تکثیر بامبو

نحوه تکثیر گیاه بامبو

تکثیر بامبو

قلمه زدن و تکثیر بامبو

بامبو یا بامبو خوش شانس رشد سریعی دارد و به راحتی نیز تکثیر می‌شود. اگر شما یک گیاه بامبو سالم داشته باشید می‌توانید با استفاده از شاخه‌های جدید، گیاه خود را تکثیر کنید و تعداد گلدان‌های بامبو را افزایش دهید. وقتی قلمه‌ها را از گیاه بامبو می‌گیرید، می‌توانید قلمه‌ها را دوباره در خاک بکارید تا رشد آن‌ها ادامه یابد یا می‌توانید قلمه‌ها را در آب قرار دهید تا ریشه بزنند. ریشه دار کردن قلمه‌های بامبو در آب، بهترین و معمول ترین روش است. بعد از ریشه دار شدن، می‌توانید قلمه را در خاک بکارید یا آن را در آب پرورش دهید. تکثیر بامبو با استفاده از قلمه در هر فصلی قابل انجام است. 

ریشه دار کردن قلمه بامبو در آب

تکثیر بامبو در آب

اولین قدم برش یک قلمه سالم است. اطمینان حاصل کنید که قلمه‌ها حداقل دو گره برگ و ترجیحاً بیشتر داشته باشند. برگ‌های اضافی را برش دهید تا گره رشد در معرض دید قرار گیرد. یک قلمه 20 تا 25 سانتی متری از شاخه‌های جدید جدا کنید. انتهای قلمه را به صورت زاویه 45 درجه برش دهید. قلمه را 2 تا 5 سانتی متر زیر گره ببرید. بامبو می‌تواند به راحتی ریشه دار شود، می‌توانید از هورمون ریشه زایی نیز استفاده کنید. در حالت عادی، هورمون ریشه زایی لازم نیست زیرا گیاه به راحتی ریشه می‌دهد. با این حال، اگر چندین تلاش ناموفق داشته‌اید، یک هورمون ریشه زایی ممکن است شانس شما را افزایش دهد.
ریشه دار کردن قلمه بامبو در آب روش ارجح است. قلمه‌ها در آب قرار دهید و ظرف را در یک مکان روشن (نور غیر مستقیم) بگذارید. آبی که برای ریشه دار کردن قلمه بامبو استفاده می‌شود، باید آب جوشیده سرد شده یا آب مقطر باشد. ریشه‌های جدید و کمی مایل به قرمز باید از پایین ساقه بیرون بیایند. آب را تمیز نگه دارید. هر چند روز یک بار آب را عوض کنید (حداقل هفته‌ای یک بار آب را عوض کنید). معمولا 4 تا 6 هفته طول می‌کشد تا قلمه بامبو ریشه بزند. پس از ظهور ریشه، می‌توانید گیاه را در گلدان با سنگریزه‌های تزئینی قرار دهید و آن را در آب پرورش دهید یا آن را در خاک معمولی گلدان بکارید. زمانی که اندازه ریشه‌ها به 5 سانتی متر رسید، زمان کاشت آن در گلدان جدید است. 

ریشه دار کردن قلمه بامبو در خاک

قلمه بامبو به راحتی در خاک هم ریشه می‌زند. گلدان را با خاک سبک مخصوص گلدان پر کنید. قلمه را درون خاک قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که یک گره در زیر خاک قرار بگیرد. خاک را مرطوب نگه دارید و گلدان را در یک مکان گرم و روشن قرار دهید تا رشد جدید شروع شود. گیاه بامبو نور غیر مستقیم را ترجیح می‌دهد. 

تکثیر بامبو در خاک

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ