کاشت گل زبان در قفا-زبان پس قفا(Delphinium)

گل زبان در قفا-زبان پس قفا(Delphinium) 
گل زبان در قفا (Delphinium) به صورت خوشه ای رشد می کند و در تابستان گل می دهد. گل زبان در قفا به رنگ های آبی، صورتی، بنفش و سفید می باشد. گل زبان در قفا یک گل محبوب در بین باغبانان است. گل زبان در قفا تابستان خنک و مرطوب را ترجیح می دهد و تابستان های گرم را به خوبی سپری نمی کند. همچنین باد ناگهانی و یا باران را هم دوست ندارد. گل زبان در قفا می تواند تا 2 متر هم بلند شود و کمتر اتفاق می افتد که قد آن از یک متر کمتر شود. گل های بریده شده زبان در قفا برای درست کردن دسته گل بسیار مناسب هستند. گل زبان در قفا برای تشکیل تپه گل یا حاشیه های بهاری، گل بسیار مناسبی است.
 
کاشت گل زبان در قفا
 
کاشت گل زبان در قفا (Delphinium)
گل زبان در قفا را باید در خاک های غنی با زهکشی خوب در آفتاب کامل و یا سایه جزیی کاشت. خاک های لومی برای کاشت گل زبان در قفا مناسب هستند. گل زبان در قفا در خاک های قلیایی تا خنثی به خوبی رشد می کند. اگر خاک اسیدی باشد می توان برای افزایش PH مقداری آهک به آن اضافه کرد. این گل باید در جایی کاشته شود که از بادهای قوی در امان باشد. گل زبان در قفا را در بهار می کارند، خاک را باید با مقداری کمپوست مخلوط کرد. بذرهای گل زبان در قفا را فروردین ماه در سینی نشا می کارند و آن ها را با لایه نازکی از خاک می پوشانند. زمانی که اندازه بوته ها به 4 یا 5 سانتی متر رسید آن ها را به زمین اصلی منتقل می کنند. وقتی اندازه نهال زبان در قفا به 30 سانتی متر رسید یک داربست در کنار بوته آن قرار می دهند. می توان از یک میله چوبی به عنوان داربست استفاده کرد. خاک نباید خشک شود، این گیاه نسبت به بیشتر گل ها طاقت زیادی در تحمل کم آبی دارد ولی در نفاط خشک و کم آب، گل های آن طراوت و شادابی خود را از دست می دهند. اگر در تابستان بارش باران در طول هفته کمتر از یک اینچ باشد باید به گیاه آب داده شود و خاک باید مرطوب نگه داشته شود. برای این که خوشه های زبان در قفا کیفیت خوبی داشته باشند، زمانی که اندازه آن ها به 8 سانتی متر رسید شاخه ها را تنک کنید. 2 یا 3 شاخه از گیاهان جوان و 5 تا 7 شاخه از گیاهانی که به خوبی تثبیت شده اند را جدا کنید. هر دو یا سه هفته به بوته های گل زبان در قفا کود مایع بدهید. گل های پژمرده شده و یا گل هایی که در حال پژمرده شدن هستند را از شاخه جدا کنید. زمانی که اندازه گل زبان در قفا به میزان مورد نظر رسید آن ها را باید از بوته جدا کرد تا گل های کوچک تر رشد کنند. گل زبان در قفا در روزهای سرد هم زنده می ماند.
 
گل زبان در قفا
 
آفات گل زبان در قفا
حلزون ها و مارها به این گل آسیب می رسانند، همچنین این گیاه مستعد مبتلا شدن به کنه نیز می باشد.
بیماری های گل زبان در قفا شامل کپک های پودری، سوختگی، لکه های باکتریایی و قارچی، خاکستری شدن گل ها، پوسیدگی تاج و ریشه، پوسیدگی سفید، سیاه شدن برگ ها، زنگ و زنگ سفید می باشد.
هشدار
گیاهان جوان زبان در قفا و دانه های زبان در قفا سمی هستند و در صورت بلع ممکن است باعث تهوع، کشش عضلات، فلج شدن و حتی مرگ شود.
 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ