کاشت گل گرزی

گل گرزی (به انگلیسی Red Hot Poker)

نام علمی: Kniphofia uvaria

گل گرزی یا گل سوسن مشعلی رشد بسیار آسانی دارد. در اواسط تابستان که سایر گیاهان به دلیل گرما پژمرده می‌شوند این گل عملکرد بسیار خوبی دارد.  گل گرزی همچنین در مناطق خشک و نیمه خشک هم به خوبی رشد می‌کند. این گل با نام های دیگری مثل سوسن مشعل و گیاه پوکر نیز خوانده می‌شود. این گل بومی آفریقای جنوبی می‌باشد.

گل گرزی به ارتفاع 60 تا 150 سانتی متر رشد می‌کند. این گل از بهار تا پاییز خوشه گل تولید می‌نماید. گل گرزی یک گل راست قامت است که خوشه گل بر روی ساقه تشکیل شده است و دارای برگ های باریک و بلند و زیبایی می‌باشد که زیبایی گل را چند برابر می‌کنند. این گل از گیاهان چند ساله است و هر سال در بهار دوباره جوانه زده و تولید گل می‌کند. گل گرزی قرمز یک گل بسیار محبوب است، البته این گل رنگ های دیگری از جمله نارنجی، مرجانی، کرم و زرد نیز دارد. این گل در هر جایی که کاشته می‌شود نمای بسیار زیبایی به آن منطقه می‌دهد.

کاشت گل گرزی

گل گرزی یا گل سوسن مشعلی

چگونگی کاشت گل گرزی یا گل سوسن مشعلی

گل گرزی از طریق بذر کاشته می‌شود. این گل را می‌توان مستقیم در باغ یا زمین کاشت و یا می‌توان آن را در گلدان کاشته و در خانه نگه داری نمود و سپس آن را به خارج از خانه منتقل کرد. بذرهای گل گرزی را در اوایل فصل بهار قبل از پایان سرما یا در اواخر پاییز بکارید و آن ها را با لایه نازکی ( 5 میلی متر) از خاک باغ با کیفیت یا خاک گلدان بپوشانید. در صورتی که بخواهید بذرها را در گلدان بکارید و آن را در خانه نگهدارید، باید 6 تا 7 هفته قبل از انتقال آن ها به خارج از خانه این کار را انجام دهید. دمای مناسب برای جوانه زنی گل گرزی 21 تا 24 درجه سانتی گراد می‌باشد. جوانه زنی معمولا 1 تا 4 هفته طول می‌کشد. تا زمان جوانه زنی باید به طور مرتب به بذرها آب داده شود. خاک را مرطوب نگه دارید ولی آن را خیس نکنید.

در صورتی که بذرها را ابتدا در گلدان کاشته اید، زمانی که اندازه نهال ها به 5 سانتی متر رسید می‌توانید آن ها را به خارج از خانه منتقل کنید (در اوایل بهار یا اواخر پاییز). نهال ها باید در فاصله 45 تا 60 سانتی متر از یکدیگر کاشته شوند. اگر از ابتدا بذرها را خارج از خانه کاشته اید فاصله بذرها را نیز 45 تا 60 سانتی متر در نظر بگیرید، در صورتی که بذرها را نزدیک تر به هم کاشته اید زمانی که اندازه نهال ها به 5 سانتی متر رسید، نهال ها را تنک کنید و نهال های ضعیف را حذف نمایید و فاصله بین نهال ها را به این میزان (45 تا 60 سانتی متر) برسانید.

گل گرزی رشد آسانی دارد، این گل خاک هایی که زهکشی خوبی دارند و غنی هستند را ترجیح می‌دهند و بهتر است در مکانی کاشته شوند که آفتاب کامل در آن منطقه باشد. خاک های لومی با PH 6 تا 7.5 برای این گیاه مناسب می‌باشند. این مساله بسیار مهم است که از خیس شدن خاک جلوگیری شود زیرا باعث پوسیدگی تاج گل گرزی می‌شود. اگر خاک شما غنی نیست، قبل از کاشت آن را با کمپوست مخلوط کنید. بعد از کاشت گل به خاک کود اضافه کنید و بعد از آن ماهی یک بار این کار را انجام دهید.

زمانی که گل های گرزی در خاک ریشه می‌زنند، رشد خوبی دارند ولی ممکن است چند مشکل کوچک داشته باشند. آن ها فقط با کمی دقت و توجه عملکرد خوبی خواهند داشت. شما باید مراقب مرغ مگس خوار باشید، زیرا رنگ قرمز گل گرزی این پرنده ها را جذب می‌کند. رنگ قرمز بهترین رنگ برای جذب مرغ مگس خوار می‌باشد.

خوشه های گل در بهار شکوفا می‌شوند و گل دهی تا پاییز ادامه خواهد داشت. گل گرزی به گرما و خشکی مقاوم است اما توصیه می‌شود در طول ماه های گرم و خشک تابستان آبیاری به صورت منظم انجام شود. آن ها در گرمای شدید اواسط تابستان عملکرد خوبی دارند. توجه داشته باشید خاک باید مرطوب شود و نباید خاک را خیس کرد.

در مناطقی که آب و هوای سردی دارند، قبل از زمستان برای محافظت از تاج گل، 5 تا 7 سانتی متر مالچ در اطراف گیاه اضافه کنید. 

در صورت دیدن برگ های پوسیده و مرده آن ها را حذف کنید. خوشه های گل نیز باید در طول بهار بریده شوند. مطمئن شوید که گل ها از پایه بریده شوند. بقایای خشک گل های قدیکی می‌توانند باعث آلوده شدن گیاه به آفات شوند. برش شاخه گل ها باید با یک چاقو یا قیچی تمیز انجام شود.

آفات و بیماری های گل گرزی

این گیاه معمولا به آفات و بیماری ها مقاوم است و درگیر شدن گل گرزی با این مسایل شایع نمی‌باشد. آفاتی مانند گوشخیزک و خر خاکی ها ممکن است در بقایای گیاه، بعد از چیده شدن گل باعث ایجاد مشکل شوند.

 

محصولات مرتبط

بذر گل گرزی

8,400تومان

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ