کاشت علف پامپاس

علف پامپاس (به انگلیسی Pampas Grass)

نام علمی: Cortaderia Selloana

علف پامپاس یک گیاه بلند با برگ های دراز است که گل های بسیار زیبایی تولید می‌کند. علف پامپاس یک گیاه چند ساله می‌باشد. این گیاه بومی آمریکای جنوبی است و به دلیل رشد بیش از حد در کالیفرنیا به عنوان یک علف هرز مهاجم شناخته می‌شود، همچنین در نیوزلند و هاوایی به دلیل توانایی بالایی که در تکثیر دارد کاشت آن در این مناطق ممنوع است. با این حال در سایر نقاط دنیا مردم علف پامپاس را یک چمن زینتی می‌دانند و از آن برای تزیین حیاط، باغ، فضای سبز و اطراف استخرها استفاده می‌کنند. یادگیری چگونگی کاشت و پرورش علف پامپاس کلید کنترل آن است.

علف پامپاس صورتی

کاشت علف پامپاس صورتی از بذر

در یک گلدان با قطر 10 سانتی متر مخلوطی از پیت ماس و شن و ماسه سبک بریزید. بذر علف پامپاس صورتی نیاز به یک خاک شل، با زهکشی خوب و مرطوب برای جوانه زنی نیاز دارد. بذرها را چهار تا شش هفته قبل از آخرین یخبندان در خانه بکارید. اگر دانه ها بعد از بهار کاشته شوند، در طول اولین زمستان گیاهان جوان را در داخل خانه نگهدارید تا دچار یخ زدگی نشوند. به آرامی بذرها را در خاک فشار دهید، بذرها را نباید با خاک پوشاند. بعد از کاشت به آرامی به بذرها آب بدهید اما از خیس کردن خاک پرهیز کنید. با یک پلاستیک روشن، روی گلدان را بپوشانید. روی پلاستیک چند سوراخ کوچک قرار دهید تا هوا بتواند گردش داشته باشد و شما هم بتوانید رطوبت و دمای خاک را کنترل کنید. گلدان را مقابل یک پنجره آفتابی که حداقل روزی 6 تا 8 ساعت نور دریافت می‌کند قرار دهید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذرهای علف پامپاس  18 تا 23 درجه سانتی گراد می‌باشد. هر روز به خاک آب دهید و آن را مرطوب نگه دارید تا جوانه زنی سریع تر انجام شود. مواظب باشید خاک خیس نشود. رطوبت بیش از حد باعث می‌شود قبل از مقرر شدن بذرها و نهال ها در خاک، دچار پوسیدگی شوند. 

جوانه زنی یک تا دو هفته طول می‌کشد. زمانی که اندازه نهال ها به 8 تا 10 سانتی متر رسید آن ها را به خارج از خانه منتقل کنید.  یک مکان با آفتاب کامل تا سایه جزیی را انتخاب کنید. برای بهترین رشد، گیاه باید حداقل 6 ساعت در روز نور مستقیم دریافت کند. در نظر داشته باشید علف پامپاس ممکن است تا ارتفاع 3 متر هم رشد کند، بنابراین مکانی که برای کاشت آن انتخاب می‌کنید باید به اندازه کافی فضا برای رشد داشته باشد. با توجه به لبه های تیز علف پامپاس، جایی که کاشته می‌شود باید دور از محل بازی کودکان باشد.

خاکی که قصد کاشت علف پامپاس در آن دارید را آماده کنید. خاک باید حاصلخیز بوده و زهکشی خوبی داشته باشد. کمپوست ارگانیک، پیت ماس یا کود به خاک اضافه کنید. یک سوراخ به اندازه گلدانی که بذر را در آن کاشته اید در خاک حفر کنید و نهال را همراه با خاک درون گلدان به زمین منتقل کنید. فاصله بین نهال ها باید 2/5 متر باشد تا نهال های پامپاس صورتی بتوانند به اندازه کافی رشد کنند و به بلوغ برسند. دمای مناسب برای رشد علف پامپاس 15 تا 24 درجه سانتی گراد است.

5 تا 7 سانتی متر مالچ پوست درخت در اطراف نهال بریزید تا هم رطوبت حفظ شود و هم از رشد علف های هرز جلوگیری شود. مالچ را به طور مستقیم در اطراف پایه نهال فشار ندهید. در اولین فصل رشد به طور منظم به گیاه آب بدهید و خاک را مرطوب نگه دارید. بعد از این که گیاه بالغ شد، آن ها فقط به هفته ای یک بار آبیاری نیاز دارند. در طول ماه های گرم و خشک بهتر است آبیاری بیشتر باشد.

به گیاهان علف پامپاس چهار بار در سال کود کامل بدهید. کود را به طور مساوی در اطراف گیاه پخش کنید. کود را به طور مستقیم در اطراف پایه گیاه نریزید. از سال دوم به بعد در اواخر زمستان یا اوایل بهار گیاه علف پامپاس را هرس کنید. 

گیاه پامپاس صورتی یک گیاه سازگار است که طیف گسترده ای از انواع PH در خاک را تحمل می‌کند. به این معنا که در همه خاک های خنثی، اسیدی و قلیایی قادر به رشد است.

قبل از سرد شدن هوا در اطراف گیاه پامپاس مالچ بریزید.

روش های کنترل علف پامپاس برای جلوگیری از تکثیر آن

قبل از این که گل های علف پامپاس به دانه بروند آن ها را بچینید تا دانه ها روی زمین نیفتند و توسعه پیدا نکنند. همچنین می‌توان به جای قطع کردن گل، غلاف های دانه را حذف کرد. 

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ