کاشت کلم بروکلی

چگونگی برداشت بذرهای کلم بروکلی و کاشت آن ها در زمین

کاشت کلم بروکلی

کلم بروکلی (Brassica oleracea) یک محصول فصل سرد است که معمولا بذر آن را از فروشگاه های محصولات باغبانی تهیه می‌کنند و آن را می‌کارند، اما شما می‌توانید بذرهای کلم بروکلی را از محصولات خود به دست بیاورید و در باغ خود بکارید. بذرهای کلم بروکلی به طور مستقیم در اوایل پاییز یا اوایل بهار در زمین کاشته می‌شوند. اگر شما بذرهای کلم بروکلی را در پاییز می‌کارید، چند بذر هم در خانه بکارید که بعد از برداشت اولین محصول، آن ها را به زمین منتقل کنید. کلم بروکلی در دمای 15 تا 21 درجه سانتی گراد بهترین رشد را دارد.

جمع آوری بذر کلم بروکلی

1 - برای جمع آوری بذرهای کلم بروکلی باید مطمئن شوید در 400 متری باغ شما اعضای دیگری از خانواده کلم وجود نداشته باشد. سایر اعضای خانواده کلم شامل کلم بروکسل، گل کلم، کلم پیچ و کالابرس می‌باشد. این گیاهان اگر در نزدیکی کلم بروکلی کاشته شوند با آن گرده افشانی انجام می‌دهند. اگر زنبور عسل و یا دیگر حشرات گرده افشان، گرده افشانی  بر روی گیاهان انجام دهند ممکن است کیفیت گیاهان را تحت تاثیر قرار دهند.

2 – شش عدد (یا بیشتر) از گیاهان خود را نگه دارید. بهترین نمونه های کلم بروکلی موجود در باغ خود را برای تولید بذر انتخاب کنید. زمانی که دیگر گیاهان باغ خود را برداشت کردید اجازه دهید این گیاهان رشد کنند و ساقه های بلند و پوشیده از گل های زرد کوچک تولید نمایند. 

3 – گل های تولید کننده بذر را بررسی کنید.این گل ها غلاف های سبز و باریک حاوی دانه تشکیل می‌دهند. غلاف ها به صورت آهسته خشک می‌شوند و غلاف های سبز به ندرت بذر زنده دارند. زمانی که غلاف ها بالغ شوند خشک و شکننده می‌شوند و رنگ آن ها شبیه رنگ کاه می‌شود. وقتی که تمام غلاف ها خشک شدند تمام گیاه را با چاقو برش دهید و آن را بر روی یک ورق در خانه قرار دهید تا بیشتر خشک شود.

4 – وقتی که غلاف ها به طور کامل خشک شدند به آرامی غلاف ها را خرد کنید. دانه های کلم بروکلی به رنگ خاکستری تا قرمز-قهواه ای هستند که کمی شبیه دانه خردل می‌باشند. دانه ها و غلاف های خرد شده را به وسیله الک از هم جدا کنید. الک باید مناسب باشد و سوراخ های آن به اندازه ای باشد که فقط دانه ها از آن عبور کنند. 

5 – دانه های کلم بروکلی را در یک ظرف دربسته پلاستیکی قرار دهید و آن ها را در یک جای خشک و خنک نگه دارید. بذرهای کلم بروکلی را می‌توان به مدت پنج سال نگهداری نمود.

کاشت بذر کلم بروکلی

1 – یک مکان با آفتاب کامل انتخاب کنید و خاک آن جا را با 2.5 سانتی متر کمپوست مخلوط نمایید. خاک باید سست بوده و زهکشی خوبی داشته باشد. خاک باید دارای PH 6 تا 7 باشد. بستر کشت را به طور کامل آبیاری کنید.

2 – بذرهای کلم بروکلی را با فاصله 8 سانتی متری از هم بکارید و آن ها را با لایه نازکی خاک (6 میلی متر) بپوشانید. دانه ها را به آرامی با خاک پوشش دهید.

3 – تا زمانی که بذرها جوانه می‌زنند آن ها را به آرامی آبیاری کنید. جوانه زنی معمولا 4 تا 7 روز بعد از کاشت بذرها انجام می‌شود. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر کلم بروکلی 18 تا 29 درجه سانتی گراد می‌باشد.

4 – نهال ها را تنک کنید به طوری که فاصله بین نهال ها 35 تا 45 سانتی متر شود. کلم بروکلی معمولا به ارتفاع 60 تا 90 سانتی متر رشد می‌کند و عرض آن نیز 60 تا 90 سانتی متر می‌باشد، به طوری که بعد از بلوغ فضای بین نهال ها پر می‌شوند. 

5 – آبیاری باید به طور مرتب انجام شود و خاک باید مرطوب نگه داشته شود. کلم بروکلی دارای ریشه های کم عمق است به طوری که خاک خشک می‌تواند در رشد آن مشکل ایجاد نماید. در صورت لزوم می‌توانید از یک لایه پالچ در اطراف پایه گیاه استفاده کنید تا رطوبت خاک حفظ شود. در صورتی که شما آبیاری را از بالا انجام دهید و گیاهان را خیس کنید ممکن است باعث ایجاد بیماری بر روی گیاه کلم بروکلی شود. آبیاری باید در پایه گیاه انجام شود.

6 – وقتی کلم های بروکلی به اندازه 10 تا 13 سانتی متر رشد کردند در پایه آن ها یک کود گرانول متوازن اضافه کنید. اجازه ندهید ذره های کود گیاه را لمس کنند. بعد از دادن کود به طور کامل آبیاری انجام دهید تا کود بتواند به خوبی در خاک نفوذ کند. یک کود متوازن شامل قسمت های مساوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. شما همچنین می‌توانید طبق دستور مصرف کود، آن را در آب حل نموده و سپس به گیاه بدهید.

وسایلی که شما نیاز دارید:

گیاهان کلم بروکلی بالغ

بذر کلم بروکلی

آب

الک 

چاقو

ظرف پلاستیکی

کود گرانول متوازن

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ