کاشت سبزیجات درگلدان


هرآنچه که شما برای کاشت سبزیجات در گلدان نیاز دارید، یک ظرف بزرگ یا گلدان بزرگ، خاک گلدان و مکانی که شش ساعت نور خورشید به آن بتابد، است. پس برای نکات بیشتر با ما همراه باشید. 

کاشت سبزیجات می‌تواند در خارج از مزرعه اصلی شما نیز انجام شود. مطمئن باشید زمانی که شما وسایل کاشت (گلدان و خاک) را آماده می‌کنید و از گیاه مراقبت می‌کنید، در عوض گیاهان نیز به شما محصولی پربار خواهند داد. 

حتی اگر زمین مناسبی برای کاشت سبزیجات به عنوان مثال گوجه فرنگی ندارید، اصلا نگران نباشید. هنوز هم روش‌هایی هست که بتوانید از گوجه فرنگی‌ که خودتان کاشته‌اید لذت ببرید. چیزی که شما نیاز دارید، یک ظرف بزرگ، خاک خوب و مرغوب و مکانی مناسب مثل یک بالکن یا پاسیو که شش ساعت آفتاب گیر باشد. 



اما اگر زمینی برای کاشت دارید، بازهم کاشت در گلدان می‌تواند عواملی همچون عدم مرغوبیت خاک زمین، مشکلات آفات گیاهان و حتی بیماری‌های خاک یا گیاه مثل بیماری‌های قارچی (fusarium wilt و verticillium wilt) و وجود نماتودها را برای شما رفع کند. 

همچنین از آنجا که خاک درون گلدان در بهار زودتر از خاک زمین گرم می‌شود (آماده کاشت می‌شود)، شما می‌توانید برای کاشت سبزیجات‌تان مثل گوجه یا فلفل زودتر از موعد شروع کنید. حتی اگر دارای مشکل حرکتی یا بیماری کمردرد و پا درد هستید و نمی‌توانید در زمین کشاورزی کار کنید، از گلدان‌های پایه بلند برای کاشت سبزیجات استفاده کنید که به شما کمک می‌کند که بدون نشستن یا زانو زدن، کشت مورد علاقه خود را انجام دهید. 

کاشت سبزیجات در گلدان‌ها یک جلوه چشم نواز به خانه یا حیاط شما می‌دهد. می‌توانید گلدان‌های بزرگ و تزئینی انتخاب کنید و در اطراف آن گلدان‌های کوچکتر قرار دهید تا زیباتر شوند. این گلدان‌ها در طول تابستان و بهار جلو زیبایی به حیاط یا تراس خانه شما می‌دهند. 


آماده سازی خاک و مراقبت از محصول


خاک مناسب برای کاشت سبزیجات در گلدان. استفاده از یک ترکیب با کیفیت بالا در گلدان مثل مخلوط پیت ماس و  پرلیت (نوعی ماده معدنی که در بستر کشت جذب و تخلخل آب را بالا می‌برد) می‌تواند مؤثر عمل کند. همچنین مخلوط کردن یک کود کامل با مواد ارگانیک خشک مثل یونجه یا کتانجک یا سایر مواد مغذی طبیعی و کنترل آن کمک می‌کند تا مواد مغذی خاک تا شش ماه حفظ شوند. 

تغذیه خاک. اگر هنگام کاشت از کودهای آلی استفاده می‌کنید می‎توانید برای تقویت بهتر آن را با کود امولسیون ماهی نیز مخلوط کنید. کود امولسیون ماهی نوعی کود کشاورزی است که از بقایای ماهی‌ها یا با روغن ماهی به طور صنعتی ساخته می‌شود. اما اگر از کودهای آلی کنترل شده استفاده می‌کنید، امولسیون ماهی را هر 2 تا 3 هفته یکبار به مقدار کم اضافه کنید.

آبیاری سبزیجات. بهترین راه برای آبیاری کردن سبزیجات در ظروف یا گلدان، آبیاری قطره‌ای است که توسط کنترل کننده اتوماتیک کنترل می‌شود. برای هر گلدان در بالای آن با استفاده از چند تیرچه و کنترل کننده، آبیاری قطره‌ای انجام دهید. مثلا حدود 2 لیتر آب را در یک ساعت به سطح گلدان‌ها بدهید. برای گلدان‌های بزرگتر یا در هوای گرمتر از مقدار آب بیشتری استفاده کنید. اما اگر خودتان دستی به گلدان‌ها آب می‌دهید مواظب باشید که خاک را هرگز خشک نگه ندارید. 

 اگر قصد دارید که به گلدانتان کم آب دهید یا خودتان دستی این کار را کنید، قبل از کاشت پلیمرهای خاکی مانند Broadleaf P4 که در اکثر فروشگاه‌های لوازم باغبانی موجود است را به خاک اضافه کنید. هنگامی که خاک خشک می‌شود این مواد پلیمری که شکل کریستال‌های کوچک هستند می‌توانند تا صد برابر وزن خود آب را جذب کرده و در هنگام خشکی خاک آب و رطوبت را به ریشه‌ها برسانند. 

آفات. اگر گلدانتان مورد حمله شته‌ها یا کرم‌های ریز قرار گرفت، سریعا محلول صابون حشره کش یا روغن باغبانی را اسپری کنید تا این آفات را از بین ببرید. 

برداشت محصول. محصول را دقیقا زمانی که کامل رسیده است برداشت کنید. مثلا لوبیا را قبل از اینکه درون غلافش برجسته شود، خیار زمانی که کاملا سفت و برجسته و رشد کرده اند، بادمجان وقتی که پوستش کاملا براق شده باشد، فلفل وقتی که به طور کامل رشد کرده باشد و رنگ آن شفاف باشد و گوجه فرنگی وقتی که کاملا رسیده و سفت و قرمز باشد. 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ