهچه‌های جدید

جدا کردن گیاهچه‌های جدید

گیاهچه‌ها را از برگی که برش داده بودید، جدا کنید. عکس را مشاهده کنید. وقتی گیاهچه‌ها به اندازه کافی بزرگ باشند که بتوانید راحت آن‌ها را در دست بگیرید، می‌توانید آن‌ها را از برگ "مادر" جدا کنید. قلمه را از گلدان آن جدا کرده، گلدان را محکم بگیرید و آن را به آرامی از قلمه برگ دور کنید. اگر بستر کاشت شما سبک است و بیش از حد مرطوب نیست، این کار به راحتی و بدون نیاز به چاقو انجام می‌شود. اگر گیاهچه شما ریشه زیادی (یا حتی هیچ ریشه ای ندارد) زیاد نگران نباشید - تا زمانی که گیاهچه سالم باشد، وقتی در گلدان کاشته شود، شروع به تولید ریشه می‌کند.

مرحله شش: آماده کردن گلدان برای کاشت گیاهچه

گلدان را برای کاشت گیاهچه جدید آماده کنید. عکس را مشاهده کنید. یک گلدان کوچک به اندازه 5 تا 7 سانتی متر را با خاک مخصوص گلدان پر کنید. می‌توانید از خاک مخصوص بنفشه آفریقایی نیز استفاده نمایید. یک سوراخ کوچک به اندازه کافی عمیق ایجاد کنید تا بتوانید به راحتی ریشه گیاهچه را در آن قرار دهید. از یک مداد می‌توانید برای ایجاد سوراخ در خاک استفاده کنید.

کاشت بنفشه آفریقایی

مرحله هفت: قرار دادن گیاه جدید در گلدان

کاشت بنفشه آفریقایی

عکس را مشاهده کنید. گیاهان را به آرامی در سوراخ قرار داده و خاک اطراف آن را فشار دهید. گیاهچه باید به اندازه کافی در عمق خاک قرار گیرد تا هیچ یک از ساقه‌های مرکزی بیرون از خاک قرار نگیرند. اما به گونه‌ای نباشد که قسمت‌های کوچک و جدید گیاه، در زیر خاک دفن شوند.

مرحله هشت: کار شما تمام شد!

به گیاه کمی آب بدهید. گیاهچه‌های بزرگتر را می‌توانید بلافاصله در میان سایر گل‌های بنفشه آفریقایی قرار دهید. اگر گیاهچه هنوز خیلی کوچک است و یا ریشه کمی دارد، ممکن است نیاز باشد آن را درون یک ظرف شفاف یا کیسه پلاستیکی قرار دهید. با انجام این کار، یک محیط "تراریوم" کوچک برای گیاه فراهم می کنید و در هنگام استقرار گیاه در خاک، از آن محافظت می‌شود. دو تا سه هفته بعد ظرف یا پلاستیک را از روی گیاه بردارید.

کاشت بنفشه آفریقایی

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ