آموزش کاشت گل لیلی ایستر

گل لیلی ایستر (نام انگلیسی: Easter lily)

نام علمی: Beaumontia grandiflora

لیلی ایستر یک گل بسیار زیباست که به صورت بالارونده رشد می‌کند. این گل زیبا می‌تواند به ارتفاع 3 تا 10 متر رشد کند. هریک از گل ها به اندازه 10 تا 15 سانتی متر هستند و لوله ای شکل می‌باشند. گل های سفید باشکوه از بهار تا پاییز ظاهر می‌شوند. گل لیلی ایستر از یک گلبرگ منحصر به فرد تشکیل شده است و دارای یک پرچم زرد رنگ در وسط گل می‌باشد. گل های لیلی ایستر بوی شیرینی دارند. گل لیلی ایستر یک گل مقاوم است و یک گیاه نیمه همیشه سبز می‌باشد. برگ ها سبز تیره براق هستند و رگه های برجسته دارند. برگ ها به اندازه 25 سانتی متر یا بزرگتر می‌باشند. گل لیلی ایستر به نور و رطوبت زیادی نیاز دارد، خاک نیز باید غنی بوده و زهکشی خوبی داشته باشد. خاک های لومی و شنی برای کاشت این گل مناسب هستند. 


کاشت بذر گل لیلی ایستر

برای کاشت بذرهای لیلی ایستر از یک گلدان به اندازه 10 تا 13 سانتی متر باید استفاده نمود تا ریشه بتواند توسعه پیدا کند. گلدان را با قسمت های مساوی خاک، پیت ماس و پرلیت پر کنید. بذرها را در عمق 6 میلی متر تا یک سانتی متر بکارید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر گل لیلی ایستر 18 تا 21 درجه سانتی گراد است، بذر لیلی ایستر کاشته شده در گلدان باید زیر نور لامپ و درجه حرارت گفته شده قرار بگبرد تا جوانه بزند. بعد از کاشت بذر، خاک را مرطوب کنید. جوانه زنی معمولا 2 تا 6 هفته طول می‌کشد. گاهی اوقات جوانه زنی ممکن است تا سه ماه هم طول بکشد. بعد از جوانه زنی گلدان را به یک پنجره روشن منتقل کنید. زمانی که اندازه نهال ها به 8 سانتی متر رسید می‌توان آن را به خارج از خانه منتقل کرد. زمانی که قصد دارید نهال را به خارج از خانه منتقل کنید، باید خطر سرما به طور کامل رفع شده باشد. گل لیلی ایستر را می‌توان در گلدان هم نگه داشت. آبیاری باید به گونه ای باشد که خاک مرطوب بماند. گل لیلی ایستر خاک های مرطوب با زهکشی خوب و آفتاب کامل یا سایه جزیی را ترجیح می‌دهد. در مناطقی که هوا خیلی گرم است، گل لیلی ایستر را نباید در معرض آفتاب کامل قرار داد.

مکانی که برای کاشت نهال لیلی ایستر انتخاب می‌کنید باید عاری از علف های هرز باشد. کیفیت خاک بسیار مهم است. قبل از کاشت نهال، مواد ارگانیک با خاک مخلوط کنید. PH مناسب برای گل لیلی ایستر 6.5 تا 7 می‌باشد. می‌توانید با استفاده از کیت های تست خاک، PH را تعیین کنید. 

مراقبت از گل لیلی ایستر

هر سال در اوایل بهار و زمانی که جوانه های گل تشکیل می‌شوند، از یک کود NPK 5-10-5 استفاده کنید. عدد وسط نشان دهنده فسفر است و به این دلیل که فسفر باعث تشویق گیاه به تشکیل گل می‌شود بیشتر می‌باشد. 

خاک باید مرطوب باشد و از خیس کردن خاک باید اجتناب نمود زیرا باعث ایجاد بیماری و پوسیدگی ریشه می‌شود. آبیاری بهتر است در اوایل روز انجام شود تا گیاه تا شب خشک شود و از ایجاد کپک در گیاه جلوگیری شود. می‌توان در اطراف گیاه از مالچ استفاده نمود تا رطوبت خاک حفظ شود و از رشد علف های هرز نیز جلوگیری شود. مالچ را باید 7 تا 10 سانتی متر دورتر از پایه گیاه اضافه نمود.

دمای مناسب برای گل لیلی ایستر 18 درجه سانتی گراد است، البته این گل می‌تواند تا دمای 30 درجه را هم تحمل کند.


محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ