کاشت نخل دم اسبی

لیندا دم اسبی یا نخل دم اسبی (به انگلیسی Ponytail Palm)

نام علمی: Beaucarnea guatemalensis

لیندای دم اسبی یا نخل دم اسبی یک درخت بسیار زیبا و شاداب است که شاخ و برگ های بسیار زیبا و باریکی دارد و تنه آن نیز بسیار جالب و زیباست. این درخت معمولا به ارتفاع 180 تا 240 سانتی متر رشد می‌کند. درخت لیندا دم اسبی هم از طریق بذر و هم از طریق قلمه قابل کاشت است. زمانی که بذر لیندا دم اسبی در شرایط خیلی مرطوب و گرم نگه داشته شود جوانه می‌زند ولی بهتر است قبل از این که بذرها کاشته شوند تغییراتی در آن ها اعمال نمود. بذرهای نخل دم اسبی باید در بهار که هوا گرم است و روزها طولانی هستند کاشته شوند. بهتر است بذرها ابتدا در خانه کاشته شوند تا بتوان شرایط را کنترل کرد.

نخل دم اسبی

چگونگی کاشت نخل دم اسبی با بذر

1 – یک طرف بذرهای نخل دم اسبی را به یک سوهان ناخن بمالید تا لکه های کم رنگ بر روی بذر شکل بگیرد. این کار را برای کل بذر انجام ندهید زیرا بذر جوانه نمی‌زند. 

2 – بذر را در یک کاسه آب گرم قرار دهید به طوری که آب روی بذر را بپوشاند و یک اسفنج مرطوب بر روی آن بگذارید. اجازه دهید بذر به مدت 24 ساعت در این وضعیت قرار داشته باشد. قبل از کاشت، بذر را خشک کنید.

3 – یک گلدان 8 سانتی متری را با 4 قسمت شن درشت، 2 قسمت پیت ماس، 1 قسمت پرلیت و یک قسمت خاک گلدان استریل پر کنید. 1.5 سانتی متر از قسمت بالای گلدان را خالی بگذارید. چند سانتی متر از قسمت بالای خاک را مرطوب کنید و اجازه دهید چند دقیقه آب از پایین گلدان خارج شود. 

4 – هر بذر نخل دم اسبی را در یک گلدان قرار دهید. بذر را روی سطح خاک قرار داده و آن را با یک لایه 3 میلی متری شن درشت بپوشانید. سپس خاک را مرطوب کنید تا شن و بذر به خوبی در تماس با یکدیگر قرار بگیرند.

5 – گلدان ها را روی یک سیستم گرمایی قرار دهید و آن ها را با یک پلاستیک تمیز و روشن بپوشانید. گلدان ها باید نزدیک یک پنجره آفتابی قرار بگیرند. درجه حرارت را بر روی 21 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. 

6 – هر زمان که خاک در حال خشک شدن بود با استفاده از یک آبپاش خاک را مرطوب کنید، از خیس شدن خاک جلوگیری کنید اما اجازه ندهید خاک کاملا خشک شود. زیرا در جوانه زنی بذرها مشکل ایجاد می‌شود.

7 – جوانه زنی معمولا یک یا دو ماه طول می‌کشد. بعد از این که بذرها جوانه زدند پلاستیک ها را حذف کنید و گلدان ها را از روی سیستم گرمایی بردارید. هر زمان که خاک در حال خشک شدن بود به گیاه آب بدهید. بعد از این که بذرها جوانه زدند، آب را در پایه گیاه اضافه کنید و آبیاری را از بالای گیاه انجام ندهید.

8 – نهال های نخل دم اسبی را تحت شرایط خیلی گرم و روشن در خانه نگه دارید. بعد از این که دمای هوا در شب بیشتر از 13 درجه سانتی گراد شد نهال ها را به خارج از خانه منتقل کنید. گلدان ها را در ظهر به یک مکان امن با سایه جزیی منتقل کنید. زمانی که نهال ها برگ های بالغی تولید کردند آن ها را در محل دائمی زندگی خود بکارید. نهال های نخل دم اسبی را باید در یک مکان با آفتاب کامل که خاک آنجا زهکشی خوبی دارد بکارید. PH مناسب برای رشد نخل دم اسبی 6.6 تا 7.5 می باشد. فاصله بین نهال ها را 1.8 تا 2.4 متر در نظر بگیرید.

محدوده دمای ایده آل برای دوره رشد فعال لیندا دم اسبی 10 تا 24 درجه سانتی گراد است و برای دوره استراحت 4 تا 18 درجه سانتی گراد می‌باشد. اما این گیاهان مقاومت بسیار بالایی داشته و حتی در شرایطی که برای بسیاری از گیاهان نامناسب است رشد خوبی دارند. 

در طول دوره استراحت زمانی که خاک کاملا خشک شد به گیاه آب بدهید. نخل دم اسبی را می‌توان در گلدان نیز پرورش داد و آن را در خانه نگه داشت. این گیاه مقاوم در مناطق گرم و خشک نیز قابل کاشت است. 

نخل دم اسبی به خیس شدن خاک خیلی حساس است بنابراین در زمان آبیاری باید خاک را مرطوب کرد و از خیس کردن آن اجتناب نمود.

وسایلی که شما نیاز دارید:

سوهان ناخن

کاسه

اسفنج مرطوب

گلدان 8 سانتی متری

شن و ماسه درشت

پیت ماس

پرلیت

خاک استریل گلدان

سیستم حرارتی

پوشش پلاستیکی

آبپاش

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ