کاشت کرفس

کرفس (Celery)
کرفس یک محصول مهم در مناطق معتدل جهان به خصوص در اروپا و آمریکای شمالی می باشد. کرفس ریشه ای (celeriac) یک نوع کرفس است ولی متعلق به گروه Rapa ceum می باشد و از ریشه حجیم شده آن معمولا در سوپ ها استفاده می شود.
 
کرفس ریشه ای
 
کرفس گیاهی دوساله است ولی اگر طول دوره رشد تحت تاثیر دمای پایین قرار گیرد، سیکل زندگی خود را در یک سال تکمیل می کند. در سال اول، گیاه معمولا بالای سطح زمین برگ می دهد و دارای ساقه بسیار کوتاه بوده و رشد نمی کند و دمبرگ ها رشد کرده و به حدود 60 سانتی متر می رشند. پس از ورنالیزاسیون، ساقه رشده کرده و ارتفاع گیاه تا 2 متر هم می رسد.
شرایط آب و هوایی برای رشد کرفس
کرفس در مناطقی کشت می شود که میانگین دمای ماهیانه آن بین 16 تا 21 درجه سانتی گراد باشد و اگر در مرحله 5 برگی حقیقی و یا بزرگ تر از آن به مدت 10 روز یا بیشتر در دمای 5 تا 10 درجه سانتی گراد قرار بگیرد، شروع به گل دهی می کند و دماهای پایین تر زمان لازم برای گل دهی را کوتاه تر می کنند. انواعی از کرفس وجود دارد که تمایلی به گل دهی ندارند و بعضی ممکن است اگر به صورت طولانی مدت در معرض دمای 13 درجه سانتی گراد قرار بگیرند، گل دهی انجام دهند. به همین دلیل کرفس را باید در دمای بالای 16 درجه سانتی گراد نشا کرد.
خاک مناسب برای رشد کرفس
برای کاشت کرفس می توان از خاک هایی مثل لوم، لوم رسی، پیت که زهکشی خوبی دارند استفاده کرد. کرفس یک محصول با ریشه کم عمق است و اکثر ریشه های آن در 60 سانتی متر اول خاک می باشند. در خاک های حاصلخیز عمیق ممکن است ریشه هایی با طول 100 ت 120 سانتی متر نیز پیدا شود. آبیاری باید به صورت منظم انجام شود و در ماه آخر قبل از برداشت رطوبت بسیار بالایی نیاز است. زیرا در این مرحله رشد بسیار زیاد است. 
کشت کرفس
کرفس را می توان هم به صورت کشت بذر در مزرعه در ردیف هایی به فاصله 60 تا 100 سانتی متر و هم به صورت نشا کاری کشت نمود. گیاهانی که در اوایل بهار نشا می شوند باید از دمای کمتر از 16 درجه سانتی گراد حفظ شوند. بذرهای کرفس بسیار ریز هستند و نباید در عمق بیش از 5 میلیمتر کشت شوند و رطوبت آن ها در طول مرحله جوانه زنی باید حفظ شود. کرفس ها را بعد از مرحله 4 تا 6 برگی با فواصل 15 تا 20 سانتی متر تنک می کنند.
 
کشت کرفس
 
برداشت کرفس
برداشت کرفس زمانی صورت می گیرد که گیاه به اندازه قابل فروش رسیده باشد. اگر رسیدگی بیش از حد باشد، دمبرگ های خارجی ممکن است مغزدار(pithy) شوند. بنابراین باید برداشت قبل از آن انجام شود. برگ های خارجی کرفس برای عرضه به بازار باید حذف شوند .
برداشت کرفس

محصولات مرتبط

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ