کاشت گل نیلوفر پیچ


نکاتی راجع به گل نیلوفر پیچ

گل‌های نیلوفر پیچ گل‌های منحصر به فردی هستند که صبح‌ها با طلوع خورشید باز و شب‌ها بسته می‌شوند! این گل‌ها دارای ساقه‌های بلند و باریک و گلبرگ‌های مثلثی شکل به رنگ‌های سفید، صورتی، قرمز یا بنفش و برگ‌های قلبی شکل هستند. 

به طور معمول، این گیاه به سرعت مانند تاک مو پیچ خورده و و با گل صورتی، آبی، قرمز و رنگارنگ رشد می‌کند. در برخی موارد حتی به دو صورت دو رنگ وجود دارد. با توجه به اینکه گیاهی زیبا، زود رویش و رنگارنگ است، یکی از محبوب ترین گیاهان مخصوص حیاط می‌باشد. 

نیلوفر پیچ این در اواخر بهار و اوایل تابستان شکوفه داده و چون گیاهی بزرگ، رنگارنگ و معطر است، پروانه‌ها را به خود جذب می‌کند. نیلوفر پیچ خیلی سریع رشد می‌کند و فقط در یک فصل می‌تواند به اندازه چهار و نیم متر برسد. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند به آسانی نیز خود تغذیه کنند و به مراقبت خاصی نیاز ندارند. 




علف های هرز وحشی که امروزه به عنوان نیلوفر صحرایی شناخته می‌شوند، یک نسل دور افتاده از گیاه نیلوفر پیچ هستند که رنگارنگ بوده و در بسیاری از باغ‌ها و حیاط‌ها رشد می‌کند. دانه‌های آن در صورتی که مصرف شوند، می‌توانند بسیار سمی باشند، یا حتی مسمومیت ضعیف با تعدادی از علائم دیگر را به همراه داشته باشند اما جدی‌ترین آن‌ها در میان مشکلات بهداشتی سگ‌های خانگی هستند که در معرض خطر می‌باشند. 

گونه‌های این گیاه عمدتا بومی آمریکای گرمسیری هستند. با این حال، هم‌چنین می‌توانند کاملا به آسانی در مناطق سرد، معتدل و نیمه گرمسیری یافت شوند. در واقع یک نام مشترک دارند که می‌توان به انواع گوناگون پیچک‌ها که متعلق به یک خانواده (Ipomoea، Calystegia، Morning glory، Convolvulus، Rivea و Merremia) هستند، اشاره کرد. در هنگام خرید بذر این گیاهان توجه کنید که گیاه مربوط به کدام خانواده است و رنگ گل آن چه رنگی خواهد بود. اما ویژگی اصلی آنان همان باز شدن با طلوع خورشید است که جلوه خاصی نیز دارند.

کاشت نیلوفر پیچ بسیار ساده تر از آنچه که فکر می‌کنید است، بذرها یا دانه را قبل از کاشتن خوب بشویید. این کار سبب می‌شود تا عمل جوانه زنی تسریع شود. چهار تا شش هفته قبل از کاشت در باغچه، آن‌ها را در گلدان بکارید تا خوب شکوفه بدهند. در هفته پنجم یا آخر وقتی که شکوفه‌ها داد آماده انتقال به باغچه است. دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر نیلوفر پیچ معمولا باید حدود 20 تا 30 درجه سانتی گراد باشد. برای رشد بهتر و سریع‌تر گیاه آن را به دور یک چوب بلند بپیچانید تا کامل از آن بالا رفته و رشد کند. برخی‌ها تمایل دارند تا دانه پیچک را مستقیم در خاک بکارند. اگرچه این روش هم مناسب و خوب است اما ممکن است زمان زیادی صرف گل دادن و رشد آن شود.  


 مراقبت از گل نیلوفر پیچ

همیشه به نظر می‌رسد که مراقبت از گیاهان در مقابل کشت آن‌ها بسیار سخت و دشوار به نظر می‌رسد. اگر دستورالعمل خاصی برای مراقبت و نگهداری نیلوفر پیچ ندارید، مراقبت‌های معمول از آن می‌تواند بسیار لذت بخش برای شما باشد. 

مهمترین نکته ممکن است آبیاری به نظر برسد. برای آبیاری باید خاک منطقه را بررسی کنید. همانطور که اشاره شد، دانه‌ها را قبل از کاشت مرطوب کنید. اما بیش از حد این کار را انجام ندهید چرا که باعث پوسیدگی دانه‌ها خواهد شد. به طور معمول بین 4 تا 7 روز طول می‌کشد تا دانه‌های نیلوفر پیچ جوانه بزنند. بعد از آنکه گیاه بالا آمد آبیاری را به طور معمول و متناوب انجام دهید. هرگز خاک را خشک نگذارید و همینطور بیش از حد هم آب ندهید. اما پس از رشد کامل آبیاری را دوبار در هفته انجام دهید. 

مورد مهم دوم در مراقبت از نیلوفر پیچ ، پیچاندن آن به دور چوبی است که قرار است از آن بالا رود. هنگامی که پیچک کمی رشد کرد آن را به آرامی دور چوب بپیچانید و مرتبا آن را کنترل کنید که نیافتد. استفاده از برخی ابزارهای کمکی برای ثابت نگهداشتن آن می‌تواند به شما کمک کند.  

مورد مهم آخر و سوم تغذیه گیاه یا همان کوددهی است. کوددهی گیاه را با  استفاده از کود حاوی فسفر زیاد و نیتروژن کم انجام دهید. گیاه نیلوفر پیچ به صورت ذاتی حاوی کمی مقادیری نیتروژن در گل و مقداری بیشتر در برگ‌هایش است. عمل کوددهی را هرچند وقت یکبار زمانی که گیاه در حال رشد است انجام دهید.  

توجه داشته باشید باشید که علاوه بر نکات فوق باید بدانید که این گیاه نیاز مستقیم به نور آفتاب دارد، پس محل کاشت آن را جایی در نظر بگیرید که به آفتاب دسترسی داشته باشد. همینطور در هنگام رشد پیچک‌های خشک یا از بین رفته را جدا کنید تا عمل رشد گیاه تسریع شود. 


سایر نکات

همانطور که گفته شد، نیلوفر پیچ نیاز به مراقبت خیلی خاصی ندارد. قبل از انتقال از گلدان به باغچه باید بدانید که محل مورد نظر هم آفتاب گیر است و هم زهکشی مناسبی برای آبیاری دارد یا خیر. این گیاه به شدت به آفتاب نیاز داشته و آبیاری آن دوبار در هفته کافی است.  

علاوه بر نظارت به رشد گیاه و پیچش آن به دور چوب، باید مراقب ریشه نیز باشید. پیچک همواره به دنبال چیزی می‌گردد تا به دور آن چرخیده و رشد کند. با رشد پیچک به دور چوب ریشه‌ها تقویت شده و گیاه بهتر می‌روید. اما اگر گیاه به دور چیزی بالا نرود، ریشه‌ها کم‌کم ضعیف می‌شوند. 

مالچ پاشی در اطراف گیاه باعث می‌شود تا علف هرز رشد نکرده و ظاهر گیاه به خوبی حفظ شود. 

اگر در منطقه سردی زندگی می‌کنید یا زمان که تصمیم می‌گیرید پیچک بکارید، بهتر است به علت دمای متعادل این کار درون خانه انجام شود و نگهداری آن پشت پنجره باشد. اما اگر در بهار یا تابستان نیلوفر پیچ میکارید باید آن را در حیاط خانه بکارید. 

نکته‌ای که همواره در کاشت نیلوفر پیچ باید به آن تاکید کرد، محل رشد گیاه است که باید در معرض نور آفتاب باشد. این گیاه نیاز به 6 تا 8 ساعت نور خورشید دارد. پس بهتر است مکانی را انتخاب کنید که صبح‌ها آفتاب گیر و بعدازظهرها سایه بگیرد. خاک را چک کنید و مطمئن شوید مستعد رشد و باروری بیش از حد نیست. زیرا باعث رشد و تولید شاخ و برگ اضافی می‌شود. شرایط کوددهی هم که در بالا ذکر شد را همواره مد نظر بگیرید.  

در هنگام رشد توجه کنید که فاصله هر بذر تا بعدی حدود 24 سانتی متر و عمق کاشت آن نیم تا یک سانتی‌متر باشد. 

بیماری‌های گیاهی نیلوفر پیچ بسیار نادر هستند. ممکن است برخی بیماری‌های خاص در اثر تغییرات آب و هوایی یا خاک نامرغوب اتفاق بیافتد که این مورد خطرناک‌تر از حشرات و آفات است. پیچک مشکلی با حشرات ندارد و اگر مشکل خاصی رخ دهد از قارچ کش‌ها، سم کش‌ها یا کنترل آفات آلی استفاده کنید.  

در رشد پیچک به طور کلی این موارد را در نظر بگیرید تا همیشه شاداب و تازه بماند : 

• آفتاب هر روزه

آبیاری متعادل

• داربست برای رشد و پیچش

• خاک مناسب


محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ