آموزش کاشت درختچه گل ختمی رنگارنگ

درخت گل ختمی رنگارنگ (به انگلیسی Confederate rose)

نام علمی: Hibiscus mutabilis

درخت گل ختمی رنگارنگ به ارتفاع 3 تا 4.5 متر رشد می‌کند و یک تنه چوبی دارد اما به طور معمول درختچه گل ختمی رنگارنگ از چند تنه 1.8 تا 2.5 متری تشکیل شده است. این گیاه بومی جنوب چین است و یک چشم انداز بسیار زیبا ایجاد می‌کند. درختچه گل ختمی رنگارنگ یکی از دیدنی ترین درختچه های گل می‌باشد و رشد راحتی دارد. گل ها زمانی که باز می‌شوند سفید رنگ هستند و سپس رنگ آن ها صورتی می‌شود، بعد از چند وقت رنگ گل ها آبی-صورتی تیره می‌شود. ویژگی قابل توجه این گیاه این است که گل ها به سه رنگ مجزا روی بوته قرار دارند و به طور همزمان چرخه رنگ شکوفه ها مستقل از یکدیگر است. این گل های دیدنی و جذاب در یک زمان از سال که بسیاری از گیاهان چوبی زینتی دیگر بدون گل هستند، روی بوته قرار دارند. گل دهی از اواسط تابستان تا اواسط پاییز می‌باشد. گل ها به قطر 8 تا 13 سانتی متر هستند. بعد از تمام شدن دوره گل دهی، کپسول های کرک دار در گیاه تشکیل می‌شود که خشک شده و دانه آزاد می‌کنند. برگ های این گیاه به اندازه 12 تا 17 سانتی متر هستند و به رنگ سبز روشن می‌باشند و در سطح زیرین خود کرک دارند و چند لوبی هستند. درختچه گل ختمی رنگارنگ بسیار مقاوم است و ریشه آن نیز بسیار با دوام می‌باشد و می‌تواند بعد از گذشت یک دوره سرما دوباره رشد کند. این درخت در بسیاری از مکان ها و در بسیاری از خاک ها سازگار است و می‌تواند طیف وسیعی از شرایط را تحمل کند. با این حال، درختچه گل ختمی رنگارنگ یک خاک غنی از هوموس با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهد. این گیاه جذاب در آفتاب کامل یا سایه جزیی می‌تواند رشد کند. گل ختمی رنگارنگ با آبیاری منظم به خوبی پیشرفت می‌کند اما می‌تواند تنش را هم تحمل کند.


کاشت بذر درختچه گل ختمی رنگارنگ

بذرها را می‌توان بعد از گذشت سرما به طور مستقیم در زمین کاشت و سرعت جوانه زنی آن نیز بسیار خوب می‌باشد. برای این گیاه نور و گرما و خاک مرطوب فراهم کنید. در صورتی که بذر درختچه گل  ختمی رنگارنگ در اوایل بهار کاشته شود، در سال اول گل می‌دهد. این گیاه در خاک های اسیدی، خنثی و قلیایی قادر به رشد است. 

درختچه گل ختمی رنگارنگ در مناطق گرم و مرطوب و یا مناطق نیمه گرم کاشته می‌‌شود. این گیاه می‌تواند دمای ۱۵- درجه سانتی گراد را نیز تحمل کند و زنده بماند. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر درخت گل ختمی رنگارنگ ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد می‌باشد. علاوه بر جوانه زنی گیاه در این دما رشد خوبی نیز دارد.

مراقبت از درختچه گل ختمی رنگارنگ

در زمان آبیاری به اندازه ای به گیاه آب دهید که ریشه به طور کامل خیس شود، سپس برای آبیاری بعدی چند روز صبر کنید (هفته ای یک بار آبیاری). این گیاه به خصوص در آب و هوای گرم و خشک تابستان به آب زیادی نیاز دارد و در خاک خشک برگ های گیاه ممکن است زرد شوند. با این حال در خاک های خیلی خیس ممکن است بیماری هایی مانند کپک و پوسیدگی در گیاه ایجاد می‌شود.

هر سال در اوایل بهار از یک کود آهسته رهش مخصوص درختچه های گل استفاده کنید. طبق دستور العمل از کود استفاده نمایید.

در پاییز در اطراف گیاه مالچ اضافه کنید تا درجه حرارت خاک و رطوبت در طول ماه های زمستان در حد متوسط باقی بماند. از یک لایه 5 تا 10 سانتی متری مالچ در اطراف گیاه استفاده کنید. مالچ را با فاصله 7 سانتی متری از پایه گیاه اضافه کنید.

چوب های ضعیف، آسیب دیده و بیمار را هرس کنید. همچنین شاخه هایی که از یکدیگر عبور کرده اند را نیز هرس نمایید.


محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ