کاشت و پرورش ذرت در گلدان


کاشت ذرت در گلدان امکان پذیر است، با این حال عملکرد آن از عملکردی که در باغ دارد کمتر می‎باشد. ذرت به فضای زیادی نیاز دارد بنابراین گلدان یا ظروف کوچک و متوسط برای کاشت ذرت مناسب نیستند. اگر ذرت را در گلدان می‎کارید از یک گلدان بزرگ استفاده کنید و تا حد ممکن شرایط زمین را برای ذرت گلدانی فراهم نمایید.

 

کاشت ذرت در گلدان

 


انتخاب گلدان برای کاشت ذرت


یک گلدان با عرض و عمق حداقل 30 سانتی‎متر برای کاشت ذرت انتخاب کنید. شما می‎توانید در چنین گلدانی 4 ذرت بکارید. گلدانی که انتخاب می‎کنید باید به تعداد کافی سوراخ زهکشی داشته باشد.


واریته مناسب ذرت برای کاشت در گلدان


زمانی که شما تصمیم دارید در گلدان ذرت بکارید، باید گونه‎ای را انتخاب کنید که اندازه کوتاهی داشته باشد. از گونه‎هایی که ارتفاع آن‌ها 1/5 تا 2/5 متر است برای کاشت در گلدان استفاده نمایید. ذرت نقاشی کوهستان (Painted Mountain) و ذرت ترینیتی (Trinity) برای کاشت در گلدان مناسب هستند.


کاشت بذر ذرت در گلدان


چهار تا شش بذر را در یک گلدان به عمق 2/5 سانتی‎متر بکارید. اگر ذرت‎ها با هم در یک گلدان کاشته می‎شوند نگران نباشید، در واقع این کار به گرده افشانی کمک می‎کند و باعث می‌شود گیاه ذرت‌های بیشتری تولید کند.


نکات


ذرت برای رشد به آفتاب کامل، مقدار زیادی آب و خاک حاصلخیز نیاز دارد. گرده افشانی ذرت توسط باد انجام می‎شود.


خاک مناسب برای کاشت ذرت


ذرت برای رشد به خاکی نیاز دارد که به سرعت خشک نشود و رطوبت را به میزان کافی در خود نگه دارد، در عین حال زهکشی خوبی داشته باشد که آب در خاک نماند و خاک خیس و اشباع از آب نشود.  خاک گلدان، خاک مناسبی برای کاشت ذرت است.


آب 


هر روز به گیاه آب دهید و خاک را همواره مرطوب نگه دارید. آب مهم ترین جزء برای ایجاد ذرت‌های شیرین و نرم است. به خصوص در زمان بلوغ ذرت‎ها، به آب بیشتری نیاز است.


کود


10 هفته بعد از کاشت بذر، کود اضافه کنید. در اطراف هر گیاه، یک گودال با عرض و عمق 2 سانتی‎متر حفر کنید. نصف قاشق غذا خوری کود NPK 5-10-10 یا 20-20-10 را با خاک مخلوط کنید و در اطراف هر گیاه بریزید.


برداشت ذرت


کاشت ذرت در گلدان یک پروسه سرگرم کننده است و اگر شما فضای کافی برای کاشت ذرت ندارید می‎توانید آن را در گلدان بکارید. با توجه به نوع ذرت و شرایط آب و هوایی و سایر شرایط، معمولا ذرت 60 تا 100 روز بعد از کاشت آماده برداشت می‎باشد. 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ