آموزش کاشت درخت ساکورا ژاپنی

درخت ساکورا ژاپنی (به انگلیسی Japanese Cherry Blossom)

نام علمی: Prunus Serrulata

درخت ساکورا ژاپنی یک درخت زینتی است که شکوفه های بسیار زیبایی تولید می‌کند. این درخت برگریز است و گل های آن به گل گیلاس ژاپنی معروف هستند. این یک تصور غلط است که این درخت گیلاس تولید می‌کند، در واقع هیچ میوه ای تولید نمی‌کند. نام شکوفه گیلاس از این جهت گفته می‌شود که درخت شکوفه های نرم و صورتی بسیار زیبایی تولید می‌کند. درخت ساکورا ژاپنی برای مردم ژاپن اهمیت زیادی دارد و نماد راه زندگی انسان است که طلوع می‌کند، شکوفا می‌شود و افتادن گل ها نیز بخشی از سرنوشت طبیعی ما می‌باشد. شکوفه های این درخت عطر بسیار خوبی دارند

کاشت درخت ساکورا ژاپنی

درخت ساکورا ژاپنی کاشت خاصی دارد. نوع خاک، میزان نور، کود، آب و سایر نیازهای درخت باید در نظر گرفته شوند. عدم ارائه هر یک از این موارد ممکن است باعث ایجاد اختلال در رشد درخت شود.

کاشت

منطقه ای را در نظر بگیرید که فضای زیادی داشته باشد تا ریشه درخت ساکورا ژاپنی بتواند به راحتی گسترش یابد. چینه بندی بذر درخت ساکورا ژاپنی یک موضوع مهم و ضروری قبل از کاشت بذر است و دو تا سه ماه طول می‌کشد. چینه بندی باعث می‌شود بذر برای جوانه زنی آماده شود، پوشش سخت بذر در روند چینه بندی شکسته می‌شود و بذر بعد از کاشت به راحتی جوانه می‌زند. ابتدا باید بذرها را به مدت دو تا سه ماه قبل از کاشت در یخچال قرار دهید، بذرها را در یک پارچه نمناک قرار دهید و پارچه را در یک پلاستیک بگذارید، سپس در پلاستیک را ببندید و پلاستیک را در یخچال قرار دهید. در طول این مدت پارچه را بررسی کنید و آن را نمناک نمایید. در صورت جوانه زدن بذرها، آن‌ها را از یخچال خارج کرده و بکارید. بعد از گذشت دوره چینه بندی، بذرهای ساکورا را در اوایل پاییز به عمق 1.5 سانتی متر در زمین بکارید. آب و هوای سرد زمستان به ادامه روند چینه بندی کمک می‌کند و سپس بذر در اوایل بهار جوانه می‌زند. در صورتی که بخواهید بذر را در گلدان بکارید و آن را در خانه نگهدارید، در هر زمان از سال می‌توانید این کار را انجام دهید. بعد از این که بذرها به مدت شش تا هشت هفته در یخچال قرار گرفتند، آن ها را از یخچال خارج کنید و به عمق 1.5 سانتی متر در گلدان یا سینی نشا بکارید. گلدان را با یک خاک سبک و حاصلخیز پر کنید. دمای مناسب برای جوانه زنی 18 تا 27 درجه سانتی گراد است. بذر کاشته شده نباید در دمای زیر 15 درجه سانتی گراد و بالای 30 درجه سانتی گراد قرار بگیرد. بعد از رفع سرما می‌توان نهال را به زمین منتقل کرد. 

فاصله بین درخت های ساکورا ژاپنی را باید 6 تا 7.5 متر در نظر بگیرید. 

خاک مناسب برای درخت ساکورا ژاپنی

درخت ساکورا ژاپنی خاک های شنی سبک، حاصلخیز با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهد. خاک های سنگین و متراکم باعث پوسیدگی ریشه و طوقه درخت می‌شود. خاک باید بعد از هر بار آبیاری قادر باشد که به طور کامل خشک شود. درخت ساکورا ژاپنی PH 5.5 تا 8 را تحمل می‌کند اما PH 6.5 برای آن ایده آل است. در صورت نیاز می‌توان از کیت تست PH برای تعیین PH خاک استفاده نمود.

آفتاب

درخت ساکورا ژاپنی در آفتاب کامل عملکرد خوبی دارد. با این حال کسانی که در آب و هوای خشک زندگی می‌کنند باید درخت ساکورا ژاپنی را در یک منطقه آفتابی بکارند که در بعد از ظهر سایه دارد. آفتاب بیش از حد و آب ناکافی باعث می‌شود درخت شکوفه های زیادی تولید نکند. 

آب

باغبانان باید هفته ای یک بار به درخت ساکورا ژاپنی در طول تابستان آب بدهند. این درخت در سایر فصول به آب کمتری نیاز دارد. از دادن آب بیش از اندازه به درخت اجتناب کنید، همیشه صبر کنید تا چند سانتی متر از سطح خاک خشک شود سپس به درخت آب دهید.

کود

خاکی که درخت ساکورا ژاپنی در آن کاشته می‌شود باید حاصلخیز باشد تا مواد مورد نیاز را در اختیار درخت قرار دهد. یک لایه نازک کمپوست در پاییز در اطراف درخت به خاک اضافه کنید. هر ماه در بهار و تابستان از یک کود NPK 10-10-10 استفاده کنید، این کار مواد مغذی موجود در خاک را افزایش می‌دهد.

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ