کاشت درخت استار فروت

استار فروت (به انگلیسی Starfruit)

استار فروت یک میوه عجیب و غریب است که بومی فیلیپین، اندونزی، مالزی، ویتنام، هند، بنگلادش و سریلانکا می‌باشد. استار فروت میوه محبوب در سراسر جنوب شرقی آسیا، جنوب اقیانوس آرام و بخش هایی از شرق آسیا است. درخت استار فروت علاوه بر مناطق بومی در بسیاری از نقاط دنیا کاشته می‌شود. این میوه یک شکل منحصر به فرد و بسیار زیبایی دارد و زمانی که میوه به صورت عرضی برش داده می‌شود به شکل ستاره است به همین دلیل به آن استار فروت یا میوه ستاره ای می‌گویند. کل میوه خوراکی است و گاهی اوقات در پخت و پز هم استفاده می‌شود و به عنوان چاشنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این میوه همچنین در درست کردن مربا، ژله، سالاد، نوشیدنی و ... نیز استفاده می‌شود. استار فروت حاوی مقدار زیادی از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است و دارای خواص ضد میکروبی قوی می‌باشد. استار فروت خواص و فواید زیادی دارد و بسیاری از متخصصان تغذیه خوردن آن را به صورت مرتب توصیه می‌کنند. درخت استار فروت به ارتفاع 1.2 متر رشد می‌کند.

استار فروت

استار فروت زمانی که رسیده می‌شود رنگ آن زرد تیره شده که اندازه هر میوه 5 تا 15 سانتی متر می‌باشد و یک پوست صاف و نازکی دارد. میوه های کوچک ترطعم ترشی دارند و هرچه میوه رسیده می‌شود طعم آن شیرین تر می‌شود. انواع ترش اسید اگزالیک بیشتری نسبت به انواع شیرین دارند. گوشت میوه ترد و آبدار است و طعم بسیار خوبی دارد. بهترین زمان مصرف استار فروت مدت کوتاهی پس از رسیدن میوه هاست زمانی که رنگ میوه ها زرد با سایه سبز یا زمانی که کاملا زرد رنگ شده اند. زمانی که قرار است میوه ها در دمای اتاق ذخیره شوند بهتر است میوه ها را زمانی که کمی سبز رنگ هستند برداشت کرد. میوه ها زمانی که خیلی رسیده می‌شوند به رنگ زرد تیره با لکه های قهوه ای در می‌آیند که آبدارتر و شیرین تر می‌شوند. طعم استار فروت به ترکیبی از طعم سیب، گلابی، انگور و خانواده مرکبات تشبیه شده است. استار فروت کال سفت تر و ترش تر است و طعمی شبیه سیب سبز دارد.

کاشت و جوانه زنی بذر استار فروت

مرحله 1

یک گلدان 5 سانتی متری با چند سوراخ زهکشی برای هر بذر استار فروت آماده کنید. گلدان را با آب گرم و صابون بشویید و بعد آن را خشک کنید.

مرحله 2

هر گلدان را با مخلوطی از 2 قسمت ورمیکولیت و یا پرلیت و 1 قسمت خاک گلدان استریل پر کنید. مخلوط خاک را خیلی فشرده نکنید زیرا ممکن است زهکشی آن به اندازه کافی نباشد.

مرحله 3 

هر یک از بذرهای استار فروت را در یک گلدان بکارید و بذر را با لایه نازکی خاک بپوشانید (0/6 سانتی متر) و سپس خاک را به آرامی فشار دهید تا با بذر کاملا تماس داشته باشد. بذر را با لایه ضخیمی از خاک نپوشانید زیرا سرعت جوانه زنی بذر کمتر می‌شود.

مرحله 4

گلدان ها را در جایی قرار دهید که درجه حرارت در آنجا به طور ثابت 21 درجه سانتی گراد باشد. گلدان ها را با یک پلاستیک بپوشانید تا رطوبت حفظ شود. لازم نیست کناره های پلاستیک را خیلی مهر و موم کنید و گلدان را هم در نور مستقیم قرار ندهید.

مرحله 5 

هر روز پلاستیک را بردارید و میزان رطوبت را بررسی کنید. اگر سطح خاک تقریبا خشک شده بود با یک آبپاش به بذر آب دهید و خاک را مرطوب کنید، سپس پلاستیک را دوباره روی گلدان قرار دهید.  از آبیاری بیش از حد خودداری کنید زیرا آبیاری زیاد باعث مرگ بذر استار فروت می‌شود.

مرحله 6

جوانه زنی بعد از یک تا دو هفته انجام می‌شود. اگر بعد از چهار هفته جوانه ای مشاهده نشد احتمالا بذر کاشته شده مرده بوده است و باید دور انداخته شود.

مرحله 7 

بعد از دیدن جوانه پلاستیک را بردارید و گلدان را به یک اتاق دارای پنجره های جنوبی یا غربی قرار دهید، جایی که درجه حرارت بالای 13 درجه سانتی گراد باشد.

نکات

نهال استار فروت رشد سریعی دارد و زمانی که دو یا چند مجموعه برگ تشکیل داد باید آن را به گلدان بزرگتر منتقل کرد. خاک های لومی و شنی برای کاشت استار فروت مناسب هستند. به طور منظم به نهال ها آب دهید، زمانی که سطح خاک خشک می‌شود آبیاری را انجام دهید و از پژمرده شدن نهال ها اجتناب نمایید. یک قاشق چایی خوری از کود 15-15-15 نیتروژن، پتاسیم، فسفات را در یک گالن آب مخلوط کنید و هفته ای یک بار به میزان کافی به خاک گلدان اضافه نمایید.

در صورتی که گلدان استار فروت را در خانه نگهداری می‌کنید آن را در نزدیکی یک پنجره جنوبی قرار دهید و یا گلدان ها را در خارج از خانه در یک مکان روشن و امن قرار دهید. نهال ها را باید حداقل به مدت 2 فصل کامل در گلدان نگه دارید و در طول ماه های تابستان آن را خارج از خانه قرار دهید و در زمستان آن ها را به خانه منتقل کنید. بعد از گذشت دو فصل کامل زمانی که در بهار دمای خاک بالاتر از 21 درجه سانتی گراد شد نهال ها را به زمین منتقل کنید. نهال استار فروت ترجیحا باید در آفتاب کامل و خاک دارای زهکشی خوب کاشته شود. PH مناسب خاک برای رشد نهال استار فروت 5/5 تا 6/5 می‌باشد. فاصله نهال ها از هم باید حداقل 6 متر باشد و باید سه بار در سال به نهال ها کود داده شود. درخت استار فروت رشد سریعی دارد و معمولا در سال سوم یا چهارم میوه می‌دهد. درخت استار فروت باردهی بالایی دارد ولی بارش باران در فصل بهار باعث کاهش باردهی درخت استار فروت می‌شود اما در شرایط ایده آل هر درخت 91 تا 181 کیلو میوه می‌دهد. 

درخت استار فروت

درختان استار فروت علاوه بر میوه دارای برگ ها و گل های صورتی بسیار زیبایی است که به عنوان یک درخت زینتی و تزیینی هم نگه داری می‌شود.

استار فروت غنی از آنتی اکسیدان ها، پتاسیم و ویتامین C است و قند و سدیم و اسید پایینی دارد. این میوه یک منبع غنی از آنتی اکسیدان های پلی فنولیک اولیه و ثانویه می‌باشد و فعالیت های ضد میکروبی دارد. عصاره استار فروت نیتریک اسید را مهار می‌کند و دارای فعالیت ضد میکروبی در برابر E.coli،  استافیلوکوکوس اورئوس، سودوموناس و کلبسیلا spp.، آئروژینوزا می‌باشد. 

استار فروت برای درمان کلسترول بالا، بیماری های قلبی و عروقی بسیار مفید است و همچنین به عنوان یک داروی آرام بخش می‌توان از این میوه استفاده نمود.

آفات و بیماری

آفات مهم برای درخت استار فروت مگس های میوه، مورچه ها، پروانه میوه و پرنده ها هستند. همچنین محصولات به سرما حساس می‌باشند. تاکنون هیچ بیماری جدی برای استار فروت شناسایی نشده است که نیاز به اقدامات کنترل داشته باشد.

هشدار

استار فروت سطح بالایی از اگزالیک اسید دارد و برای کسانی که دارای سنگ کلیه، نارسایی کلیه و یا کسانی که تحت درمان دیالیز کلیه هستند مضر می‌باشد. چنین افرادی در صورت مصرف استار فروت دچار تهوع، استفراغ و سرگیجه می‌شوند و برای افرادی که در عملکرد کلیه اختلال دارند بسیار مضر می‌باشد حتی ممکن است به مرگ آن ها منجر شود. 

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ