گل آفلاندرا و طریقه کاشت آن

گل آفلاندرا
گل آفلاندرا (Aphelandra) جنسی از تیره اکانتاسه ها و یکی از گل های زیبایی است که در گل فروشی ها به فروش می رسد. گل آفلاندرا از گیاهان گرمسیری بوده که بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است و به واسطه زیبایی برگ ها و گل های خوشه ای آن که در انتهای شاخه ها خودنمایی می کند و در حقیقت برگ های تغییر شکل و رنگ یافته آن است که بسیار مورد توجه گل فروشان و دوستداران گل قرار گرفته است.
 
گل آفلاندرا
 
برگ های آفلاندرا بیضی شکل، نوک تیز و متقابل روی ساقه ها می روید. روی برگ ها را خطوط موازی رنگی که با زمینه برگ ها متفاوت می باشد پوشانده است. با این گل می توان تمام سال گلخانه یا اتاق های نورگیر آپارتمان ها را تزیین کرد. گل های چیده شده آفلاندرا بسیار با دوام و به رنگ های زرد یا نارنجی است که یک یا دو ماه روی شاخه ها باقی می ماند. گلدان های آفلاندرا باید در جایی گذاشته شود که دور از تابش مستقیم اشعه آفتاب بوده و محیطی که گلدان در آن قرار داده شده باید حرارتی بین 15 تا 20 درجه سانتی گراد داشته باشد.
بوته های کهنه آفلاندرا برای گلخانه چندان زیبا نیست و باید هر دو سال یک بار با قلمه زدن ساقه هایی که به آسانی ریشه می زنند بوته های نو و جوان به دست آورد. خاک گلدان ها را باید از ترکیب کود پوسیده و خاک باغچه تهیه کرد.
به جز ایام تابستان، برای زیبایی بوته ها باید هر چند وقت یک بار روی برگ ها را با اسفنج مرطوب گرد زدایی نمود و در تابستان به شرطی که گلدان ها کاملا زهکشی شده و آب را در خود نگه ندارند، مرتب و به طور کافی آبیاری کرده و روی برگ ها را هم آبپاشی کنند، ولی در زمستان ها آبیاری گلدان باید به حداقل برسد.
 
کاشت گل آفلاندرا
گل های آفلاندرا را از طریق قلمه زدن می کارند. گل های آفلاندرا را پس از پژمردن با قیچی از بوته جدا می کنند و دوباره آن را می کارند، پس از چند هفته ساقه مجددا شروع به خود ساختن و گل دادن می کند.
 
 

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ