کاشت هسته آلو

 

کشاورزان تجاری هرگز آلو را با هسته آن نمی‌کارند. زیرا برای رسیدن به میوه دهی چند سال طول می‌کشد. آن‌ها ترجیح می‌دهند با استفاده از قلمه این کار را انجام دهند. با این حال برخی از افراد علاقه مند به کاشت هسته آلو هستند. صرف نظر از تولید میوه، کاشت هسته آلو یک پروژه سرگرم کننده است. کاشت هسته آلو کار ساده‌ای است. با انجام چند مرحله می‌توانید شانس جوانه زنی هسته آلو را افزایش دهید.

 

Imagem


چگونگی کاشت هسته آلو


1 – یک گلدان با قطر و عمق 17 سانتی‌متر آماده کنید، گلدان‌ را با نسبت‌های مساوی شن و ماسه و پرلیت پر کنید. پرلیت به منظور بهبود زهکشی خاک و حفظ رطوبت استفاده می‌شود.
2 – بعد از خوردن گوشت آلو، اجازه دهید هسته‌ها خشک شوند. از هسته یک آلوی مرغوب و خوشمزه برای کاشت استفاده کنید. با استفاده از چکش یک شکاف در هسته آلو ایجاد کنید. این کار برای افزایش سرعت جوانه زنی انجام می‌شود.
3 – یک لیوان را با آب پر کنید. هسته‌ها را در آب بیاندازید. اگر هسته در آب غرق شد می‌توانید از آن برای جوانه زنی استفاده کنید. اگر روی آب شناور شد، ترک بزرگتری در هسته ایجاد کنید.
4 – اجازه دهید هسته‌های آلو به مدت یک شب در آب قرار بگیرند. از آب ولرم برای خیساندن هسته‌ها استفاده کنید.
5 – یک کیسه پلاستیکی یا یک ظرف شیشه‌ای مثل شیشه مربا را با کمپوست مرغوب پر کنید. کمپوست را مرطوب کنید ولی مواظب باشید بیش از حد خیس نشود.
6 – هسته آلو را در کمپوست قرار دهید و در کیسه پلاستیکی یا شیشه مربا را ببندید. به جای کمپوست می‌توان از دستمال کاغذی استفاده کنید و آن را در کیسه پلاستیکی قرار دهید.
7 – ظرف را به مدت 10 تا 12 هفته در یخچال قرار دهید. در طول این مدت کمپوست (یا دستمال کاغذی) را مرطوب نگه دارید. هسته آلو برای جوانه زنی به سرمادهی نیاز دارد. در صورت جوانه زدن هسته، آن را از یخچال خارج کنید و بکارید. یک گلدان با قطر و عمق 17 سانتی‌متر تهیه کنید و آن را با خاک مخصوص گلدان پر کنید. بذر را به عمق 5 سانتی متر در خاک بکارید. گلدان را در یک مکان روشن و خنک قرار دهید. خاک را مرطوب نگه دارید ولی آن را بیش از حد خیس نکنید. نهال را در طول زمستان در خانه نگه دارید و آن را در بهار بعد از اتمام سرما به زمین منتقل کنید. نهال آلو را در مکانی که روزانه حداقل شش ساعت نور مستقیم خورشید دریافت می‌کند بکارید. قبل از کاشت خاک را شخم بزنید و آن را با کمپوست یا کود حیوانی پوسیده مخلوط کنید. فاصله بین نهال‌های آلو را 4/5 تا 6 متر در نظر بگیرید.
8 – هسته آلو را می‌توان در پاییز یا زمستان به طور مستقیم در زمین کاشت تا به طور طبیعی سرمادهی شود. قبل از کاشت هسته آلو در زمین، خاک را با کمپوست یا کود حیوانی پوسیده مخلوط کنید. هسته آلو را به عمق 5 تا 7 سانتی متر در خاک بکارید.
9 – هر سال اوایل بهار و اواسط تابستان به درخت آلو کود دهید. کود NPK 10-10-10 مناسب است. برای حفظ رطوبت و جلوگیری از رشد علف‌های هرز، در اطراف پایه درخت مالچ اضافه کنید. مالچ را با فاصله 10 تا 15 سانتی متری از پایه درخت روی زمین بریزید.

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ