کاشت درخت جابوتیکا

درخت جابوتیکا (به انگلیسی Jaboticaba)

نام علمی: Myrciaria cauliflora

درخت جابوتیکا یک درخت نیمه گرمسیری است و به نام درخت انگور بریزیلی معروف است که برای میوه های شیرین و انگور مانند آن، که بر روی تنه و شاخه های درخت شکل می‌گیرند کاشته می‌شود. میوه ها شبیه دانه های انگور هستند ولی اندازه آن ها بزرگ تر است و درون آن ها به رنگ سفید و ژله ای می‌باشد. درخت جابوتیکا یک درخت مقاوم است که علاوه بر میوه های شیرین و خوشمزه ای که تولید می‌کند یک چشم انداز بسیار زیبا هم به وجود می‌آورد. برگ های درخت جابوتیکا زمانی که جوان هستند و اندازه آن ها 3 تا 10 سانتی متر است به رنگ سالمون می‌باشند و وقتی که درخت بالغ می‌شود رنگ آن ها به سبز تیره تغییر پیدا می‌کند. درخت جابوتیکا به آسانی از بذر رشد می‌کند و تحت شرایط گرم خیلی سریع جوانه می‌زند. بذرها برای جوانه زنی سریع و موفق باید قبل از کاشت آماده شوند. بذرهای جابوتیکا به سرعت جوانه زده و بعد از چند ماه آماده پیوند می‌شوند. جابوتیکا یک درخت همیشه سبز است و می‌توان از آن به عنوان پرچین و یا حتی درست کردن بونسای نیز استفاده نمود. درخت جابوتیکا می‌تواند تا ارتفاع 3 تا 13 متر رشد کند. میوه های جابوتیکا خواص درمانی زیادی دارند و ضد سرطان می‌باشند و سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند.

درخت جابوتیکا

کاشت درخت جابوتیکا از بذر

1 – قبل از کاشت بذرها را به مدت 24 ساعت در آب بخیسانید. 

2 – بعد از گذشت 24 ساعت، گلدان ها را برای کاشت بذرهای جابوتیکا آماده کنید. یک گلدان 15 سانتی متری را از قسمت های مساوی مخلوط شن و ماسه (با ذرات متوسط)، پرلیت و کمپوست پر کنید. سپس به مخلوط خاک، آب اضافه کنید به طوری که 5 سانتی متر از سطح خاک نسبتا مرطوب شود.

3 – بذرها را بعد از این که از آب بیرون آوردید بشویید و بلافاصله آن ها را در خاک بکارید.

4 – در هر گلدان سه بذر جابوتیکا بکارید. بذرها را با فاصله 1.5 سانتی متری از هم بکارید و آن ها را با لایه نازکی خاک (3 میلی متر) بپوشانید و سپس خاک را به آرامی فشار دهید. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید.

5 – گلدان ها را در یک مکان روشن با نور غیر مستقیم قرار دهید. گلدان ها را با یک پلاستیک شفاف بپوشانید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر جابوتیکا 23 درجه سانتی گراد می‌باشد. 

6 – روزی دوبار سطح رطوبت خاک را بررسی کنید و مطمئن شوید خاک به طور کامل خشک نشود. زمانی که احساس کردید که سطح خاک در حال خشک شدن است، به خاک آب بدهید به طوری 1.5 سانتی متر از سطح خاک مرطوب شود. آب دهی را به آرامی با یک آبپاش انجام دهید تا جای بذر در خاک عوض نشود. 

7 – جوانه زنی بذر جابوتیکا معمولا یک ماه بعد از کاشت بذر انجام می‌شود. دو هفته بعد از این که نهال ها پدیدار شدند آن ها را به گلدان های جداگانه به اندازه یک گالن منتقل کنید. در صورتی که نهال ها ضعیف هستند آن ها را حذف کنید و فقط نهال های قوی را نگه دارید.

8 – گلدان های یک گالنی را با دو قسمت پیت ماس، 2 قسمت شن و ماسه و یک قسمت پرلیت یا ورمیکولیت پر کنید و آن ها را به خوبی با هم مخلوط نمایید.

9 – گلدان ها را تا پاییز در یک مکان روشن و امن خارج از خانه قرار دهید. نهال های جابوتیکا به هفته ای 2 اینچ آب نیاز دارند. در اوایل پاییز بعد از اولین بارش باران، نهال ها را به جایگاه اصلی خود در زمین منتقل کنید. فاصله بین نهال های جابوتیکا را 5 تا 6 متر در نظر بگیرید. نهال ها را در یک مکان با آفتاب کامل بکارید. خاکی که نهال ها در آن کاشته می‌شوند باید زهکشی خوبی داشته باشد.

مراقبت از درخت جابوتیکا

درخت جابوتیکا باید در آفتاب کامل و خاک های دارای PH 5.6 تا 6.5 باشد. سه بار در سال باید به درخت کود کامل داده شود. درخت جابوتیکا ممکن است با کمبود آهن مواجه شود، در این مورد باید از کلات آهن استفاده شود. 

درخت جابوتیکا مستعد ابتلا به شته ها، کنه های عنکبوتی، نماتد ها می‌باشد. 

درخت جابوتیکا در طول تمام سال میوه می‌دهد اما بیشترین باردهی را در اواخر ماه اسفند و فروردین دارد. در طول فصل رشد درخت می‌تواند بیش از 50 کیلو میوه تولید کند. 

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ