کاشت نخود فرنگی

نخودفرنگی ( peas)
نخودفرنگی یک گیاه یکساله است و دارای ساقه ای نازک می باشد که به وسیله پیچک به بوته مجاورش می پیچد. دانه های این گیاه دارای مقدار زیادی نشاسته و پروتئین بوده و به خوبی قابل هضم است. دانه های نخودفرنگی را هم به صورت رسیده و هم به صوت نارس در غذاها و سالادها استفاده می کنند. 
 
نخود فرنگی
 
آب و هوای مناسب برای رشد نخودفرنگی
رشد نخودفرنگی بهترین نتیجه را در آب و هوای خنک می دهد و در نواحی گرم نخودفرنگی را در پاییز و زمستان و یا اوایل بهار می کارند. اپتیمم درجه حرارت برای سبز شدن موقعی است که 1 – با یخبندان بهاری همزمان نباشد و 2 – برداشت محصول قبل از گرم شدن هوا صورت بگیرد. همچنین در قسمت هایی از گیاه مثل ساقه و برگ ها می توانند درجه حرارت 5 درجه سانتی گراد را تحمل نمایند ولی در مرحله گل دادن دما باید 15 درجه سانتی گراد باشد. 
خاک مناسب برای رشد نخودفرنگی
نخودفرنگی در بسیاری از خاک ها رشد می کند ولی در خاک های شنی رسی و خاک های سبک بهترین نتیجه را دارد. زیرا در این خاک ها امکان خشکی کمتری وجود دارد. همچنین احتمال آلودگی غلاف ها و کثیف شدن آن ها نیز کمتر است. PH مناسب برای رشد نخودفرنگی 5/5 تا 6/8 است.
زمان کاشت نخودفرنگی
نخودفرنگی گیاهی روز بلند است و کاشت آن در طول روز کوتاه انجام می شود تا در طول روز کوتاه به اندازه کافی رشد رویشی کند و شاخ و برگ تولید کند و سپس در طول روز بلند شروع به گل دادن و تولید غلاف و دانه کند . کشت نخود فرنگی زمانی انجام می شود که حداقل دمای خاک به 5 درجه سانتی گراد رسیده باشد. اگر نخودفرنگی در بهار دیر کاشته شود، رشد نخودفرنگی با گرمای تابستانی همزمان شده و عملکرد آن پایین می آید. هرچند نخودفرنگی گیاهی است که نسبت به گرما مقاوم است ولی در هوای گرم، به خصوص در موقع گل دادن افت کیفیت خواهد داشت.
روش کاشت نخودفرنگی
بذرهای نخودفرنگی را در ردیف هایی به فاصله 35 تا 40 سانتی متر با عمق 2 تا 5 سانتی متر می کارند. فاصله بوته ها را 5 تا 10 سانتی متر در نظر می گیرند. معمولا بذرها را قبل از کاشت با سموم قارچ کش ضدعفونی می کنند . اگر از نخودفرنگی در تهیه کنسرو استفاده می شود بهتر است سطح زمین را صاف کرد تا ماشین برداشت با مشکل روبه رو نشود.
زمان برداشت نخودفرنگی
موقع برداشت نخودفرنگی، به شکل ظاهری غلاف بستگی دارد. به این صورت که غلاف های نخودفرنگی باید با دانه های نخودفرنگی پر شده باشند و رنگ آن ها از سبز تیره به سبز روشن تبدیل شده باشد. بعد از این که نخود فرنگی به حد مشخصی از رشد رسید، چنانچه برداشت صورت نگیرد کیفیت محصول کاهش پیدا می کند. برای کارخانه های کنسرو سازی، نخودفرنگی ریز بهتر از نخودفرنگی درشت است. 
نخود فرنگی

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ